מנכ"ל משרד הבריאות נגד החשכ"ל: "נוהג כמשקיף חיצוני אשר לא נושא בנטל"

פרופ' נחמן אש הגיב לביקורת של החשכ"ל  יהלי רוטנברג, שטען כי ניהול הרכש של משרד הבריאות הוביל לבזבוז של עשרות מיליוני שקלים מהקופה הציבורית • פרופ' אש: "קיים ניתוק מוחלט של החשכ"ל ממאפייניו של המצב הנוכחי"

פרופ' נחמן אש, מנכ''ל משרד הבריאות / צילום: דפנה גזית
פרופ' נחמן אש, מנכ''ל משרד הבריאות / צילום: דפנה גזית

חלופת ההאשמות בין משרד הבריאות למשרד האוצר על רקע רכש בדיקות האנטיגן נמשכת: במכתב שהגיע לידי גלובס מותח מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש ביקורת נוקבת על החשב הכללי במשרד האוצר יהלי רוטנברג ותוקף אותו. זאת בעקבות מכתב ששלח רוטנברג לאש ובו האשים את משרד הבריאות בניהול רכש בזבזני שהוביל לבזבוז של עשרות מיליוני שקלים מהקופה הציבורית.

בין היתר, טען רוטנברג נגד אש במכתבו שנשלח לפני כעשרה ימים: התקשרות המשרד מול ספקי ה-PCR, שאיתם המשרד חתום על הסכם, גורמת לאובדן כספי ציבור בשווי של 42 מיליון  שקל בחודש; רכישת בדיקות אנטיגן בבודדים או באריזות קטנות במקום באריזות של 50 ו-100 הקיימות בשוק גרמו לאובדן כספי ציבור בגובה מאות מיליוני שקלים; האישורים הנדרשים הופכים לחסמי רכש עבור ספקים נוספים ומקטינים את התחרות ועוד ועוד.

"ממכתבך עולה כי קיים ניתוק מוחלט של החשכ"ל ממאפייניו של המצב הנוכחי - אירוע חירום מתמשך של פנדמיה עולמית", מאשים פרופ' אש את רוטנברג בתגובה במכתבו. באשר לטענות החשכ"ל על כך שמשרד הבריאות אינו מקיים הליכי מכרז תקינים השיב לו: "הנתונים המוצגים במכתב אינם משקפים או מאפיינים את כלל הרכש שבוצע עד כה ובהיקפים חסרי תקדים. משרד הבריאות פועל ללא הפסק לקיים הליכים תחרותיים ושוויוניים ככל הניתן ובנסיבות העניין - יותר מ-70 הליכים תחרותיים רק בנושא זה".

כדי לשמור על הקופה הציבורית, טוען אש, הוחלפו ספקים במהלך גלי תחלואה למרות התנגדות גורמי המקצוע מתחום האפידמיולוגיה. "כך, למשל, החלפה של ספקי הדיגום מכוח מכרז פומבי שבוצע לפני כשנה וחצי, אשר הביא להוזלה של למעלה מ-60% בעלויות הדיגום", ציין. אש לא רק משיב לטענות אלא מעלה גם טענות משלו נגד התנהלות החשב הכללי, שדחה את בקשת משרד הבריאות להתאים את הליך המכרזים לתנאי מגפה.

"הניתוק האמור נכון במיוחד על רקע הדחייה המפתיעה ומעוררת התמיהה של החשב הכללי את הבקשה המפורטת והמנומקת של המשרד לביצוע התאמות בתקנות חובת המכרזים והוראות התכ"מ כדי שיאפשרו רכש מיטבי בתקופת חירום, על בסיס ההבנה של כלל גורמי המקצוע העוסקים מזה שנתיים בשטח בנושא כי הפער בין הסמכויות של שגרה לצרכי החירום מגביל את היכולת לתת מענה מיטבי. המשרד הוביל למהלך זה על מנת לתמוך את פעילות החירום בתקנות מתאימות המייצרות איזון ראוי בין הצורך לייצר הליכים תחרותיים לבין ההתנהלות הראויה בשעת חירום, ולמעשה להסדיר אחת ולתמיד את הדרך הראויה לפעולה. מן הראוי כי מהלך כזה היה מובל על ידי אגף החשב הכללי ובלהט רב".

יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: ליאור מזרחי
 יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: ליאור מזרחי

"לא ניתן לבצע היערכות ארוכת טווח"

יתרה מכך אש תוקף את אנשי משרד האוצר מאחר שלהם סמכויות להיות מעורבים ברכש ולא רק להביע עליו ביקורת לאחר מעשה. "באפשרותך לקבוע מחיר מקסימום לשירותים מסוימים כגון בדיקות אנטיגן, לוחות זמנים מינימליים קשיחים בפרסום מכרזים שאין לסטות מהם, לפרסם מכרזים מרכזיים חלף המצב הקיים שבו משרד הבריאות מבצע הלכה למעשה רכש עבור משרדי ממשלה אחרים", כותב אש ומוסיף "החלטתך שלא לעשות כן, משקפת מחד את ההבנה שישנם מצבים שבהם חריגה מהנורמות המקובלת המוזכרות במכתב היא עדיפה ביחס לאלטרנטיבות, ומאפשרת מאידך מתיחת ביקורת כמשקיף חיצוני שאינו נושא בנטל".

פרופ' אש תוקף בחריפות את משרד האוצר על כך שאינו מתקצב באופן הולם את המשרד חרף המגפה וכותב כך: "מתודולוגיית התקצוב שבה משרד האוצר בוחר לדבוק מאז תחילת ההתמודדות עם הפנדמיה, אשר מתאפיינת ב'שיטת הסלמי', אף הוקצנה בחודשים האחרונים. במצב זה, ואף על פי שכאמור במכתבך 'לפי כל ההערכות אנו צפויים להתמודד עם תופעות המגפה עוד זמן ניכר, ועלינו להכיר בכך גם בעולם התכנון הכלכלי וביצוע הרכש', לא ניתן לבצע היערכות ארוכת טווח גם בשירותים שלגביהם ברור לחלוטין שהם יידרשו לתקופה ארוכה יותר מזו המתוקצבת, וחבל שכך".

אש טוען כי בניגוד לטענות, משרד הבריאות הצליח להוביל לירידה של 50% במחירי בדיקות האנטיגן, וכך גם ביחס לבדיקות PCR, שעלותה למשרד ביחס לעלות בתחילת המגפה ירדה ב-50%-60%, כתלות באחוז התחלואה. בנוסף ציין אש כי נעשתה התקשרות עם מעבדות פרטיות שהובילה לחיסכון של כ-40% בעלויות דרך הליכי מכרז. בסוף מכתבו חושף מנכ"ל משרד הבריאות כי בנוסף לשלוש הספקים הקיימים כיום בעמדות הבדיקות, יצטרפו בימים הקרובים חמישה ספקים נוספים, מה שצפוי להגביר משמעותית את התחרותיות.