המדינה לא בדקה את הטלפונים, המנכ"לים לשעבר גילו רוגלות באופן פרטי

ועדת הבדיקה של משרד המשפטים טרם ביקשה משלושת מנכ"לי משרדי הממשלה לשעבר, קרן טרנר, שי באב"ד ואמי פלמור, למסור את מכשירי הטלפון לבדיקה • באב"ד וטרנר ביצעו בדיקה באופן פרטי, ממנה עלה כי במכשירים יש סימנים לרוגלה • לפי דיווחים, במשרד המשפטים פנו ל-NSO במטרה לבדוק את רשומות הפריצה המצויות בידי המשטרה

אמי פלמור, קרן טרנר, שי באב''ד / צילום: כדיה לוי, רמי זרנגר, איל יצהר
אמי פלמור, קרן טרנר, שי באב''ד / צילום: כדיה לוי, רמי זרנגר, איל יצהר

ועדת הבדיקה שמונתה במשרד המשפטים, בראשות המשנה ליועמ"ש עמית מררי, לבחון את פרשת תוכנות הריגול במשטרת ישראל, טרם ביקשה משלושת מנכ"לים משרדי הממשלה לשעבר, קרן טרנר, שי באב"ד ואמי פלמור, למסור את מכשיריהם לבדיקה על-ידי מומחי אבטחת מידע.

בדיקה שכזו הייתה יכולה לגלות אירועי פריצה למכשירים ולעזור להבין האם הפרסומים של "כלכליסט", לפיהם המשטרה ריגלה אחרי שלושת המנכ"לים לשעבר, הם נכונים.

לפי בכיר בענף הסייבר, בדיקת אירוע פריצה על-ידי תוכנת פגסוס הנערכת על גבי הטלפון, היא פחות יעילה מבדיקה דרך שרתי NSO הנמצאים בידי משטרת ישראל. לפיכך, ייתכן כי זו הדרך שבחר משרד המשפטים, ולפי הדיווחים בכירים במשרד פנו לחברת NSO במטרה לבדוק את רשומות הפריצה (לוגים) המצויות בידי המשטרה.

אף על-פי כן, יש טעם בבדיקת המכשירים, בין השאר על-מנת להבין האם נעשה שימוש בתוכנות אחרות שאינן מתוצרת NSO, והאם גורמים עוינים, או אף גורמי טרור או מדינה זרה, חדרו לטלפונים של המנכ"לים לשעבר.

באב"ד וטרנר ביצעו הבוקר סריקה של הטלפונים שלהם באמצעות חברת ZecOps, בבעלות אברהם יצחק, שהתנדבה לבדוק את מכשיריהם ללא תשלום.

על-פי הודעת החברה, המכשירים הודבקו בעבר במה שנראה כהדבקה במשך תקופה ממושכת, שכבר איננה פעילה. החברה לא זיהתה את תוכנת פגסוס, למרות שלפי טענתה "כבר זיהתה בעבר את התקיפה המיוחסת לפגסוס על מספר מכשירים, כולל אלה של עיתונאים".

אהוד ברק, המשמש כדירקטור בחברת פאראגון (Paragon) המתחרה ב-NSO, צייץ בטוויטר כי על משרד המשפטים לבדוק את מכשיריהם של שלושת המנכ"לים לשעבר באמצעות בדיקה מהירה של השב"כ. "הארגון מסוגל לבדוק תוך 12 שעות על הנייד עצמו האם הוא נפרץ על-ידי כלי NSO", כתב ברק. "היות שלכל כלי ישנה חתימת פריצה שונה, יוכל השב"כ לקבוע האם הוא נפרץ על-ידי המשטרה, שהכלי שברשותה שונה ונחות מפגסוס בגרסתו המלאה (תוכנת 'סייפן'- א"ג). אפשר רק להצר על כך שצעד זה לא ננקט מיד, אולי עוד בתקופתו של היועמ"ש הקודם".