בלימה בהיקף רכישות המט"ח של בנק ישראל בדצמבר

יתרות המט"ח עלו לשיא של 213 מיליארד דולר • אחרי רכישות של 35 מיליארד דולר מינואר אשתקד, ההתערבות בשוק המט"ח ירדה משמעותית בחודש האחרון לשנת 2021

שטרות דולרים / צילום: עינת לברון
שטרות דולרים / צילום: עינת לברון

יתרות המט"ח של בנק ישראל בסוף דצמבר עלו ב-4.25 מיליארד דולר לשיא של 213 מיליארד דולר - כך לפי דוח שפרסם היום (ה') בנק ישראל. העלייה בהיקף היתרות בדצמבר מוסברת, בין היתר, ברכישות מט"ח בהיקף של 739 מיליון דולר.

בחודש נובמבר רכש בנק ישראל כ-4 מיליארד דולר, על רקע התיסוף החד שנרשם כתוצאה מרמיזות של בנק ישראל על כוונתו להפחית את מעורבותו בשוק המט"ח. זאת בהמשך לרכישות של יותר מ-30 מיליארד דולר מינואר אשתקד עם השקת התוכנית שהגיעה לסיומה בתום 2021. למרות הרכישות, השקל המשיך להתחזק אשתקד. ביחס לדולר התחזק השקל (שער ממוצע) ב-6.6% אשתקד, ביחס לין היפני התחזק השקל ב-9.4%, וביחס לאירו ב-2.6%.

הגורמים התומכים בעוצמות השקל, העודף בחשבון השוטף, במיוחד נוכח הגידול החד ביצוא שירותי ההייטק - ככל הנראה צפויים להימשך. לצד זאת, על רקע הגידול החד בהיקף הנכסים מעבר לים המשקיעים המוסדיים מגדרים חלק משמעותי מהשקעתם וכך מחזקים את השקל. המשך הירידות בשווקים, בעיקר במדד הנאסד"ק לו קורלציה גבוהה לשער הדולר-שקל, עשויות למתן את הלחץ מגידורי המוסדיים.