באופן רשמי: הוסרו המגבלות מ-ONE ZERO - קיבל מעמד כמו כל הבנקים

נגיד בנק ישראל אמיר ירון חתם על הסרת המגבלות, לאחר שהבנק הדיגיטלי עמד בכל הדרישות שכללו בין היתר גיוס הון וחיבור הבנק למערכות התשלומים והסליקה ולכלים המוניטריים • המפקח על הבנקים: "נפעל לסייע לכל יזם אחר שירצה להקים בנק בישראל"

אמנון שעשוע, בעל השליטה ב-One zero / צילום: איל יצהר
אמנון שעשוע, בעל השליטה ב-One zero / צילום: איל יצהר

נגיד בנק ישראל והמפקח על הבנקים הודיעו הבוקר (ב') ל-ONE ZERO, הבנק הדיגיטלי שהקים אמנון שעשוע, על הסרת המגבלות מרישיון הבנק. הנגיד, פרופ' אמיר ירון, הסיר את המגבלות לאחר שהבנק השלים את העמידה באבני הדרך שנקבעו ולאחר שניתן על כך אישור המפקח, יאיר אבידן, על השלמת הליך ההקמה.

לבנק ניתן רישיון מוגבל בסוף דצמבר 2019, והוא היה כרוך בהשלמת ההיערכות הניהולית והתפעולית להקמת הבנק, הקמת מערכות מידע ותשתיות לרבות באמצעות לשכת שירותי המחשוב שקיבלה מענק מהמדינה, חיבור הבנק למערכות התשלומים והסליקה, חיבורו לכלים המוניטריים, השלמת ביצוע פיילוט וגיוס הון.

בבנק ישראל ציינו כי ONE ZERO השלים את העמידה בכל אבני הדרך שנקבעו להקמת הבנק, לרבות גיוס הון בהיקף הנדרש, ולאחר שניתן אישור המפקח על הבנקים לגבי השלמת הליך ההקמה של הבנק, חתם היום הנגיד על אישור לבנק להסרת ההגבלות מרישיון הבנק, והמשך פעילותו על פי תכניתו העסקית.

בכך השלים הבנק את היערכותו ומעמדו הוא כמו של כל יתר הבנקים בישראל והוא מפוקח על ידי הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל להבטחת יציבותו ולשם שמירה על כספי המפקידים בו.

בנק חדש ראשון לאחר 43 שנים

וואן זירו הוא בנק בשליטת פרופ' אמנון שעשוע, ובניהולם של שוקי אורן, יו"ר הדירקטוריון וגל בר דעה, מנכ"ל הבנק. לאחר שבמשך 43 שנים לא קם בנק חדש בישראל, האתגרים שהיו כרוכים בהקמת הבנק היו רבים וחדשניים. הבנק הוקם בליווי צמוד של גורמים רבים בבנק ישראל, שם בחנו את מוכנותו בהיבטי אבטחת מידע וסייבר, ניהול הסיכונים הטכנולוגיים, הערכת איכות ניהול הסיכונים וכלי הפיקוח והבקרה הקיימים בבנק.

עם מתן האישור הסופי ציין נגיד בנק ישראל כי הוא גאה לאשר היום לוואן זירו, הבנק הדיגיטלי החדש, את הסרת כל המגבלות מרישיונו הבנקאי. "זו בשורה נוספת לתחרות וחדשנות במערכת הבנקאית והפיננסית. יש ביכולתו של מהלך זה, בשילוב צעדים נוספים שקידמנו להגביר את התחרות במערכת הבנקאית. הפיקוח ימשיך לפקח מקרוב על הבנק במקצועיות וללוות אותו בהמשך דרכו, כפי שאנו עושים עם כל בנק בישראל. אני מקווה שהקמתו תסלול את הדרך לבנקים נוספים שיתרמו לתחרות ולרווחת הצרכנים", אמר ירון.

המפקח על הבנקים הוסיף כי הפיקוח על הבנקים עמל רבות בשנים האחרונות על יצירת התנאים והסרת החסמים שיאפשרו הקמה של בנק חדש בישראל. "במסגרת זו נערכו שינויים רגולטוריים בהוראות הפיקוח, הפיקוח ליווה את הקמת לשכת שירותי מחשוב, הוקמה יחידת רישוי ובנקים חדשים שמלווה את הקמת הבנקים החדשים משלב הפניה ועד להסרת המגבלות מרישיון הבנק ועוד. זהו נדבך נוסף וחלק ממכלול הצעדים שמקדם בנק ישראל להגברת התחרות במערכת הפיננסית. ליווינו ונמשיך ללוות את הבנק בעבודתו, נפקח אחר השתלבותו במערכת הבנקאית ונפעל לסייע לכל יזם אחר שירצה להקים בנק בישראל", ציין אבידן.

שוקי אורן, יו"ר One Zero: "קבלת רישיון הקבע היא אבן דרך חשובה בדרך לתחרות אמיתית בתחום הבנקאות הישראלית. לא קם בארץ בנק חדש 43 שנים. בנק ישראל נותן אישוש למוכנות שלנו להציע אלטרנטיבה תחרותית, שלמה ובטוחה למשקי הבית בישראל".