"צריכים להקל על רגולציה": לחץ בממשלה להציג צעדים להורדת יוקר המחיה

בישיבת הממשלה דובר על יוקר המחיה וראש הממשלה ושר האוצר התבקשו להציג צעדים לטפל בנושא • בנט אמר כי "בימים הקרובים נציג לציבור שורה של צעדים שייעודם להקל על יוקר המחיה בארץ. אני מקווה שבקרוב כבר תהיה בשורה, בעיקר במחירי המזון. אלה דברים שיהיה להם אפקט מידי" • ליברמן: "צריך לצאת לקמפיין נרחב על מה שהממשלה עושה"

נפתלי בנט / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
נפתלי בנט / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

שרי הממשלה דוחקים בשר האוצר וראש הממשלה להציג צעדים להורדת יוקר המחיה. בפתח ישיבת הממשלה התייחס ראש הממשלה נפתלי בנט לנושא על סדר היום והודיע כי "בימים הקרובים נציג לציבור שורה של צעדים שייעודם להקל על יוקר המחיה בארץ. אני מקווה שבקרוב כבר תהיה בשורה, בעיקר במחירי המזון. אלה דברים שיהיה להם אפקט מידי". בנט רמז בדבריו להודעה של ליברמן ביום רביעי הקרוב על הצעדים הצפויים להפחתת הנטל על האזרחים.

בנט אמר כי בהשוואה בינלאומית ישראל לא ספגה נזק מאוד גדול מבחינת התייקרות מוצרים: "עליית המחירים העולמית אמנם מכה בישראל באופן מתון יחסית למדינות אחרות, אבל אנחנו מרגישים אותה היטב, מכיוון שהיא יושבת על מחירים גבוהים מאוד מלכתחילה. בשנים האחרונות המחיר הבסיסי בארץ עלה וכוח הקנייה ירד, באופן יחסי, ב-10-15 השנים האחרונות. לכן אנחנו צריכים לפעול בצורה הוליסטית בדבר הזה".

עוד אמר בנט כי "בסוף מה שמוריד מחירים ומשפר שירות זה תמיד אותו הדבר - תחרות, תחרות, תחרות. אין כוח טבע יותר חזק מזה. אני זוכר כמנכ"ל חברה, כשהייתי לתקופה מסוימת מונופול, באופן טבעי המחירים היו גבוהים יותר, וברגע שנפתחה התחרות, המחירים יורדים. לכן, מעבר לפעולות קצרות הטווח, הפיתרון הוא לאתר את אותם כיסים נטולי תחרות, ולייצר בהם תחרות. פה אנחנו צריכים את כל שרי הממשלה. אנחנו צריכים להקל על רגולציה ולפתוח את המשק לתחרות.

"אל תפחדו, תהיו נועזים, בעיקר בתחום התקנים. תקן שטוב לגרמנים או לשבדים, הוא כנראה מספיק טוב גם לישראלים. לפער של 150%, למשל, במחיר של משחת שיניים, אין שום הצדקה. אני זוכר שאני כשר כלכלה הורדתי את מחיר הגבינה הצהובה. איך עשיתי זאת? פשוט פתחתי את שוק הגבינות לייבוא ולתחרות, נכנסה גבינה צהובה מפולין, כשרה כמובן, והורידה את המחירים גם של הגבינות הישראליות. יש לממשלה הזאת הזדמנות יוצאת דופן להקטין את ההשפעה של לוביסטים ובעלי עניין, ולפעול לטובת הציבור, לטובת כלל אזרחי ישראל".

שרת החדשנות אורית פרקש הכהן פנתה לליברמן וביקשה ממנו להרחיב את הרפורמה בייבוא: "שר האוצר, עשית צעד היסטורי בקידום רפורמת הייבוא שתאפשר להביא ייבוא מקביל במוצרי הצריכה והתמרוקים, אבל מוצרים רבים בהם הציבור משתמש אינם נכללים ברפורמה אלא נדחו לפעימה מאוחרת יותר. היה ויכוח גדול בוועדת השרים לחקיקת חוק הסדרים והיה רוב מוחלט להוסיף מוצרים פנימה. למרות זאת, זה לא קרה, אני מבקשת שתשקלו את הדבר הזה בחבילה הקרובה כבר ביום רביעי".

עוד הציעה פרקש הכהן לקדם חינוך חינם לפעוטות מתחת לגיל שלוש: "חינוך חינם בגילאים מתחת ל-3: אני מבקשת שהנושא הזה יישקל, יותר מידי זמן מדברים על זה. יש פה אפשרות להקל על הזוגות הצעירים שמוציאים אלפי שקלים על חינוך ילדיהם".

יו"ר תקווה חדשה השר גדעון סער ביקש להציע הפחתת מס על הדלק: "ביום רביעי צפוי להציג שר האוצר חבילת צעדים. ואני אומר לו - יש לך גיבוי לנקוט צעדים נועזים. לדעתי, המהלך שיש לנקוט בו הוא הורדת מחירי הדלק באמצעות הורדת המיסוי על הדלק שהוא מיסוי גבוה ביחס למקובל בעולם. זה ישפיע גם מעבר לדלק. וזה גם לא ישפיע על ההוצאה, זה ישפיע על ההכנסה וזה דרמטי. יש ברוך ה' הכנסות ממיסים. זאת הכתף שהממשלה צריכה לתת למען האזרחים".

ליברמן: "צריך לצאת לקמפיין נרחב על מה שהממשלה עושה"

שר האוצר אביגדור ליברמן הדף את הביקורת של חבריו לממשלה ואמר להם "ב-7 חודשים הגענו להסדר עם ארגוני נכים - 700 מיליון ש״ח, רפורמת נפש אחת - מיליארד שקל, מאבק באלימות כלפי נשים - 155 מיליון. בממשלות קודמות קיבלו החלטות אבל לא שמו כסף.. להתחיל להראות מה עשינו במקום להצטדק". גם בנט הסכים איתו ואמר גם לאוזניו של ראש מערך ההסברה שנכח בדיון כי "צריך לצאת לקמפיין נרחב על מה שהממשלה עושה".

שר האוצר העניק לשרים שיעור מזורז בכלכלה ואמר "מה זה עליית מחירים? השתקפות אינפלציה. בארה״ב 7% אינפלציה, גרמניה - 5.7% אינפלציה, בישראל 2.8% אינפלציה. החשמל במדינת ישראל משמעותית יותר זול מכל מדינות מערב אירופה. בגרמניה יותר מפי שתיים וגם בדנמרק ובלגיה. החשמל במדינת ישראל זה נוסחה שצמודה למחירים בשווקים בינלאומיים".

ליברמן עבר לציין שוב שורה של צעדים שעשתה הממשלה: הקלה בפטור במס על העסקת עובדים זרים, תוספת דמי קיום לחיילים בסדיר, מענקים לניצולי שואה ועוד. "הבעיה המרכזית של הכלכלה הישראלית היא מחסור בעובדים. צמצמנו את הגירעון בצורה דרמטית הרבה יותר מכל התחזיות הוורודות. לקחת סתם הלוואה ולפזר לציבור זה לא חכם. אנחנו מנהלים מדיניות אחראית, שקולה ורצינית. אנחנו מתמודדים עם תופעה גלובלית של עלייה בתובלה.. אני חושב שיש לנו סיכוי טוב עם כל הרפורמות, התחלנו לטפל הרבה לפני זה ברפורמות ייבוא, מכס. עד אמצע השנה יכנסו לתוקף הרפורמות בחקלאות ועוד, שאני מאמין שאחרי שנה לקיומה של הממשלה נציג עוד הרבה הישגים".

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי אמרה "עצם העובדה שאנחנו פועלים באופן מתואם מגדיל את האפקטיביות. אני חושבת שהתחושה של הציבור היא אותנטית, ושבגלל חוזק הממשלה שלנו כדאי לתת וודאות לאנשים שמייצרים את חוזק הכלכלה: יותר סיוע לעצמאים ולטפל במחירי דלק וחשמל". בין היתר הציעה ברביבאי להקדים צעדים שתוכננו ל-2023.

שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה אמרה "שאין ספק שהממשלה עשתה כמה וכמה צעדים רוחביים בהובלה של רפורמות עומק בייבוא ייצוא ועוד, אך הציבור נאנק תחת עליית המחירים העכשווית וזעקתו אכן אוטנטית והם חיים מחודש לחודש וצריך לצד הרפורמות ארוכות הטווח לדאוג להורדת מחירים עכשווית, בין אם על הדלק, חשמל ועוד. אנחנו צריכים להקנות ביטחון לציבור ואני גם קוראת להקמת קבינט יוקר המחייה בראשותו של שר האוצר כדי להוביל להורדת מחירים. לא צריכים להיות במגננה אלא לשקף לציבור את המציאות ואת כל הפעולות שהממשלה עושה".