אחרי ינואר האדום: האם הסטטיסטיקה תומכת בעליות בוול סטריט?

אחר פתיחת שנה אדומה במיוחד חודש פברואר בשווקים מאופיין בעליות במדדים המובילים, כשברקע החששות מהאטה מתפזרים במעט וחברות הטכנולוגיה הגדולות פרסמו דוחות טובים מהצפוי • הסטטיסטיקה מהעבר מצביעה כי התשואות של מדד S&P 500 נמוכות יותר בשנים שיש העלאות ריבית

הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי
הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי

החשש מהידוק המדיניות המוניטרית של הפד האמריקאי מהר מהצפוי הפילה את המדדים מהשיא האחרון שנרשם ביום המסחר הראשון של 2022, אך אלו רשמו התאוששות בפתיחת פברואר וסגרו יום שלישי ברציפות של עליות. ברקע: רמזים מחברי הפד בכלי התקשורת כי האפשרות להעלאה כפולה של הריבית לא צפויה לעלות לדיון בחודש מרץ, נתוני צמיחה טובים ודוחות טובים מהצפוי של ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות.

הנסיגה מהמדיניות האולטרה מרחיבה של הפד במטרה לרסן את האינפלציה שהגיעה ל-7% בדצמבר, מסמלת סוף עידן, והתנודות בשווקים נרשמו עוד לפני העלאה הראשונה של הריבית בארה"ב. לאחר שיו"ר הפד, ג'רום פאוול, הכין את הקרקע להעלאת ריבית במרץ, ולא שלל העלאת ריבית בכל אחת מהפגישות הבאות של חברי ועדת השוק הפתוח ( FOMC ), בנק אוף אמריקה העלה את התחזית שלו לריבית לשבע העלאות ב-2022, וכך הערכות בשוק נעות בין תחזית זו הקיצונית ביותר של בנק אוף אמריקה, לבין תחזית ל-4-3 העלאות ריבית כגבול תחתון.

מדד ה-S&P 500 איבד 5.3% מערכו בחודש הראשון לשנת 2022, ובכך ציין את ינואר הגרוע ביותר מאז 2009. אך זה יכול היה להיות גרוע עוד יותר אלמלא נרשמה עלייה של 4.4% ביומיים האחרונים של החודש. בינתיים חודש פברואר נצבע בירוק על רקע נתוני הצמיחה הטובים ברבעון החולף בארה"ב (6.9% לעומת הצפי לצמיחה של 5.5%), ואלו מפזרים במעט את החששות להאטה תוך כדי אינפלציה (סטגפלציה). דוחותיהן של חברות הטכנולוגיה הגדולות, אפל וגוגל, שהיו טובים מהצפוי, מספקים רוח גבית.

איך ישפיעו העלאות הריבית בארה"ב על מדד S&P 500? קשה לנבא את המשך המגמה אך הסטטיסטיקה מהעבר מצביעה, באופן טבעי, כי התשואות של מדד S&P 500 נמוכות יותר בשנים שיש העלאות ריבית לעומת שנים בהן יש הורדות ריבית.

ריאן דטריק, אסטרטג הראשי של LPL סיכם את הנתונים ולפיהם ב-1971 למשל היו 4 העלאות ריבית ומדד S&P 500 סיים את השנה בעלייה של 10.8%. בשנת 1972 הפד העלה ריבית 16 פעמים בשנה זו, ומדד S&P 500 איבד 17.4%. שנה לאחר מכן, ב-1974 הפד העלה ריבית 13 פעמים ומדד S&P 500 איבד 29.7% מערכו. את מספר העלאות הריבית הגבוה במיוחד בשנים הללו אפשר להסביר באינפלציה הגבוהה של שנות השבעים שנבעה עקב משבר הנפט ב-1973. בשנת 1975 השוק עלה ב-31.5% לאחר 4 העלאות ריבית, ובשנת 1977 היו 6 העלאות ריבית, ומדד S&P 500 איבד 11.5% מערכו.

האם ינואר יכול להיות ברומטר להמשך השנה? דטריק מצא כי כאשר מדד S&P 500 סיים את ינואר בעליות, בהמשך השנה מדד S&P 500 עלה ב-11.9% בממוצע בחודשים שנותרו, וזאת לפחות ב-86% מהמקרים. מנגד, כאשר ינואר נצבע באדום ה- S&P 500 עלה רק ב-2.7% בממוצע ביתר חודשי השנה והיה גבוה יותר לפחות ב-62% מהמקרים .

"השאלה היא לא 'אם', אלא 'מתי' הכלכלה תיחנק"

ברקע לתחזיות הכלכלנים בשוק לצפי העלאות הריבית בארה"ב, שוק האג"ח מאותת לפד למתן את הקצב. עקום התשואות (Yield Curve) מגלם תרחיש בו הליך עליית הריבית אולי יהיה מהיר בהתחלה אך לא ימשך לאורך זמן מהחשש למחנק.

לדברי אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי של הפניקס-אקסלנס, "נתוני התמ"ג בארה"ב לרבעון הרביעי תיארו עלייה של 6.9% לעומת הצפי ל-5.5%, מה שהיווה סדק בטיעוני הסטגפלציה (מיתון ואינפלציה) אך לא הספיקו כדי להרוג אותם. השאלה היא לא 'אם', אלא 'מתי' הכלכלה תיחנק. להערכת כלכלני בנק אוף אמריקה העלאות הריבית החדות שהם צופים יכבידו על הכלכלה רק משנת 2023. אך גם לגבי הטווחים הקצרים יותר יש באוויר לא מעט סימני שאלה: מודל הצמיחה של הפד של אטלנטה חוזה כעת קיפאון ברבעון הראשון, שאם יתרחב לרבעון השני יהפוך לאזהרת מיתון".