משרדי עו"ד | ניתוח

כולם רוצים להיות גדולים: הדרך של משרדי יגאל ארנון ותדמור לצמרת עוברת במיזוג

משרדי עורכי הדין נמצאים במו"מ מתקדם למיזוג, שיהפוך אותם ככל הנראה למשרד השלישי בגודלו • בינתיים, משרדי הרצוג פוקס נאמן ומיתר ממשיכים להתקוטט על מי המשרד הגדול ביותר, בזמן שהמיזוג מקפיץ את המשרד המשולב קרוב לצמרת הרשימה

עו''ד דוד תדמור ועו''ד גיל אורן / צילום: תומר יעקבסון, כדיה לוי
עו''ד דוד תדמור ועו''ד גיל אורן / צילום: תומר יעקבסון, כדיה לוי

בתקופה האחרונה משרדי עורכי הדין יגאל ארנון ותדמור נמצאים במשא-ומתן למיזוג של שתי הפירמות. המיזוג הענק שמסתמן, צפוי להביא אותם למשרד שימנה כ-350 עורכי דין וימוקם גבוה ברשימת המשרדים הגדולים. מדובר במיזוג המשמעותי ביותר שהיה בשוק בעשור האחרון, עם זאת, לא כזה שצפוי להדיח את שני המשרדים הענקיים שבראש הטבלה.

אז למה הגודל חשוב כל כך למשרדים, והאם יש לגודל חסרונות, לצד היתרונות? "הגודל הוא קולטן לעסקאות גדולות וגם קולטן לכוח אדם איכותי", אמר גורם שמכיר טוב את שני המשרדים. "לשני המשרדים אין בעיה להכניס עבודה. העניין הוא חברות הענק, להן הגודל הוא פרמטר משמעותי. הלקוח רואה ברשימת הגדולים אינדיקציה לעורכי דין טובים או לחוויה אמיתית של - One Stop Shop".

מספר שותפים בכירים ציינו שלמיתוג של משרד כאחד הגדולים יש השפעה ישירה על היכולת לגייס כוח אדם איכותי: "הסטודנטים המצטיינים מסתכלים על הרשימה של המשרדים הגדולים ביותר כשהם בוחרים את ההתמחות, ויש לכך משמעות גם בהיבט זה".

מעבר למיתוג כמגה משרד, שימשוך לקוחות מהשורה הראשונה מהארץ ומחו"ל, יש לגודל גם השלכה מעשית מהותית. "יש תחומי עיסוק שהמחלקות חסרות במשרד אחד, והמיזוג ישלים את החוסר, יגדיל את הפרקטיקה וכך יורחבו הלקוחות", הסביר שותף בכיר במשרד.

עו"ד מיקי ברנע, שותף מנהל במשרד ברנע ג’פה לנדה מסביר: "אנחנו בתהליך של קונסולידציה. האתגר הוא של כוח אדם, לתת לכוח האדם הצעיר מסגרת שיודעת להיות מקצועית, לשלם שכר מתאים ולהיות דינאמית. בנוסף, שוק עריכת הדין הופך להיות מיוחד, צריך לייצר מומחיות ולהחזיק את המומחים בתחום, אתה צריך מסה של לקוחות והגודל משחק תפקיד. כוח האדם והמומחיות מובילים לכך שיש חשיבות לגודל המשרדים. זה לא בהכרח העניין של מי הכי גדול".

 

ברנע מוסיף: "לא רואה לקוחות שילכו לגדולים ביותר רק בגלל שהם הגדולים. מה שקובע הם הדירוגים הספציפיים של מומחיות של המחלקות. מערכות יחסים אישיות. לדוגמה, המעמד של מיתר הוא לא בהכרח כי הוא מס’ 2 בגודל, אלא בגלל המומחיות של הצוות שלו".

הקרב על הצמרת מתחמם

המאבק על גודל משרדי עורכי הדין מתנהל ברקע הפרסום הצפוי בסוף החודש של רשימת המשרדים הגדולים ביותר על ידי דן אנד ברדסטריט, הנחשב לדירוג משפיע בשוק עריכת הדין. הרצוג ומיתר נאבקים על התואר של המשרד הגדול ביותר, כשבשנה שעברה הרצוג היה במקום הראשון עם 412 עורכי דין, ארבעה יותר ממיתר עם 408 עורכי דין. בשני המשרדים חל גידול - במיתר יש היום ככל הידוע כ-440 עורכי דין, וההערכה היא שגם בהרצוג חל גידול של כ-10%.

אם המיזוג של יגאל ארנון ותדמור יצא לפועל, וחשוב להדגיש שכרגע הצדדים עדיין במשא-ומתן, המשרד צפוי להיות השלישי בגודלו. כיום, מבחינת הגודל שלהם, יגאל ארנון מדורג במקום ה-8 ותדמור במקום ה-17. עם זאת, טרם ידועים הנתונים העדכניים של משרדי ענק אחרים שגם ערכו מיזוגים וגדלו.

עו''ד דוד תדמור / צילום: לשכת עורכי דין
 עו''ד דוד תדמור / צילום: לשכת עורכי דין

"סנונית ראשונה למה שכנראה תהיה המגמה"

משרדי עורכי דין הגדולים בשוק משדרים רוגע נוכח הפרסום על המיזוג. חלקם אומרים שלא משנה אם מדובר במשרד של 200 או 400 מכיוון שכך או כך יש יכולת לטפל בעסקאות ובפרויקטים ענקיים. לצד זאת, יש צפי למיזוגים נוספים בצמרת.

עו"ד טל עצמון שותף מנהל בגולפרב זליגמן, אמר שיש לבחון את תמונת הגודל בסוף השנה. "ההצלחה של המשרדים הגדולים בשנתיים האחרונות היא הרקע למה שקורה עכשיו, ולמה שלהערכתנו יקרה עוד בהמשך השנה", טען. "זו היא רק סנונית ראשונה למה שכנראה תהיה המגמה בענף בשנים הקרובות. להערכתנו, יהיו במהלך השנה הקרובה עוד מיזוגים של משרדים בגודל בינוני עם המשרדים הגדולים, לכן תמונת גודל המשרדים תבחן בסוף השנה".

היעד: להיות הגדולים ביותר

השיחות בין יגאל ארנון, אותו מנהלים השותפים גיל אורן וחגי שמואלי לבין תדמור, בראשו עומד עו"ד דודי תדמור, מתנהלות לא מעט זמן. לא מדובר במהלך שנולד מתוך בהלה, אלא נעשה לאורך זמן וכלל ניתוחים לאן התחום הולך. כרגע שני המשרדים דנים באופי שיהיה למשרד הממוזג. גורם שמכיר את פרטי המשא-ומתן אומר שהמשרדים הציבו יעד לגדול ובהמשך אף להיות המשרד הגדול ביותר.

יש הבדלים באופן הניהול של המשרדים. משרד יגאל ארנון מנוהל על ידי מנהלים שנבחרים על ידי השותפים בעוד את משרד תדמור מוביל עו"ד תדמור. מי שמכיר את המשרדים מסביר שמדובר בעורכי דין דומים ויש הגיון רב במיזוג. עורכי הדין של שני המשרדים מתוארים כ"מקצועיים ונחמדים", תרבות ארגונית זהה, לקוחות גדולים והם נחשבים למשרדים איכותיים שנעים לעבוד בהם.

בשנה האחרונה ראינו בשוק מיזוגים רבים ומעברים, ביניהם ש. הורוביץ שערך את המיזוג הראשון בתולדותיו וצירף את משרד אשר חלד, המתמחה בדיני עבודה. מיזוג משמעותי נוסף, היה כשמשרד המבורגר עברון, המתמחים בנדל"ן, התמזגו לארדינסט, בן נתן טולידאנו. לצד זאת היו מיזוגים רבים נוספים של משרדים קטנים שנבלעו בגדולים.
יגאל ארנון הוא משרד ותיק, הנחשב מקצועי אבל הוא רווי פוליטיקה פנימית ומבנה שותפות מורכב. הכנסת "דם חדש" יכולה לרענן את הפירמה אבל מביאה גם אתגרים וקונפליקטים. בעבר, נכשל מיזוג קטן שעשו יגאל ארנון עם משרד ניב זקלר, המתמחה בדיני תחרות ושני המשרדים נפרדו.

"התפיסה שיש יתרון לגודל בפני עצמו היא לא אקסיומה שתמיד נכונה, המציאות מורכבת. ההצלחה לא מובנת מאליה", אמר שותף בכיר במשרד עו"ד גדול. בין החסרונות שמציינים בכירים בשוק, הם ניגודי העניינים שייווצרו בין הלקוחות. במדינה כמו ישראל, שהשוק קטן, נוצרים ניגודי עניינים, והמשמעות עשויה להיות ויתור על לקוחות. זה קורה כשיש מיזוגים קטנים יותר, ועל אחת כמה וכמה במגה-מיזוגים. ככל שהמשרד גדול יותר מתרבים הקונפליקטים.

בעיה אחרת שיכולה להיווצר, היא שאפשרויות הקידום בפירמה יצטמצמו עקב המיזוג. התור לשותפות יכול לגדול, ויכול להיות קושי להתבלט במחלקה אם מיזגו אליה מחלקה מוצלחת אחרת. כתוצאה ממיזוגים תמיד יש מי שנפלטים מהמשרדים, זהו יתרון למשרדים אחרים המחפשים כוח אדם.

חיסרון נוסף במיזוגים הוא הפחתת התחרות בשוק. "מיזוג כזה דווקא מסייע, אם היו לי 2 מתחרים על לקוח, עכשיו יש לי מתחרה אחד. יכול להיות שזה יוליד לנו ביזנס, וגם הזדמנויות מבחינת כוח אדם, למצוא את אלו שנחסמו בקידום בגלל ריבוי עורכי הדין בצוות וירצו לעזוב", אומר שותף בכיר באחד המשרדים.

ממשרדי עורכי הדין יגאל ארנון ותדמור לוי נמסר: "בחינת אפשרות המיזוג מונעת קודם כל מהדמיון בין המשרדים - המשרתים לקוחות מרכזיים מהשורה הראשונה בישראל ובחו"ל, מורכבים מצוותי עורכי דין מעולים ומדורגים בצמרת דירוגי עורכי הדין בישראל ובחו"ל. בנוסף, שני המשרדים ידועים באווירה החברותית והטובה השוררת בהם. יחד עם זאת, מדובר במגעים מוקדמים, ואין לדעת עדיין כיצד יסתיימו".