הטיפול של אלפא טאו העלים גידולים אצל עשרה חולי סרטן העור

החברה דיווחה היום על תוצאות טובות בניסוי קליני ראשוני • ניסוי רחב היקף צפוי להיערך במהלך 2022 • אלפא טאו נערכת לקראת מיזוג ל-SPAC לפי שווי של כמיליארד דולר

עוזי סופר, מנכ''ל אלפא תאו / צילום: אלפא תאו, מיכאל טולוב
עוזי סופר, מנכ''ל אלפא תאו / צילום: אלפא תאו, מיכאל טולוב

חברת אלפא טאו דיווחה היום (ב') על תוצאות ניסוי קליני ראשוני ב-10 חולים בסרטן העור וסרטנים של רקמות רכות. החולים טופלו בטכנולוגיה החדשה של החברה להקרנות מקומיות לגידולים סרטנים, ואצל כולם הגידולים נעלמו לאחר 12 שבועות. לא נרשמו תופעות לוואי משמעותיות.

עד היום טופלו במסגרת הניסויים הקליניים של החברה כ-100 חולים, ומהם 97% חוו נסיגה של הגידול, וזאת למרות שמדובר בחולים עם גידולים שחזרו לאחר טיפולים קודמים או שלא הגיבו לטיפולים קודמים. כעת החברה נערכת לביצוע רב מרכזי מבוקר מול ה-FDA, מינהל המזון והתרופות של ארה"ב, במהלך 2022.

לדבי עוזי סופר, מנכ"ל החברה: "קצת מפחיד לדווח על תוצאות כאלה, כי לאן אפשר להתפתח. בנוסף להצלחה שלנו בהעלמת הגידולים, הראינו שאנחנו שומרים על תוצאות טובות לאורך זמן. עד כה מדדנו את התוצאה אחרי שבעה חודשים ובקרוב נוסיף דוח על תקופה ארוכה יותר. אבל הדבר החשוב הוא שבגלל הרעילות הנמוכה מאוד של הטיפול שלנו, אפשר להשתמש בו שוב ושוב, גם אם הגידול חוזר".

אלפא טאו פיתחה מעין "רסיסי" קרינה המוחדרים לתוך הגידול. כל מקור קרינה כזה מכיל איזוטופ אשר מתפרק לאטומים פולטי אלפא. אטומים אלו יכולים לנוע בתוך הגידול למרחק של כמה מילימטרים לפני שהם פולטים את חלקיק האלפא העוצמתי (אך קצר-הטווח), וכך בכל זאת מקבלים טווח השפעה סביר לקרינת האלפא. ניתן לפזר את הרסיסים בתוך הגידול כך שהקרינה תשפיע על כולו, אך לא מעבר לו.

שני טיפולים שהוגדרו כ"פורצי דרך"

בחודשים הקרובים, צפויה אלפא טאו להתמזג לחברת הרכישה המיוחדת (SPAC) Healthcare Capital Corp לפי שווי של מיליארד דולר. ד"ר סטיבן האן, שהיה ראש ה-FDA לשעבר, שימש כאחד היועצים לחברה הרוכשת בבואה לבדוק את פעילותה של אלפא טאו. "אני מאוד מתרשם מהתוצאות של ניסוי ההיתכנות הזה", אמר האן בהודעת החברה. "טכנולוגיה חדשה לגמרי שמשיגה 100% היעלמות של הגידול, ללא תופעות לוואי חמורות, זה מאוד מרשים. כאונקולוג אני מאמין שהחברה יכולה להציע תקווה לחולים רבים עם גידולים מוצקים בכל הגוף. ההודעה מהיום היא ראיה נוספת לכך".

החברה מפתחת את הטיפול שלה למספר סוגי סרטן. עבור שניים מהם, סרטן העור וסרטן המוח מסוג גליובלסטומה, היא קיבלה הגדרה של "מוצר פורץ דרך" המאפשרת לקצר את הניסויים הקליניים שלה. "בחלק מקוי המוצרים שלנו אנחנו מטפלים בחולים שהסרטן שלהם חזר או שהטיפול לא הצליח, וזה כשלעצמו שוק ענק. זו למשל הגישה שלנו בסרטן העור וסרטן הערמונית. לעומת זאת עבור סרטן הלבלב וגליובלסטומה, אנחנו מקווים להיות טיפול קו ראשון", אמר סופר.

החברה מעסיקה 90 עובדים בישראל, ויש לה כבר מפעל יצור בירושלים. בנוסף יש לה כמה עשרות עובדים נוספים בארה"ב וביפן, שם מוצריה נמצאים בשלב המתקדם ביותר לקראת אישור. בשתי המדינות הללו בונה החברה מפעלים.