רכישת מניות IPM בידי קרן קיסטון יוצאת לדרך: ביהמ"ש דחה את בקשת בן משה לצו מניעה

במסגרת העסקה, תרכוש קיסטון מקרן נוי ומחברת לאומי פרטנרס החזקות בחברות המחזיקות בתחנת הכוח, תמורת סכום כולל של 293 מיליון שקל בחלקים שווים

תחנת הכוח IPM / צילום: איה בן עזרי
תחנת הכוח IPM / צילום: איה בן עזרי

בית המשפט המחוזי בת"א דחה היום את בקשתו של איש העסקים מוטי בן משה, להוציא צו מניעה זמני כנגד השלמת העסקה למכירת החזקותיהם של לאומי פרטנרס וקרן נוי בתחנת הכוח IPM, לידיה של קרן קיסטון ריט. בעקבות ההחלטה, יכולה כעת קיסטון להשלים את העסקה והיא צפויה לעשות זאת תוך כשבוע, לאחר שכבר קיבלה לצורך כך את אישורי רשות החשמל, רשות התחרות, והבנקים המממנים.

בנוסף, דחה סגן נשיא ביהמ"ש המחוזי בת"א ושופט המחלקה הכלכלית, חאלד כאבוב, גם את בקשתו השניה של בן משה להוצאת צו זמני כנגד כניסתו לתוקף של ההסכם אשר נכרת בין קיסטון לבין איש העסקים אהוד בן ש"ך. דחיה זו נתנה תוקף, הן להסכם בין קיסטון לבן ש"ך והן לביטול הסכם השליטה הקודם בגלובל פאוור, עליו היה בן ש"ך חתום מול חברת כר אקו.

קיסטון, שבשליטת רוני בירם, גיל דויטש ונבות בר, חתמה באחרונה על עסקה רחבה לרכישת נתח (בשרשור) של 34% בתחנת הכוח IPM, בתמורה לתשלום כולל של כ-600 מיליון שקל. במסגרת העסקה, תרכוש קיסטון מקרן נוי ומחברת לאומי פרטנרס החזקות בחברות המחזיקות בתחנת הכוח, תמורת סכום כולל של 293 מיליון שקל בחלקים שווים (146.5 מיליון שקל לכל אחת מהן).

במקביל, חתמה קיסטון על הסכם עם קבוצת הפניקס, לרכישת החזקות והלוואות לחברות התחנה תמורת 307 מיליון שקל. כחלק מהעסקה (שכבר הושלם), רכשה קיסטון מידי הפניקס כ-10.5% ממניות חברת ג'י.פי גלובל פאוור הציבורית, וכן הלוואות שהועמדו לג'י.פי גלובל ולאחד מבעליה, אהוד בן ש"ך, ושניתנות להמרה למניות אי.פי.אם החזקות.

בהמשך, הספיקה קיסטון להגיעה להסכמות עם אהוד בן ש"ך, שמחזיק ב-40.3% ממניות גלובל פאוור, ולפיהן אף אחד מהצדדים לא יחבור לבעל מניות שלישי בחברה (למשל בן משה), וכל צד יעניק לצד השני זכות ראשונים לרכישת החזקתו במקרה של העמדתה למכירה. היה זה לאחר עסקה זו ערערה את סיכוייו של בן משה להשתלט על גלובל פאוור, וזאת למרות שברשותו 46.66% ממניותיה, לאחר שרכש מידי משפחת כספי את הבעלות על חברת כר אקו (שמחזיקה ב-34.8% מגלובל פאוור.

בתביעה לבית המשפט טען בן משה בין השאר, כי ההסכמים שעשתה קיסטון נעשו בניגוד לדין, ותוך הפרה של הסכמים אחרים, ובכלל זאת גם של ההסכם שבין כר אקו ובין אהוד בן ש"ך, וכן של הסכם בעלי המניות בחברת גלובל פאוור ובחברת אי.פי.אם אחזקות. עם זאת, השופט קבע כאמור בהחלטתו כי אין מקום להיעתר לבקשה לקבלת סעדים זמניים, מאחר שלא ניתן לקבוע בשלב זה כי סיכויי התביעה גבוהים דיים באופן המצדיק את התערבות ביהמ"ש.

תחנת הכוח אי.פי.אמ (IPM) ממוקמת באזור התעשייה באר טוביה ופועלת באמצעות גז טבעי. התחנה החלה בהפעלה מסחרית בחודש פברואר 2021, והיא בעלת הספק מותקן של כ-451 מגוואט במחזור משולב. מדובר באחת מתחנות הכוח המתקדמות בארץ, שהוקמה על ידי חברת סימנס בעלות של כ-2 מיליארד שקל, ומוכרת חשמל לחברת החשמל וללקוחות פרטיים.

התחנה נשלטת באמצעות שרשרת חברות: חברת טריפל-מ (84%) המוחזקת בידי חברת אי.פי.אם אחזקות (51%) אשר 40% ממניותיה מוחזקות בידי החברה הבורסאית ג'י.פי גלובל פאוור. בן משה, באמצעות חברת אלון רבוע כחול שבבעלותו, מחזיק כאמור ב-46.66% ממניות ג'.פי גלובל פאוור, וכן ב-15.24% ממניות החברה הפרטית אי.פי.אם אחזקות.