אפל | פרשנות

אפל רשמה עוד רבעון שיא וצריכה לשלוח זר פרחים לדונלד טראמפ

סין הייתה השוק הצומח ביותר של אפל ברבעון החולף בו היא ניפצה את תחזית ההכנסות והרווח • תרמו לכך הסנקציות שהטיל הממשל האמריקאי על המתחרה הגדולה של אפל בסין, וואווי, וגם הסכמות סודיות שחתם המנכ"ל טים קוק עם השלטון הסיני

מוצרי אפל בסין / צילום: Shutterstock
מוצרי אפל בסין / צילום: Shutterstock

ביום חמישי בלילה שעון ישראל פרסמה אפל את תוצאותיה לרבעון שהסתיים ב-25 בדצמבר וניפצה את תחזיות האנליסטים. אף שהאייפון 13 שהושק בספטמבר האחרון לא כלל מהפכות משמעותיות בהשוואה לקודמו שיצא בסוף 2020, עדיין הצליחה אפל לצמוח להכנסות שיא של כל הזמנים ברבעון, 123.9 מיליארד דולר - 11% יותר מברבעון המקביל שנה קודם. ההכנסות הגבוהות מהמשוער הובילו את אפל לרבעון שיא גם בשורת הרווח הנקי שעמד על 34.6 מיליארד דולר - עלייה של 20%.

המספרים המדהימים של אפל, כידוע החברה בעלת שווי השוק הגבוה בעולם שמצליחה להמשיך לצמוח בשיעור דו-ספרתי בהכנסות ורווח, הושפעו משמעותית מהצמיחה המוגברת של אפל בסין. אפל  הכניסה ברבעון החולף 25 מיליארד דולר בסין, צמיחה של 21% בהכנסות במדינה לעומת רבעון מקביל. שיעור צמיחה זה בהכנסות היה גבוה משמעותית ממה שרשמה ענקית הטכנולוגיה ביבשת אמריקה (11%) ובאירופה (9%).

את ההצלחה הזאת אפשר לייחס לפעולות שביצעה אפל בשוק הסיני כמו תמחור תחרותי של האייפון 13 במדינה, תמחור שגרף שבחים באינטרנט בסין. אבל חלק מהצלחה זו חייבת להיות מיוחסת גם לעניין שאינו נופל באחריות אפל ישירות - הסנקציות שהטיל ממשל טראמפ (וממשל ביידן ממשיך בהן) נגד המתחרה הגדולה של אפל בסין, וואווי.

נתח השוק של וואווי התכווץ

קשה אולי לזכור זאת עכשיו אבל אפל ידעה לא מעט ימים קשים בשוק הסיני, כשנתח השוק וההכנסות שלה במדינה קטנו כתוצאה מהתחרות מול החברות המקומיות. לפי נתוני חברת המחקר Counterpoint, נתח השוק של אפל משוק הסמארטפונים הסיני הידרדר מ-15% בסוף 2017 ל-12% בסוף 2018. בסוף 2019 הצליחה אפל להתאושש רק מעט עם נתח שוק של 14%.

באופן חריג מאוד בינואר 2019 פרסמה אפל עדכון כלפי מטה לתחזית ההכנסות שלה לאותה שנה על רקע ירידה צפויה במכירות בסין. הירידה יוחסה להאטה בצמיחה הכלכלית בסין באותו הזמן אך החשש היה שגם המתיחות בין ארה"ב לסין, שהלכה וגדלה בימי הנשיא טראמפ, תפגע בתוצאות.

אלא שהמגמה השתנתה משמעותית עם ההשקה של אייפון 12, שהקפיץ את נתח השוק של אפל בסין ל-16% בסוף 2020 . מגמה זו רק התגברה עם השקת אייפון 13, בזכותו הפכה אפל למובילת שוק הסמארטפונים הסיני עם נתח של 23% בסוף 2021, הגבוה ביותר שלה במדינה אי פעם.

טובים ככל שיהיו האייפונים הללו, אי אפשר לנתק את הצלחתם כאמור ממה שקרה למתחרה הגדולה של אפל בסין - וואווי המקומית. למעשה וואווי ואפל הן כבר שנים שתי השחקניות המשמעותיות היחידות בקטגוריית הפרימיום של מכשירי סמארטפון במעל 800 דולר בסין, בין השאר כיוון שסמסונג אינה פקטור בשוק הסיני.

הסנקציות שהטילה ארה"ב על וואווי ב-2019 , סנקציות שהוגברו עוד יותר ב-2020, מונעות ממנה גישה לשבבים המתקדמים ביותר, הדרושים למכשירי העילית שלה. הם גם מגבילים את גישתה למערכת ההפעלה של אנדרואיד מבית גוגל. סנקציות אלו אילצו את וואווי למכור את המותג המוזל שלה לסמארטפונים (הונור) ב-2020 והגבילה את יכולה לייצר ולמכור סמארטפונים מתקדמים. כתוצאה מכך התרסק נתח השוק של וואווי בסין מ-23% בסוף 2020, ל-7% בסוף 2021. מי שניצלה זאת הייתה אפל והפרחים לממשל האמריקאי.

הנזק שנגרם לוואווי הוא הוכחה לא רעה לכך שמוקדם להמר עדיין על היחלשות האימפריה האמריקאית והסיכון הכלכלי לכל מי שנתפס בצד הרע שלה, מרוסיה ועד NSO, יכול להיות גדול. העובדה שהמרוויחה מהצעדים הייתה בעיקר אפל האמריקאית, מעוררת שוב חשד ותיק שמאחורי שיקולי הביטחון הלאומי שהנחו את הסנקציות נגד וואווי לא עמדו דווקא ענייני ריגול אלא רצון לזכות ביתרון בתחרות כלכלית בין חברות בשתי המעצמות.

להגדיל את האיים במחלוקת במפה

אבל גם למנכ"ל אפל טים קוק מגיעות נקודות על ההצלחה הסינית של אפל. מבחינת סין צעדים רגולטורים נגד אפל היו יכולים להוות נקמה מושלמת על הסנקציות המשתקות האמריקאיות על וואווי. את העובדה שנקמה כזו לא הגיעה אפשר לייחס בין השאר לעובדה שאפל מצייתת כבר שנים לדרישות הממשל הסיני בדבקות מושלמת, ולא משנה כמה אלו מטרידות או מגוחכות. אפל גם הצליחה להוכיח לרשויות בסין שהצלחה שלה תורמת בסופו של דבר כלכלית וטכנולוגית גם לסין עצמה.

עד כמה סין מצייתת להוראות הסיניות? הנה דוגמה אחת: אפל מאפשרת לצרכנים לחרוט על מוצריה משפטים ושמות, אבל בסין יש מגבלות. בין השאר אפל לא מאפשרת לסינים לחרוט מילים מגונות כמו "זכויות אדם" או את המספר "8964", המייצג את התאריך של הפיזור המדמם של מחאת הסטודנטים בכיכר טיאנאנמן.

אתר הטכנולוגיה האמריקאי דה-אינפורמיישן חשף בחודש שעבר כי אפל נענתה לבקשת סין והגדילה באפליקציית המפות שלה את הגודל של שורת איים שנמצאים במחלוקת טריטוריאלית בינה לבין יפן. המשמעות היא שמי שצופה באיים האלו במפה של אפל מתוך סין יחשוב שהם גדולים יותר מכפי שהם באמת.

דה-אינפורמיישן חשף עוד כי קוק עצמו חתם עם השלטונות הסינים על הסכמות סודיות ב-2016, במסגרתם אפל התחייבה להשקיע 225 מיליארד דולר בסין במשך חמש שנים, דרך עבודה עם קבלנים סינים, הכשרת כוח אדם והשקעות בחברות סיניות. כל זה עזר לאפל לפתור את הבעיות הרגולטוריות שהיו לה במדינה באותו הזמן ולהימנע, לפחות עד עכשיו, מלהיפגע מהנשורת של מאבקי המעצמות.