לחשוף את החגיגה בהייטק: קרנות הפרייבט אקוויטי יחויבו בדיווחים

רשות ני"ע האמריקאית צפויה להודיעה היום שקרנות הפרייבט אקוויטי וקרנות הגידור חייבות להרחיב את אופן הדיווח שלהם למשקיעים • בין השינויים: דיווח רבעוני על ביצועים, דמי ניהול ושכר השותפים

מטה רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) בוושינגטון / צילום: Associated Press, Andrew Harnik
מטה רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) בוושינגטון / צילום: Associated Press, Andrew Harnik

לרשות ניירות הערך האמרקאית (SEC) נמאס מחוסר השקיפות בהשקעות בחברות פרטיות: היא צפויה לקבל היום (ד') החלטה שתחייב את קרנות הפרייבט אקוויטי וקרנות הגידור להרחיב את אופן הדיווח שלהם כלפי המשקיעים שלהן ולהזהיר אותם מפני אירועים בלתי צפויים וניגודי עניינים.

בשנתיים האחרונות נכנסו קרנות הפרייבט אקוויטי וקרנות הגידור - בהן פידליטי, בלקסטון וטייגר גלובל - להשקעות ענק בחברות הייטק פרטיות, כאשר הן דוחקות הצידה משקיעים ותיקים יותר בענף, כמו קרנות הון סיכון. לתופעה זו מספר השלכות שליליות: ניפוח הולך וגדל של שווי החברות הפרטיות, כמעט בנפרד מהמתרחש בשווקים הציבוריים; פיקוח רופף על התנהלות היזמים; ודמי ניהול גבוהים הנגבים ממשקיעים כמו קרנות הון אוניברסיטאיות, קרנות פנסיה ושאר גופים מוסדיים. סך ההון המנוהל על ידי קרנות אלה מוערך על ידי הרשות בכ- 18 טריליון דולר.

במידה וההחלטה תעבור היום ברשות ניירות הערך בארה"ב, היא עדיין תידרש לעמוד למבחן עיון הציבור במהלך החודשיים הקרובים. לפי נוסח ההצעה, מנהלי הקרנות יידרשו לספק למשקיעים שלהם מדי רבעון דוח על ביצועי הקרן, דמי הניהול, ההוצאות ושכר המנהלים. הקרנות יידרשו לעבור ביקורת שנתית כדי לאפשר לרשות ניירות הערך לוודא שקיימת הערכת שווי ריאלית לחברות, אשר בסופו של דבר משפיעה גם על גובה דמי הניהול שהיא גובה.

"מנהלי הקרנות הפרטיות נוגעים בכל כך הרבה אזורים בכלכלה שלנו," אמר גארי גנסלר, יו"ר רשות ניירות הערך האמריקאית (SEC), שמאז כניסתו לתפקיד בחודש אפריל כבר הספיק לנפק כמה הכרזות לקידום השקיפות בכלכלה האמרקאית. "לכן, צריך לבחון איך אנחנו מכניסים יותר יעילות, תחרות ושקיפות לתחום הזה".

נכון להיום, קרנות גידור מדווחות לרשות ניירות הערך תמונת מצב הנוגעת להחזקותיהם, ללא פירוט רב. על פי ההצעה החדשה, אלה לא יידרשו לדווח על הביצועים שלהן לציבור הרחב אלא לשתף אותם עם הרשות ונציגיו בלבד, לעיתים גם לצורך ביקורות מיוחדות. קרנות לא נזילות שמושקעות בעיקר במניות של חדי קרן וחברות פרטיות גדולות יידרשו לפרט את שיעור התשואה הפנימי (IRR) הגולמי והנקי, כמו גם את מכפיל הרווח של ההון המושקע מרגע הקמת הקרן ועד הרבעון המדווח.

בחודש שעבר קראו ב-SEC להכפיף על מנהלי הקרנות נוהל חדש של דיווחים מיידיים (תוך יממה) במקרים של הפסדים יוצאי דופן או חדלות פירעון של גופים הקשורים בהם.