האסטרטג הראשי של מזרחי טפחות: "מחירי הדירות ימשיכו לעלות השנה ובטווח הבינוני-ארוך"

האסטרטג הראשי של בנק מזרחי טפחות, מודי שפריר, מעריך שכלכלת ישראל תמשיך לצמוח בקצב נאה גם בשנת 2022, והגירעון התקציבי יירד לרמות של כ-3.5% מהתוצר • בריאיון ל"גלובס" הוא צופה גם שמחירי הדירות ימשיך לעלות ושהאינפלציה תתמתן בהמשך השנה, ויש לו גם המלצות למחזיקי האג"ח

זוג צעיר מסתכל על דירה / צילום: Shutterstock
זוג צעיר מסתכל על דירה / צילום: Shutterstock

שנת 2021 מאחורינו ובתחילתה של 2022 רמות אי הוודאות בשווקים השונים עדיין גבוהות מאוד. עם זאת, מרבית כלכלני המאקרו, מנהלי ההשקעות והאנליסטים מגלים אופטימיות זהירה בנוגע למה שצפוי בכלכלה ובבורסה השנה.

"ההאצה בפעילות המשק בכלל ובענפי הנדל"ן וההייטק בפרט, הובילה ב-2021 לצמיחה מואצת ולירידה חדה מאד בגרעון התקציבי. אנו צופים המשך צמיחה נאה של כלכלת ישראל גם בשנת 2022, גם אם בקצב מתון יותר מהשנה האחרונה, והמשך ירידה בגירעון התקציבי לרמות של כ-3.5% מהתוצר". כך אומר מודי שפריר, האסטרטג הראשי של בנק מזרחי טפחות, בריאיון ל"גלובס".

לדבריו, "בצד הגורמים התומכים בהמשך צמיחה נאה של הכלכלה המקומית ב-2022, אפשר לציין את הצמיחה הנוספת הצפויה ביצוא שירותי ההייטק, אם כי זו תלויה גם בהתפתחויות במדד הנאסד"ק, ההתרחבות הנוספת הצפויה בצריכה הפרטית והצמיחה הצפויה בהיקף ההשקעות בענפי המשק".

ואיפה נמצאים הסיכונים?

"הסיכון העיקרי לצמיחה הנו חשש כי הווריאנט החדש יוביל להטלת מגבלות מחודשות, ומשמעותיות, על מדינות בשווקים המפותחים ועל השוק המקומי. עם זאת, המחקרים הראשוניים מצביעים על כך שהתחלואה מזן האומיקרון מתונה יחסית לזן הדלתא". 

מחירי הדירות ימשיכו לעלות

בדומה לרוב המוחלט של הכלכלנים והאנליסטים, גם שפריר מעריך שמחירי הדירות ימשיכו לעלות. "העלייה החדה ברמות הביקוש, במקביל לירידת ההיצע והעלייה החדה במחירי תשומות הבנייה תומכים בהערכתנו להמשך עליית מחירי הדיור בשנת 2022. בנוסף, וכפי שציינו בשנה שעברה - זוגות צעירים רבים אשר "ישבו על הגדר" בשנים האחרונות, בציפייה כי משבר (כלשהו) יוביל לירידת מחירים, נוכחו כי גם בתקופה של משבר חסר תקדים שהוביל לזינוק באבטלה - מחירי הדירות עדיין עלו בשנת 2020. אותם זוגות החלו לחזור לשוק בשנת 2021 והגדילו עוד יותר את רמות הביקוש".

ומה צפוי בשנים הקרובות? לא תהיה עצירה מתישהו?

"אינדיקציות ראשוניות מעידות על גידול צפוי בהיצע בשנים הקרובות: בעוד היקפי גמר הבנייה נותרו נמוכים (46.6 אלף בלבד בשנה האחרונה), התחלות הבנייה עלו ב-12 החודשים האחרונים לכ-56 אלף, וגידול נרשם גם בהיקף היתרי הבנייה לכ-61.7 אלף. אבל, צריך לזכור כי בשני העשורים האחרונים הגידול הטבעי במספר משקי הבית בישראל גבוה מהיצע התחלות הבנייה כמעט מדי שנה - עובדה התומכת בהמשך עליית מחירי הדיור בשנה הקרובה וגם בטווח הבינוני-ארוך". 

האסטרטג הראשי של בנק מזרחי טפחות מודי שפריר / צילום: אילן בשור
 האסטרטג הראשי של בנק מזרחי טפחות מודי שפריר / צילום: אילן בשור

הריבית בסוף 2022 תעמוד על 0.25%

מה צפוי בנק ישראל לעשות השנה?

לדברי שפריר, "בתחזית לשנת 2021 הערכנו שלמרות הציפייה להתאוששות הכלכלה החל מהרבעון השני, המדיניות המוניטארית בישראל ובשווקים המפותחים תיוותר מרחיבה מאד. באשר לשנה הקרובה, למרות הערכתנו כי הפד יתחיל בהעלאות ריבית לקראת מאי-יוני 2022, אנו מעריכים כי בנק ישראל ישתהה יותר עם העלאת הריבית וכי רמת הריבית בסוף 2022 תעמוד על כ- 0.25%".

למה?

"כי הלחצים הבסיסיים לייסוף השקל, הממתנים את לחצי האינפלציה, נמשכים בינתיים. ובניגוד למגמה בארה"ב ובשווקים רבים נוספים - האינפלציה בישראל עדיין טווח היעד של בנק ישראל וכך גם ציפיות האינפלציה".

ומה צפוי בעולם?

"אנו מעריכים כי הריבית בארה"ב תעלה בשנה הקרובה שלוש פעמים, בהנחה כי ווריאנט האומיקרון לא יוביל לסגרים מחודשים, זאת על רקע השיפור הנמשך במצב התעסוקה בארה"ב ולחצי האינפלציה.  באירופה, מאידך, אנו מעריכים כי ריבית הפקדונות תיוותר ללא שינוי ברמה של מינוס 0.5%". 

השקל ימשיך להתחזק לדעתך?

"אנחנו ממשיכים להעריך כי הכוחות הבסיסיים יתמכו בהמשך התחזקות השקל, זאת בנוסף לעובדה כי בנק ישראל צפוי לצמצם באופן ניכר את היקף רכישות המט"ח בשנת 2022. שינוי מגמה בשער השקל ייתכן בעיקר בתרחיש של ירידות ממושכות בשווקים הפיננסים, אבל גם הוא יהיה לטווח קצר בלבד".

לדבריו, "למרות שבנק ישראל רכש בשנים 2020-2021 מעל ל-55 מיליארד דולר, השקל התחזק בשנתיים האחרונות בכ-12.5% כנגד סל המטבעות לרמת שיא, והוא למעשה המטבע החזק ביותר בעולם הן כנגד הדולר והן כנגד האירו. זאת עדות לעוצמת הכוחות בסיסיים שתומכים בשקל - עודף ניכר בחשבון השוטף ועלייה חדה בהיקף ההשקעות הישירות בישראל. ההשקעות הישירות צפויות להמשיך ולתמוך בטווח הארוך בחוזקת השקל, כל עוד הנזילות בשווקים הפיננסים תיוותר ברמה גבוהה מאד ומדד הנאסד"ק ימשיך לשהות ברמות גבוהות".

"לקראת 2023 האינפלציה תתמתן"

ומה צפוי בגזרת האינפלציה?

לדברי שפריר, "אנו צופים כי האינפלציה בישראל תעמוד בסביבת מרכז היעד של בנק ישראל במהלך 2022, כלומר סביב 2%. בצד הגורמים העיקריים שיתמכו בעלייה נוספת של המחירים, נציין את עליית תשומות הייצור ואת התגברות לחצי השכר. יחד עם זאת, אנו מעריכים שלקראת 2023 האינפלציה תתמתן, על רקע הלחצים לייסוף השקל, הציפייה לפתרון משבר ההיצע בעולם ותחילת מימוש רפורמות הייבוא והרגולציה להורדת יוקר המחייה. אגב, משתנה אי הוודאות הגדול ביותר בתחזית הנו מצב שרשראות האספקה בעולם, והחשש שמא וריאנט האומיקרון יוביל לסגירת מפעלים מחודשת בסין ובמזרח שתפגע עוד יותר באספקת הסחורות לעולם. מאידך, לחצי השכר צפויים להוביל לכך שסביבת האינפלציה תתייצב בשנים הקרובות ברמה גבוהה יותר מזו שהורגלנו בעשור הקודם". 

לסיום, מה אתם ממליצים למשקיעי האג"ח?

"בסקירה שפרסמנו לפני כחודש המלצנו למשקיעים לקצר את מח"מ תיק האג"ח, בעיקר בשל הערכתנו כי תשואות האג"ח הממשלתי בארה"ב צריכות לעלות בשנת 2022. השוק האמריקאי מתמחר אמנם כ-3 העלאות ריבית השנה, אך לאחר מכן רק עוד 1.5 העלאות ב- 2023 וכמעט אפס העלאות ריבית ב-2024. על רקע הנימה ניצית יותר שהפד נקט לאחרונה, לחצי האינפלציה המשמעותיים והשיפור הנמשך בשוק התעסוקה האמריקאי, נראה כי השוק מתמחר סיום מוקדם מדי ורמת ריבית נמוכה מדי בסוף מחזור העלאות הריבית".

לדבריו, "השוק מתמחר ריבית של 1.25-1.50% בלבד בארה"ב ב-2024-2025. לשם השוואה נזכיר שבסייקל הקודם הריבית בארה"ב עלתה עד ל-2.5%, שזו הערכת הפד לרמת הריבית הנייטראלית, חרף העובדה כי האינפלציה שהתה במרבית אותה תקופה מתחת ליעד. הגורם היחידי כמעט שעשוי לעכב, להערכתנו, את תחילת סייקל העלאות הריבית בארה"ב הנו האפשרות שזן האומיקרון יוביל לפגיעה משמעותית מאד בכלכלה האמריקאית".