ביל גייטס מעריך: ברגע שהאומיקרון יחלוף, הקורונה תהיה כמו שפעת עונתית

וריאנט האומיקרון מתפשט כעת בקצב שיא ברחבי העולם, אבל ביל גייטס רואה תקווה באופק • ברגע שהקורונה תהפוך לדבר אנדמי, הוסיף גייטס, "אנחנו כנראה נצטרך לקחת חיסונים שנתיים לקורונה לזמן מה" - בדומה לחיסון השנתי לשפעת

ביל גייטס / צילום: Associated Press, Markus Schreiber
ביל גייטס / צילום: Associated Press, Markus Schreiber

ברגע שההתפרצות הנוכחית של האומיקרון תירגע, המדינות יכולות לצפות ל"הרבה פחות מקרים" של תחלואה בשנת 2022, כתב ביל גייטס ביום שלישי בטוויטר במהלך סשן שאלות ותשובות עם פרופסור דווי סרידהאר, העומדת בראש התוכנית לבריאות הציבור העולמית באוניברסיטת אדינבורו. לדבריו, ברגע שזה יקרה, ככל הנראה "יהיה ניתן להתייחס לקורונה יותר כמו לשפעת עונתית".

המייסד השותף של מיקרוסופט והפילנתרופ - תומך בולט בבריאות הציבור - הוא לא הראשון שמציג את התחזית הזו. כמה מומחים טענו שההתפשטות המהירה של האומיקרון היא אמנם מסוכנת, אך היא עשויה לגרום ל"חסינות טבעית" אצל מספיק אנשים כדי לנווט את המגפה לשלב אנדמי והרבה פחות חמור.

גייטס התייחס לתרחיש הזה בטוויטר, וחזה ש"האומיקרון ייצור חסינות רבה, לפחות לשנה הבאה". התזמון חשוב: אם מספיק אנשים יוכלו להגיע בו זמנית לרמה מסוימת של חסינות נגד הנגיף, בין אם כתוצאה מחיסונים או מהחלמה, ההתפשטות של הקורונה תאט מספיק כדי להוריד את המגפה לשלב אנדמי.

ברגע שהקורונה תהפוך לדבר אנדמי, הוסיף גייטס, "אנחנו כנראה נצטרך לקחת חיסונים שנתיים לקורונה לזמן מה" - בדומה לחיסון השנתי לשפעת.

ביום שני האחרון ארה"ב דיווחה על שיא של 1.5 מיליון חולים חדשים בקורונה, ובמקביל גם על שיא חדש של אשפוזים. ד"ר אנתוני פאוצ'י, היועץ הרפואי הבכיר של הנשיא ג'ו ביידן, צפה שהגל הנוכחי של מקרי האומיקרון יגיע לשיאו בארה"ב בסוף ינואר. בשבוע שעבר, המרכז לבקרת מחלות ומניעתן הודיע שהוא "מצפה לירידה חדה" בתחלואה לאחר שהאומיקרון יחלוף.

בינתיים, בישראל אובחנו אתמול (ד') 48,095 מאומתים חדשים לקורונה, ויש כעת יותר מרבע מיליון חולים פעילים. 165,550 איש שוהים בבידוד. 283 חולים מאושפזים במצב קשה, מתוכם 65 מונשמים. עד כה, 8,290 איש מתו מהנגיף. 

גייטס ציין כי עד שהאומיקרון ייסוג, אנשים לא-מחוסנים ימשיכו לחוות את "המקרים החמורים ביותר" של קורונה. הוא גם חזה שמערכות הבריאות ברחבי העולם ימשיכו להיות "מאותגרות" בגלל ההדבקה הגבוהה באומיקרון.

התחזית היחסית אופטימית של גייטס עשויה להיות מופרכת על ידי וריאנט קורונה חדש, במיוחד אם הוא יהיה יותר חמור או מידבק מכל וריאנט אחר עד כה. המיליארדר כתב שהתרחיש אולי לא סביר - אך בהחלט לא בלתי אפשרי. "לא סביר שיהיה וריאנט יותר מידבק", כתב גייטס בטוויטר, "אבל בהחלט הופתענו פעמים רבות במהלך המגפה הזו".