ועדת הכלכלה אישרה להרחיב את מגוון השירותים של "מוסכים ניידים"

המוסכים, שמגיעים לבית הלקוח, יוכלו כעת לבצע שורה של תיקונים שאינם תיקוני חירום • יו"ר איגוד המוסכים בוועדת הכלכלה: "תקנות שנתפרו עבור טסלה"

החלפת גלגל. מוסכים ניידים יוכלו כעת לבצע שורה של תיקונים שאינם תיקוני חירום / אילוסטרציה: אייל פישר
החלפת גלגל. מוסכים ניידים יוכלו כעת לבצע שורה של תיקונים שאינם תיקוני חירום / אילוסטרציה: אייל פישר

ועדת הכלכלה אישרה היום (א') תיקון לחוק שירותי הרכב, שיאפשר להרחיב משמעותית את הסמכויות והשירותים שמציעים "מכונאים ניידים", שמגיעים לבית הלקוח.

על פי התקנות הקיימות, ניידות שירות מוסמכות להציע נהגים רק שירותי חירום, דוגמת החלפת מצבר, התנעה והחלפת גלגל, כדי לאפשר לנהג להגיע למוסך מוסדר. על פי התיקון שהציע משרד התחבורה, והתקבל בוועדה, יורחבו כעת השירותים הניידים. בין היתר, אושר לבצע גם תיקונים של החלפת מסנן אוויר, מסך מגע, פקד חלון, ידית דלת ורכיבי מתח נמוך של שקע טעינה.

יצוין כי טסלה היא כיום אחת מהחברות היחידות שחלק משמעותי ממודל השירות שלהן, בישראל ובחו"ל, מבוסס על ניידות שירות שמגיעות אל רכב הלקוח. טסלה כבר החלה למעשה להציע שירותים ניידים ללקוחותיה בארץ וזאת בין השאר בגלל העומס הרב על מוסך השירות "הפיזי" היחיד של החברה, שממוקם בקריית אריה.

באיגוד המוסכים טוענים כי טסלה יוצרת מונופול

במהלך הדיון טען רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים, כי "אלה תקנות טסלה - החברה לא מאפשרת למוסכים לטפל בכלי הרכב שלה ויוצרת מונופול". נציג איגוד המוסכים, משה סומך, הוסיף כי "טסלה לא מוכרת חלפים למוסך רגיל ולא מאפשרת למוסכים לטפל ברכבים שלה, למרות שהם מוסמכים לטפל בכלי רכב חשמליים, וכך הופכת למונופול". גם מנהל תחום הרכב באיגוד לשכות המסחר, עומר סלע, אמר בוועדה כי טסלה נמנעת ממכירת חלקי חילוף למוסכים ומגבילה אחריות יצרן באופן שלא תואם לחוק, והאיגוד פנה בעניין לרשות התחרות.

מנגד טען בא-כוח טסלה בישראל, עו"ד אילן שביט, כי "התקנות תואמות את ההתפתחות הטכנולוגית ותואמות למודל של טסלה, שמיושם בכל העולם". לדבריו, לחברה יש מוסך מרכזי בפתח תקווה ויש פעולות רבות שאין סיבה להטריח את הלקוח למוסך בגינן.

בתשובה לשאלתו של ח"כ אורי מקלב האם טסלה פנתה למשרד התחבורה בעניין, השיב שביט "משרד התחבורה לא עובד של טסלה. היינו בקשר לאחר פרסום טיוטת התקנות והיו דברים שהערנו ולא התקבלו".

יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון, שאל מדוע התקנות מגיעות עכשיו לאישור הוועדה, והאם יש לך קשר לזה שהן משרתות שינוי, שמביאים כלי הרכב החשמליים. בתשובה אמרה עו"ד ראובני, היועצת המשפטית של משרד התחבורה, כי הדבר תומך בשירות למכוניות שיש בהן יותר רכיבי אלקטרוניקה ופחות מכניקה.

היו"ר ביטון ביקש מנציגי משרד התחבורה להיוועץ עם רשות התחרות כדי לוודא שהתקנות הנוספות לא יפגעו בתחרות ולמנוע תופעה שתהפוך את טסלה למונופול.