נייס, צ'ק פוינט והבנקים כבשו את הפסגה: חברות ההייפ פינו את המקום למכונות המזומנים הוותיקות

בעקבות הירידות בנאסד"ק צנח שווי 10 החברות הגדולות בישראל בכ-15 מיליארד שקל תוך פחות משלושה חודשים • הדירוג הנוכחי משקף את השינוי בטעמי המשקיעים שעברו ממניות של חברות צמיחה מפסידות לכאלו של חברות ותיקות ורווחיות • ולאן נעלמה נובוקיור?

שווי 10 החברות הגדולות בישראל ירד בשל הירידות בנאסד''ק / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
שווי 10 החברות הגדולות בישראל ירד בשל הירידות בנאסד''ק / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

עשר החברות הישראליות בעלות השווי הגבוה ביותר נסחרות כיום בשווי שוק מצרפי של כ-133 מיליארד דולר - 10 מיליארד דולר פחות מהשווי המצרפי של העשירייה המובילה לפני כשנה, ו-15 מיליארד דולר פחות מהשווי לפני פחות משלושה חודשים, בעת שמדד נאסד"ק היה בשיא.

 
  

לא רק שווי החברות השתנה. מבדיקת גלובס עולה כי לאורך השנה החולפת השתנה גם הרכב הרשימה הכוללת את 10 החברות הישראליות הגדולות, כאשר רק 6 מהן שמרו על מקומן: חברת אבטחת הסייבר צ'ק פוינט, שהפכה לאחרונה לחברה בעלת השווי הגבוה ביותר מבין הישראליות לצד חברת הטכנולוגיה נייס; בנק הפועלים; סולאראדג' המספקת פתרונות לתחום האנרגיה הסולארית ואגירת האנרגיה; חברת התוכנה הוותיקה אמדוקס; וחברת התרופות טבע (שבעבר נחשבה לחברה הגדולה בישראל, אך היום ממוקמת רק במקום התשיעי מבחינת שוויה). 

מערכות סולאריות של חברת סולאראדג’ / צילום: אתר החברה
 מערכות סולאריות של חברת סולאראדג’ / צילום: אתר החברה

בהתאם לשינוי שחל בחודשים האחרונים בטעמי המשקיעים, והמעבר ממניות של חברות טכנולוגיה צומחות ומפסידות לכאלה המספקות יציבות ורווחים, ניתן למצוא ברשימה הנוכחית גם את בנק לאומי ואת ענקית הדשנים והמינרלים איי.סי.אל (כיל). זאת לצד שתי חברות טכנולוגיה צעירות שהונפקו אשתקד ואיבדו לאחרונה חלק ניכר משוויין - מאנדיי וסנטינל וואן.

הרוח הגבית של מגפת הקורונה שככה

מספר חברות שנכללו ברשימת הגדולות לפני שנה כבר אינן חלק מהעשירייה המובילה כיום. כך למשל, לפני שנה נהנו חברות מתחומי האינטרנט, הדיגיטל והגיימינג משיאים במחירי מניותיהן, על רקע הרוח הגבית של מגפת הקורונה לתוצאותיהן הפיננסיות.

הבולטת מביניהן היא Wix, שמספקת פתרונות שמאפשרים לעסקים קטנים ובינוניים להקים ולנהל אתרי אינטרנט, שנהנתה מהמעבר המואץ לאונליין של עסקים רבים בעקבות הקורונה וצמחה במספר המשתמשים ובהכנסות. בסוף פברואר 2021 אף הפכה Wix לזמן קצר לחברה הישראלית הגדולה ביותר, עם שווי שהתקרב ל-20 מיליארד דולר. 

גם פייבר, שמפעילה זירת מסחר לחיבור בין פרילנסרים ללקוחות, נהנתה ממגמות דומות והגיעה לשיא באותה תקופה. בהמשך שנת 2021, שתיהן נאלצו להפחית תחזיות בשל אי ודאות (ולהעלות אותן שוב לאחר מכן). נכון להיום, שתיהן נסחרות בשווי נמוך משמעותית משוויין לפני שנה, Wix בשווי של 7 מיליארד דולר ופייבר בשווי 3.2 מיליארד דולר. צריך לציין כי בהסתכלות לטווח ארוך יותר, שתי החברות מציגות תשואות חיוביות מכובדות מאז ההנפקות שלהן (Wix ב-2013 ופייבר ב-2019).

עוד חברה ישראלית שהגיעה לשיא בדיוק לפני שנה היא פלייטיקה, שהונפקה זמן קצר קודם לכן. מניית חברת הגיימינג נסחרה בשיא של 34 דולר לעומת 27 דולר בהנפקה, ושווי השוק שלה הגיע ל-14 מיליארד דולר. פספוס תחזיות ברבעון השלישי של 2021 והפחתת התחזית השנתית פגעו קשות בשווי החברה שעומד היום על מחצית מכך - כ-7 מיליארד דולר בלבד.

החברה הישראלית שהייתה הגדולה ביותר לפני שנה בדיוק היא נובוקיור, המפתחת תרופות לטיפול בסרטן, שנסחרה בשווי של קרוב ל-20 מיליארד דולר. נובוקיור הגיעה לשיא רק לאחר מספר חודשים, אך היא איבדה מאז חלק ניכר משוויה ובשווי הנוכחי, כ-8.5 מיליארד דולר, היא כבר אינה נמצאת ברשימת 10 הישראליות הגדולות ביותר (ראו כתבה נפרדת).

הטיימינג של מאנדיי וסנטינל וואן 

מדד נאסד"ק הגיע לשיא ב-19 בנובמבר 2021 (ומאז נחלש משמעותית, בעיקר בחודש ינואר, שהיה חודש רע מאוד למדד ולמניות הטכנולוגיה בכלל, בו איבד המדד 9%). מכיוון שחלק גדול מהחברות הישראליות שנסחרות בוול סטריט הן חברות מתחומי הטכנולוגיה השונים, אפשר היה לצפות שבתקופת השיא של הנאסד"ק נראה ברשימה חברות טכנולוגיה בלבד.

ואכן, באותה תקופה הצטרפו שתי חברות חדשות לרשימת הישראליות הגדולות בעקבות הנפקות מוצלחות שביצעו אשתקד - חברת אבטחת הסייבר סנטינל וואן וחברת מאנדיי שפיתחה מערכת הפעלה לעובדים. מאנדיי נסחרה בשווי של 16.4 מיליארד דולר ואילו סנטינל וואן זינקה לשווי של 18.5 מיליארד דולר, והפכה לרגע לחברה הישראלית השנייה בגודלה (אחרי סולאראדג') והרבה לפני המתחרה הוותיקה והרווחית צ'ק פוינט, ששוויה היה בנובמבר 15.3 מיליארד דולר. 

מאנדיי וסנטינל וואן הונפקו בדיוק בזמן שהמשקיעים בוול סטריט נתנו תמחורים נדיבים לחברות שצומחות במהירות בהכנסותיהן, למרות שאינן רווחיות (מתוך הנחה שככל שישקיעו היום יותר, יתפסו נתחי שוק גדולים יותר ובעתיד הרווחיות כבר תגיע). מנכ"ל סנטינל וואן, תומר וינגרטן, אף התייחס לכך בראיון לגלובס בעת ההנפקה, כשאמר כי "כמו כל חברה בלייף סייקל שלנו, רווחיות זה לא משהו שמצופה או הולך יד ביד עם גדילה מאוד משמעותית... כמובן, המטרה בטווח הארוך היא חד-משמעית להפוך לחברה רווחית, אבל יש כמה תחנות בדרך".

דוחות צ'ק פוינט: צוחק מי שצוחק אחרון 

בחודשים האחרונים חל שינוי משמעותי בקרב המשקיעים בוול סטריט, והם עברו להשקיע יותר ויותר במניות ערך, של חברות ותיקות ורווחיות, על חשבון מניותיהן של חברות הצמיחה הנ"ל שחלק מהן לא רווחיות.

גיל שויד, מנכ"ל ומייסד צ’ק פוינט / צילום: שלומי יוסף
 גיל שויד, מנכ"ל ומייסד צ’ק פוינט / צילום: שלומי יוסף

השינוי בשוק הוביל לכך שהיום השתיים הללו נסחרות בשוויים נמוכים יותר - סנטינל וואן בשווי 12.4 מיליארד דולר ומאנדיי בשווי 9.7 מיליארד דולר. הן עדיין חלק מ-10 החברות הישראליות הגדולות, אך חברות ותיקות ויציבות יותר כמו צ'ק פוינט ונייס עקפו אותן.

צ'ק פוינט, שפרסמה לאחרונה דוחות טובים לסיכום שנת 2021 וסיפקה תחזית חיובית לצמיחה ב-2022, "צחקה אחרונה" והפכה כאמור שוב לחברה הישראלית הגדולה ביותר, לצד נייס, בשווי של כ-17 מיליארד דולר.

לצידה ברשימה הנוכחית של 10 הישראליות בעלות השווי הגבוה ביותר ניתן למצוא עוד 5 חברות טכנולוגיה, 3 מהן ותיקות (נייס, סולאראדג' ואמדוקס), שני הבנקים הגדולים בישראל (לאומי והפועלים), יצרנית התרופות טבע וחברת הדשנים איי.סי.אל (לשעבר כיל). הבנקים בישראל, שהציגו תוצאות שיא בשנה החולפת, נהנים בחישוב השווי גם מהתחזקות השקל מול הדולר, שכן מניותיהם נסחרות בשקלים בבורסה בת"א בלבד (לעומת יתר החברות הנסחרות בוול סטריט או הדואלית).