בכירי הסייבר חוגגים: השקעה של 54 מיליון דולר הפכה למיליארד

אחרי שנת שיא לסייבר, פירמת ההון סיכון סייברסטארטס פרסמה היום את תשואות הקרן הראשונה שלה, שרושמת החזר שנתי משוכלל נטו של 300% • הקרן רשמה תשואות שיא בהשקעה בסטארט-אפים כמו וויז ופיירבלוקס, אך רובן עדיין על הנייר

ליאור סיימון וגילי רענן, קרן סייברסטארטס / צילום: יוסי זליגר
ליאור סיימון וגילי רענן, קרן סייברסטארטס / צילום: יוסי זליגר

בימים רגילים קרנות הון סיכון אינן נוהגות לחשוף את ביצועיהן הכספיים בפומבי ושומרות אותן בסוד. אולם לאחר שנת שיא בהייטק הישראלי, שהניבה שווי אסטרונומי לסטארט-אפים ישראלים מובילים, מגמה זאת משתנה וגם הן יוצאות להשוויץ במספרים שהשיגו.

היום (ד') מפרסמת קרן הסייבר סייברסטארטס של גילי רענן וליאור סיימון מספרים יוצאי דופן על ביצועי קרן מספר אחת שלה. הקרן ביצעה השקעות חדשות בין 2018 ל-2020 והיא משקיעה בחברות בתחילת הדרך כצ'ק ראשון.

בסך הכל הקרן ביצעה השקעות בהיקף 54 מיליון דולר, שכיום שוות מעל מיליארד דולר בספרים שלה. צמיחה זאת מגלמת החזר שנתי משוכלל נטו למשקיעים (Net IRR) של 300%, מה שמציב את סייברסטארטס בטופ העולמי מבחינת החזר.

החזר זה בא כאמור על רקע תקופת שיא בהייטק הישראלי, במיוחד בכל הנוגע למגזר הסייבר בו, כאשר גם קרנות אחרות הרוויחו מכך. קרן מספר שלוש של YL ונצ'רס הישראלית, שעוסקת גם היא בסייבר, הניבה שיעור החזר שנתי משוכלל למשקיעים נטו של 110% נכון לדצמבר האחרון, כפי שחשפנו בגלובס.

עם זאת, חשוב לומר כי כרגע רוב השווי של קרן מספר 1 של סייברסטארטס הוא עדיין על הנייר וטרם מומש. הקרן מימשה עד היום כמחצית מהחזקותיה בסטארט-אפ אבטחת הענן וויז (WIZ), שהוקם ב-2020 ושוויו הוערך כבר ב-6 מיליארד דולר בגיוס האחרון. בנוסף הקרן מימשה את החזקותיה בסטארט-אפ טראסדום, שנמכר אשתקד בעסקה קטנה של 40 מיליון דולר.

חברות מבטיחות נוספות בפורטפוליו של קרן מספר 1, שההחזקות של סייברסטארטס לא מומשו בהן, כוללות את סטארט-אפ הגנת הקריפטו פיירבלוקס, שהוערך בגיוס האחרון ב-8 מיליארד דולר; חברת נו ניים סקיוריטי, העוסקת באבטחת API, שגייסה לפי שווי מיליארד דולר; וחברת דפדפן הסייבר איילנד שמתקרב לשווי של חד-קרן. הקרן כוללת גם חברות בשלבים יותר מוקדמים כמו דאזז של מירב בהט, ביוניק ו-Axis. כיום משקיעה סייברסטארטס השקעות חדשות מקרן מספר שתיים שלה בהיקף 100 מיליון דולר.

המשקיעים שמאחורי סייברסטארטס הם כ-40 יזמים מתחום הסייבר כולם ומיליונרים או מיליארדרים גם ללא התשואה מהקרן. בין משקיעי סייברסטארטס נמנים היזמים שלמה קרמר, מריוס נכט, ניר צוק (מייסד פאלו אלטו נטוורקס), אסף רפפורט (מייסד וויז), יבגני דיברוב ונדיר יזרעאל (ארמיס) ואחרים.

הגעתם לתוצאות מעולות, אבל האם אתם מאמינים שהשוק יישאר כל כך חם גם על רקע העלאת הריבית הצפויה?
רענן: "האמת שאנחנו לא יודעים איך השוק יתפתח אבל אנחנו שמחים שחברות פורטפוליו שלנו גייסו כ-2 מיליארד דולר ערוכות לתקופה הזאת".

בסופו של דבר איך אתם מתכוונים לממש את ההחזקות שלכם, האם החברות יונפקו או ימכרו לפי שווי כזה?
רענן: "אנחנו לא מתכננים אקזיטים אלא רוצים לבנות את הביזנס הכי טוב ומוצלח שאפשר. אני מניח שחלק מהחברות יונפקו בבורסה וייתכן שחלק יתמזגו".

עם היד על הלב, ציפיתם להגיע למספרים כאלו כשגייסתם את הקרן?
סיימון: "אני חושבת שבזמן ההשקעה אתה לא באמת יודע מה יקרה. אנחנו עושים כמיטב יכולתנו כדי לצמצם את הסיכון בכל מה שתלוי בנו. אנחנו מחפשים את היזמים הכי טובים, עובדים איתם בצמוד ושומעים את הכאבים שלהם. זה המתכון העיקרי להצלחה".