נובוקיור כבר הייתה החברה הגדולה בישראל, רק שאז המשקיעים אפסנו את החלום

נובוקיור היא סיפור הצלחה ישראלי: חברת סטארט-אפ קטנה שהוקמה לפני 20 שנה, ולאחר זינוק שנתי של 250% הגיעה ביוני 2021 לשווי של 23 מיליארד דולר - יותר מפי שניים משווייה אז של ענקית הפארמה טבע • אלא שמאז החלה צלילה שקיצצה את השווי ל-8.5 מיליארד דולר, והמשקיעים ניצבים בפני דילמה חדשה

חברת נובוקיור בפתיחת טקס המסחר בנסדא''ק / צילום: Nasdaq OMX
חברת נובוקיור בפתיחת טקס המסחר בנסדא''ק / צילום: Nasdaq OMX

ביוני 2021, לאחר זינוק שנתי של 250% במניה, התייצב שווי חברת הטיפול בסרטן נובוקיור על 23 מיליארד דולר - החברה הישראלית בעלת השווי הגבוה ביותר, שבין היתר השאירה מאחור את ענקית הפארמה טבע, שנסחרה אז לפי שווי של 11 מיליארד דולר.

אלא שזמן קצר לאחר שנגעה בשיא החלה המניה בצלילה חופשית, ואיבדה מאז ועד היום 64% מערכה. כעת נסחרת החברה בשווי של כ-8.5 מיליארד דולר - שווי מכובד לכל הדעות, אך כזה שאינו מקנה לחברה מקום גם בעשירייה הראשונה של החברות הגדולות בישראל (טבע עדיין שם). מה קרה לנובוקיור בחודשים האחרונים, והאם יש דרך כלשהי לחזות את עתידה?

 
  

קודם כל צריך להבהיר כי בכל קנה מידה, נובוקיור  היא סיפור הצלחה שלא היה כמוהו בישראל. החברה, שנוסדה בשנת 2000 ומנוהלת מימיה הראשונים בידי המנכ"ל אסף דנציגר, פיתחה מכשיר לטיפול בסרטן בטכנולוגיה חדשה לחלוטין שהמציא פרופ' יורם פלטי מהטכניון. היא ממקדת גלים חשמליים בגידול, וכך מצליחה להפריע לתהליך חלוקת התאים.

המוצר של החברה קיבל ב-2015 אישור שיווק בארה"ב לטיפול בסרטן מוח מסוג גליובלסטומה, וב-2019 אושר המוצר לסוג של סרטן ריאות שקשור לחשיפה לאסבסט. לא מדובר בטיפול המרפא סרטן ברוב המקרים, אבל הוא דומה ביעילותו בהאטת התפתחות המחלה לטיפולים אחרים שאושרו להתוויות אלה, ויכול להתווסף אליהם. נכון לסוף 2021 היו מטופלים במוצר של החברה כ-3,600 חולים.

על פי דוח התוצאות המקדמיות שלה אמורה נובוקיור לרשום ב-2021 הכנסות של 535 מיליון דולר. אף חברה ישראלית לא רשמה הכנסות שנתיות כאלה מטיפול רפואי חדשני, חוץ מטבע. נובוקיור הצליחה לצמוח ב-20 השנים מאז הקמתה מסטארט-אפ קטן לחברה תפעולית עצמאית ומצליחה. גם שיעורי הרווח הגולמי שלה גבוהים, כ-75%. אומנם היא עדיין רושמת הפסדים, אבל בעיקר בגלל ההשקעות העצומות שלה במו"פ. בקופתה קרוב למיליארד דולר נכון לסוף 2021.

השווקים שאליהם פונה החברה קטנים בינתיים, אבל אם הטכנולוגיה שלה תורחב גם לשווקים נוספים - ועל פניו אין סיבה שלא - הרי שההזדמנויות הגדולות עדיין לפניה. זו כנראה המחשבה שהובילה אשתקד לעליות הדרמטיות במניה.

ואולם, בחודשים האחרונים רואים ירידות גורפות במניותיהן של חברות חלום בוול סטריט, גם בתחום הביומד, כפי שמתבטא גם בירידה של 23% במדד נאסד"ק ביוטק מאז השיא שלו בספטמבר 2021, ואלה כנראה השפיעו גם על הסנטימנט כלפי נובוקיור.

נוסף על כך, נובוקיור נתקעה במעין "עמק קיפאון", והיא מתקרבת למיצוי של השווקים הקיימים שלה, ולכן הצמיחה בעסקיה כבר אינה כזו של חברת חלום. מנגד, המוצרים של החברה לשווקים הגדולים יותר עדיין נמצאים בניסויים, ואין ודאות שיגיעו לשוק, וגם אם יגיעו, אין ודאות שייתנו תוצאה שבאמת תהיה דרמטית מול הטיפולים הקיימים.

התוצאות של הניסויים יקבעו את השווי

השווי של נובוקיור בתקופה הקרובה ייקבע בעיקר על פי התוצאות שלה בניסויים הקליניים. בשווקים שבהם אין כמעט טיפולים מוצלחים, כמו סרטן השחלות, מספיק שתשיג תוצאות סבירות כדי שתיחשב בעלת פוטנציאל תחרותי. 

תוצאות ביניים מניסוי זה צפויות על פי החברה בתחילת הרבעון השני של 2022, כלומר תוך כמה חודשים, אך למעט במקרה שבו התוצאות יהיו כה טובות שיצדיקו את הפסקת הניסוי לפני הזמן, הניסוי יימשך עד 2023, כך שיידרש עוד זמן עד שיירשמו הכנסות מהתחום הזה. תוצאות מלאות מהניסוי של החברה בסרטן ריאות, שכבר הניב תוצאות ביניים יפות, צפויות במהלך השנה.

עוד לפני שהחברה תתרחב למחלות נוספות, היא יכולה ליהנות ממעט התרחבות גיאוגרפית. ברבעון הרביעי רשמה החברה הכנסות של 133 מיליון דולר, מהן 92 מיליון דולר בארה"ב, 8.8 מיליון דולר ביפן ו-5.8 מיליון דולר בסין . שווקים אלה יכולים לעזור לה לרשום צמיחה מתונה עד הגעתה, בשאיפה, לשווקים נוספים.

כמו כן ייתכן שהיא תוכל להרחיב את הפעילות שלה מעט, גם בכך שתקבל שיפוי ביטוחי עבור אחוז גדול יותר של חולים בשווקים הקיימים. השיפוי הביטוחי עבור הטיפול של החברה הוא סוגייה כואבת, שכן נראה כי המבטחים מתמקחים עם חברה בתחום המכשור הרפואי בעוצמה רבה יותר מאשר מול חברת תרופות, בלי קשר לטיב התוצאות.

"הוצאות השיווק דומות לאלה של חברת תרופות"

כך, משקיעי נובוקיור נמצאים כיום במצב שבו אינם יודעים אם לתמחר אותה לפי החלום שלה, או לפי ההכנסות הקיימות. קושי ייחודי נוסף העומד בפניהם הוא כיצד להתייחס אליה - כחברת מכשור רפואי או כחברת תרופות?

לדברי האנליסט אורי הרשקוביץ, יועץ בתחום הפארמה לבית ההשקעות פסגות, "נובוקיור מציגה רווחיות גולמית של 77%, מול 95% בערך שהיינו מצפים מחברת תרופות. אם הייתה לה תרופה לגליובלסטומה, ולא מכשיר, היא כנראה הייתה מצליחה לגבות עליה מחיר גבוה יותר, והייתה מוכרת בערך פי 3-4 ממה שהיא מוכרת כיום".

עוד הוא מציין, כי "הוצאות השיווק שלה נראות דומות לאלה של חברות תרופות, שזה מרשים בהתחשב בכך שהיא מוכרת מוצר כל כך חדשני ומורכב לשיווק.

כיצד ניתן לתמחר את השווי של נובוקיור?

הרשקוביץ: "על פי דוח שפרסמה לאחרונה חברת פייזר, כדי להצדיק בפני בעלי המניות שלה רכישה שביצעה של חברה בתחום התרופות לסרטן, המכפיל של חברה בתחום זה צריך להיות בערך 6.5 על מכירות השיא, ומכך יש אולי לנכות את ההבדל ברווחיות הגולמית בין נובוקיור ובין חברות תרופות".

אם כך, עולה השאלה מהן מכירות השיא המצופות מנובוקיור? החברה רמזה כי היא מתחילה למצות את השווקים הקיימים שלה. בשנת 2022 היא צפויה לצמוח ב-2%-5% במספר החולים שמשתמשים במוצר שלה. היא מקווה גם להגדיל את הכיסוי הביטוחי, וכך לגבות מחיר גבוה יותר עבור כל טיפול. עם קצבי צמיחה כאלה בשוק הקיים, עוברת תשומת הלב לשאלה מתי ייפתחו השווקים החדשים עבור החברה, ועד כמה תוכל להצליח בהם כך שתחזור לשווי שבו נסחרה אשתקד. 

בנק ההשקעות Loop, שהתחיל לכסות את נובוקיור לאחרונה, חושב כנראה שזה אפשרי, שכן מחיר היעד שנתן הוא 200 דולר למניה, קרוב לזה שבו נסחרה ביוני שעבר. "מדובר בגישה חדשנית לטיפול בסרטן, סינרגית עם שיטות טיפול אחרות, בטוחה מאוד ונתמכת בכמות הולכת וגדלה של מידע קליני. יש לחברה ארבעה ניסויים מתקדמים לקראת אישורים פוטנציאליים בשווקים גדולים, שעשויים להתממש עד 2024".

גם בנק ההשקעות אופנהיימר אופטימי, עם המלצת קנייה של 98 דולר, מחצית מהמחיר בהמלצה של לופ, אך עדיין גבוה ב-20% מעל המחיר הנוכחי (81 דולר). את החברה מכסים אנליסטים מובילים בשוק, והמלצת הקונצנזוס היא "קנייה", במחיר ממוצע של 106 דולר למניה.

תעודת זהות

נובוקיור

תחום עיסוק: טיפול בסרטן באמצעות שדה חשמלי ממוקד המונע מהתאים להתרבות.

היסטוריה: החברה הוקמה ב-2000 על בסיס מחקריו של פרופ' יורם פלטי מהטכניון. היא מנוהלת כמעט מתחילת דרכה על ידי המנכ"ל אסף דנציגר והיו"ר ביל דויל. ב-2009 גייסה החברה מסינדיקט שכלל את פייזר, מדטרוניק וג'ונסון אנד ג'ונסון. ב-2015 ביצעה הנפקה ראשונית לפי שווי של כ-1.9 מיליארד דולר.

נתונים: על פי דוח מקדמי, הכנסות החברה ב-2021 עמדו על 535 מיליון דולר, גידול של 8% לעומת התקופה המקבילה, והיא צופה צמיחה של 2%-5% בשנת 2022. בתקופתה היו בסוף השנה 937 מיליון דולר.