דיווחים בארה"ב: מפקדים בצבא הרוסי קיבלו את ההוראה לפלוש לאוקראינה

לפי רשת "CBS", המודיעין בארה"ב מאמין כי מפקדים בצבא הרוסי קיבלו הוראה לפלוש לאוקראינה • בינתיים, בצרפת מנסים להרגיע את הרוחות: פוטין הבטיח למקרון שיעשה הכל כדי להגיע לפתרון דיפלומטי למשבר

תרגיל משותף של הצבאות הרוסי והבלארוסי בגבול אוקראינה / צילום: Reuters, EyePress News
תרגיל משותף של הצבאות הרוסי והבלארוסי בגבול אוקראינה / צילום: Reuters, EyePress News

על רקע החשש מפלישה מיידית של רוסיה לאוקראינה ושורת תקריות באזורי הגבול, שוחח היום (א') נשיא צרפת עמנואל מקרון עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, בניסיון להרגיע את הרוחות. תוצאות השיחה, כפי שהתפרסמו היום בדיווחים שיצאו מפריז וממוסקבה, מעניקים תקווה מחודשת לפתרון דיפלומטי. "שני המנהיגים הסכימו להעדיף פתרון דיפלומטי למשבר ולעשות הכל כדי להגיע אליו", נכתב בהודעה שיצאה מפריז. גם הקרמלין אישר כי "הנשיאים הסכימו להגביר את המאמצים לפתור את המשבר באמצעים דיפלומטיים".

עם זאת, גם בעבר היו פערים משמעותיים בין הצהרות המנהיגות הרוסית למצב בשטח. הערב דיווחה רשת CBS כי המודיעין האמריקאי מאמין שצבא רוסיה "כבר קיבל את ההוראה לפלוש לאוקראינה". הרשת דיווחה כי מפקדים בצבא הרוסי כבר קיבלו את ההוראה. כ-75% מסך הכוחות של צבא רוסיה מרוכזים כעת סביב אוקראינה, בין אם בשטח רוסיה או בשטח בעלת הברית בלארוס.

מקרון לקח על עצמו את תפקיד המתווך האירופי, חודשיים לפני הסיבוב הראשון של הבחירות בארצו ועל רקע פרישתה של הקנצלרית אנגלה מרקל מתפקידה. הוא ביקר במוסקבה לפני כשבועיים והיום שוחח עם הנשיא הרוסי במשך 105 דקות, לפי הודעה של ארמון האליזה.

הגדרת סדר חדש לשלום ולביטחון באירופה

בפועל, המשמעות היא ניסיון להגיע להפסקת אש מיידית באזור על ידי כינוס תלת-ראשי של נציגי רוסיה, אוקראינה וה-OSCE (הארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה שיש לו משקיפים באזור, א.א.), וכן כינוס של "חזית נורמנדי" - רוסיה, אוקראינה, גרמניה ורוסיה - או פגישה בילטרלית בין שר החוץ הצרפתי למקבילו הרוסי. בעתיד הקרוב, לפי ההודעה, יתקיים כינוס "ברמה הגבוהה ביותר" של נציגי אירופה, ארה"ב, רוסיה ואוקראינה, שיעסוק ב"הגדרת סדר חדש לשלום ולביטחון באירופה".

השאלה אם העמדות שהביע פוטין בשיחה אכן מהוות שינוי מדיניות של המנהיג הרוסי, שלדברי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון "כבר קיבל הכרעה" לבצע פלישה צבאית לאוקראינה. שר החוץ האמריקאי אמר כי שינוי מדיניות שכזה "יכול לקרות עד שהטנקים יהיו בתנועה". מהשטח ממשיכים לזרום כל העת קטעי וידיאו מפוברקים מהצד הרוסי, המאשימים את האוקראינים בהתקפה ממשמשת ובאה באזור דונבאס, וכוללים האשמות-שווא בהפצצות, בחבלה, ובשעות האחרונות גם בהרג אזרחים. אין שום אימות לדיווחים, וכמה חוקרי אינטרנט הראו ביממה האחרונה כי אחד מקטעי הווידיאו שמתעד לכאורה התקפה על מכלי כלור בדונצק מפוברק ומשתמש בפס קול מקטע וידיאו המתעד תרגיל של נאט"ו.

האם הרוסים יסיגו את הכוחות מבלארוס 

בנוסף, במערב חוששים מפיצול החזית מול רוסיה, ומהבטחות או מהישגים שמקרון יהיה מוכן להעניק לפוטין תמורת הובלת התיווך והצטיירות כמי שמצליח להביא לפתרון דיפלומטי. מקרון המעיט בעבר בחשיבות נאט"ו (צרפת פרשה מהברית וחזרה אליה רק לפני כעשור), ואמר כי הארגון "מת מבחינה מוחית". הוא קרא לארכיטקטורה חדשה של הביטחון האירופי. מקרון הודיע כי ישוחח בשעות הקרובות עם ביידן וג'ונסון, וגם עם קנצלר גרמניה אולף שולץ.

לצד הדיווחים על פתרון דיפלומטי, גורמים בצרפת דיווחו כי רוסיה מסרה שהיא מתכוונת להסיג את הכוחות מבלארוס בהקדם. מוקדם יותר היום הודיע שר ההגנה הבלארוסי כי עשרות אלפי החיילים הרוסים וכלי המלחמה הכבדים שמשתתפים בתרגיל שאמור להסתיים מחר "יישארו עד להודעה חדשה" בגלל המתיחות המוגברת. זאת, אחרי שבלארוס הכחישה את הכוונה הזו לפני כמה ימים בלבד. בצרפת דווח כי רוסיה מסרה למקרון שהכוחות ייסוגו בעתיד, וכי "ייתכן שהדבר ייקח קצת זמן".