סין מנסה להסיג לאחור את שיעור ההפלות הגבוה במדינה

קמפיין ההתערבות הממשלתי מהווה שינוי במדיניות, לגבי הליך ששימש עד כה במידה נרחבת בסין

סין. מדיניות הילד האחד שהייתה נהוגה בעבר הובילה לשינוי דמוגרפי עצום / צילום: Reuters, Xinhua
סין. מדיניות הילד האחד שהייתה נהוגה בעבר הובילה לשינוי דמוגרפי עצום / צילום: Reuters, Xinhua

סין מגבירה את המאמצים לצמצם את כמות ההפלות שעושות נשים צעירות, מה שמסמן שינוי בגישה הרשמית להליך שרבות עוברות ובמשך זמן רב היה חלק מתכנון המשפחה שכוון מלמעלה על ידי המדינה.

תוכנית מהעת האחרונה של איגוד תכנון המשפחה בחסות הממשלה תיארה "מסע התערבות" להקטנת הריונות לא מתוכננים והפלות בקרב נשים לא נשואות ונשים צעירות. האיגוד מסר שהמטרה הייתה "לשפר את הבריאות והפוריות". התוכנית, שהוצגה באתר האינטרנט של הארגון, עודכנה ב-28 בינואר וקיבלה התייחסות מכמה כלי תקשורת בסין בימים האחרונים.

ניסוח פרטי התוכנית נעשה במקביל לכך שסין מתמודדת עם כמות הולכת וקטנה של לידות. כיום מרשה הממשלה לזוגות להביא עד שלושה ילדים, שינוי מדיניות של 180 מעלות לעומת מדיניות הילד היחיד שהייתה נהוגה במשך עשורים רבים, מדיניות שאחת התוצאות שלה הייתה ירידה במספר הנשים הנמצאות בגיל הבשלות להולדת ילדים. בשנים האחרונות, סגרה סין מרפאות הפלות והרחיבה את השירותים שנועדו לעזור לזוגות להיכנס להיריון.

התוכנית הדגישה את החשיבות "לעצב מחדש את תרבות ההורות של משפחות שיש בהן יותר מילד אחד".

התוכנית אינה בהנחיית הממשלה אבל משקפת את עדיפויות הממשלה איך להעלות את מספר הלידות. הניסוח הנוגע להתערבות בהפחתת כמות ההפלות היה חזק יותר מהרטוריקה שבה השתמשה בייג'ינג בעבר. תוכנית מספטמבר של מועצת המדינה של סין, הגוף הבכיר ביותר בממשלה, כללה יעד לצמצום מספר ההפלות שהן "לא נחוצות מבחינה רפואית", אבל לא הזכירה פעולות ספציפיות.

ההפלות הן חוקיות בסין וזוגות רבים השתמשו בהן הרבה - לרוב כדרך לציית למגבלות הילודה. ב־1991, תקופה שבה אכיפת מדיניות הילד היחיד נעשתה באופן ברוטלי, נעשו בסין כ־14 מיליון הפלות, על פי נתוני מועצת הבריאות הלאומית. ב־2020 נעשו מעט פחות מ־9 מיליון הפלות.

האם מדיניות הילד האחד יצרה בעיית פוריות?

ישנם חוקרים האומרים שהשימוש הנרחב בהפלות עלול לשחק תפקיד בשיעור הגבוה יחסית של אי פוריות בסין, שעל פי מחקר מהעת האחרונה של חוקרים מאוניברסיטת פקינג משפיע על כ־18% מהזוגות בגיל פוריות, לעומת ממוצע כלל עולמי של כ־15%.

דמוגרפים סיניים אמרו שהתוכנית משקפת הכרה בכך שהשימוש הנרחב בהפלות, שנשים צעירות רבות עשו יותר מפעם אחת, פגע לרעה בפוריות, אך אין לראות בתוכנית צעד מקדים לקראת איסור כולל על קיומן.

תוכנית האיגוד עשויה להתרחב לצעדים כמו קידום חינוך מיני, צעדי ענישה נגד מרפאות לא חוקיות והפיכת אמצעי מניעה לנגישים יותר לצעירים, כך אמר הואנג וונז'נג, חוקר במרכז לגלובליזציה, מכון מחקר פרטי בבייג'ינג.

גם באיגוד תכנון המשפחה של סין וגם במועצת הבריאות הלאומית לא הגיבו לבקשות תגובה.

אפילו מבקרי מדיניות הילודה הסינית קידמו בברכה את המאמץ לצמצם את מספר ההפלות. יי פושיאן, חוקר פוריות מארה"ב, אומר שהעשורים הרבים בהם סין הגבילה את הילודה עיוותו את דפוסי הדמוגרפיה שלה באופן שיורגש עוד שנים ארוכות בעתיד, והוסיף כי לפקידים הסיניים יש סיבות טובות לצמצם את מספר ההפלות בסין, שהוא גבוה בהרבה ממדינות אחרות באסיה. ב־2020, שנה שבה נולדו בסין 12 מיליון תינוקות, נרשמו כמעט 9 מיליון הפלות על פי נתונים רשמיים.

עם זאת, הניסוח של תוכנית האיגוד הוסיף עוד חשש לחששות פעילי זכויות אדם ופמיניסטיות סיניות על כך שלנשים סיניות נעשה קשה יותר לעשות הפלות.

האם חופש ההפלה של נשים בסין בסכנה?

יקיו וואנג, חוקר סין בכיר ב־Human Rights Watch, אמר שבעוד שלא ברור איך תיושם המטרה לצמצם הפלות, "בהתחשב בהיסטוריה של הממשלה להגביל את זכויות הפוריות של נשים דרך צעדים מתעללים - ולעתים אלימים - יש בהחלט מקום לדאגה".

בינתיים, אמר יי כי מה שחסר במדיניות הילודה הסינית - אפילו בזמן שסין מעודדת לידות - הוא מערכת מוסרית ששמה את הדגש על הערך האנושיות ולא על מטרות כלכליות או פוליטיות. "המפתח עבור סין הוא לכבד את החיים", אמר יי.

לא היה ברור מתוכנית איגוד תכנון המשפחה איזה חלופות להפלה יהיו זמינות לנשים לא נשואות שנכנסות להיריון.

בסין נעשים ויתורים מעטים מאוד לגבי לידות מחוץ לנישואין. רוב בתי החולים דורשים שנשים בהיריון יראו רישום נישואין על מנת לעבור בדיקות היריון שגרתיות או לידה, ובפועל מותירים לנשים אפשרות לבקש טיפול פרטי, להתחתן או לסיים את ההיריון. נשים יחידניות לעתים קרובות לא מקבלות הטבות כמו חופשת לידה.

רגולטורים סיניים גם אוסרים על נשים לא נשואות להקפיא ביציות אלא אם יש להן הצדקה רפואית לכך, כמו סרטן.

איגוד תכנון המשפחה הסיני הוא חבר בפדרציית תכנון המשפחה הבינלאומית, שבו חברה גם פדרציית תכנון המשפחה של אמריקה. על פי אתר האינטרנט שלה, הפדרציה הבינלאומית "מספקת טיפולי בריאות מינית וטיפולי פוריות ברחבי העולם" ו"נלחמת עבור זכויות מין ופוריות". גם בפדרציה הבינלאומית וגם בארגון האמריקאי לא הגיבו לבקשות תגובה.

וואנג פאיאן, בכיר בדימוס במערכת הבירוקרטית הסינית לתכנון משפחה, שנוצרה כדי לאכוף את מגבלות הילודה, הוא כיום הפקיד הבכיר ביותר במפלגה הקומוניסטית באיגוד תכנון המשפחה. וואנג דוחק באנשים צעירים להיות אחראיים יותר ולעשות ילדים.

"בעיות בריאות ומיניות הקשורות לפוריות, גדלות והולכות אצל אנשים צעירים ופוגעות לא רק בבריאות הנפש והבריאות הפיזית שלהם ומשפיעות על אושר המשפחות, אלא גם מציבות איום משמעותי לבטיחות האוכלוסייה הלאומית והתחרותיות הלאומית בעתיד", אמר וואנג לכלי תקשורת של הממשלה ביולי.