בני גנץ | פרשנות

גנץ מטרד או שותף בכיר? הכרעת הקואליציה תסמן את עתידה

אחרי שאיים במשך חודשים, שר הביטחון בני גנץ מאבד סבלנות בעקבות הקשיים שמערימים חברי הקואליציה על קידום חוק הגדלות הרמטכ"ל שמטרתו להכשיר את תוספות הפנסיה בצה"ל • גורמים בקואליציה אמרו השבוע לגלובס כי "גנץ דורש לשים את הפנסיות התקציביות של חברים שלו לפני הכול. הגיע הזמן שהשר גנץ יפסיק עם האיומים וישתף פעולה עם הקואליציה. יש נושאים חושבים יותר על סדר היום"

שר הביטחון בני גנץ / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
שר הביטחון בני גנץ / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

אחרי שאיים במשך חודשים, שר הביטחון בני גנץ מאבד סבלנות בעקבות הקשיים שמערימים חברי הקואליציה שלו על קידום חוק הגדלות הרמטכ"ל שמטרתו להכשיר את תוספות הפנסיה בצה"ל.

היום (ב') הודיע שר הביטחון גנץ כי סיעת כחול לבן לא ישתתפו בחקיקה הממשלתית בשל "הפרת התחייבויות קואליציוניות במשך חודשים". בסיעת כחול לבן ממסגרים את מעשה הרע"ם הזה כמלחמה ב"פגיעה המסתמנת בביטחון המדינה", אך בפועל מדובר בחוק הפנסיות הקרוב לליבו של גנץ. יו"ר המפלגה אמר כי: "צר לי שגורמים פוליטיים ופופוליסטיים, חלקם פוסט ציונים ממש, החליטו לפגוע בביטחון המדינה במודע, בחיילי החובה, במשרתי הקבע ובאנשי המילואים שהם חשובים למאבק באיראן לא פחות מכל מטוס או מערכת מתוחכמת.מי שלא מצביע בעד החלטות הממשלה מסכן את המשך קיומה".

מאחורי הקלעים גם בכירים בקואליציה מתחילים לאבד סבלנות כלפי גנץ והחוק המדובר. גורמים בקואליציה אמרו השבוע לגלובס כי "גנץ דורש לשים את הפנסיות התקציביות של חברים שלו לפני הכול. הגיע הזמן שהשר גנץ יפסיק עם האיומים וישתף פעולה עם הקואליציה. יש נושאים חושבים יותר על סדר היום".

שר בממשלה מתח ביקורת גם על כך ששר הביטחון תוקף את חבריו לממשלה בתקשורת ואמר "אם גנץ היה רוצה להעביר את הפנסיות, היה עליו להיפגש עם חברי הקואליציה שלו ולנסות לשכנע אותם, או לשנות את החוק. אבל הוא לא עושה כלום". בשבוע שעבר גנץ שלח את אנשיו במשרד הביטחון לנסות ולשכנע את המתנגדים ללא הצלחה.

אגב, גנץ לא סתם בא בטענות לשני ראשי הממשלה - השניים חתמו איתו יחד עם שר האוצר על החוק הזה והודיעו שיתמכו בקידומו, אלא שמאז הותירו אותו לבד במערכה. החוק סובל מהיעדר פופולריות ובמידה רבה של צדק ובזמנים של קורונה ומלחמה על יוקר המחיה אף אחד מבכירי הממשלה לא רוצים להיות מזוהים איתו ישירות.

לפיד אמנם גיבה את גנץ בישיבת סיעת "יש עתיד" וכך גם ליברמן, אך בפועל מספר גדול של חברי כנסת ממרצ, העבודה ותקווה חדשה ואף ממפלגתו של בנט לא מוכנים לתמוך בחוק במתכונתו הנוכחית ולגנץ אין כל כוונה לשבת איתם למו"מ נוסף. אבל המהלך הנוכחי עדיין לא מאיים על הישרדותה של הקואליציה שכן בינתיים כחול לבן ימשיכו להצביע איתה בהצבעות אי אמון. כעת נותר לראות עד כמה רחוק עוד ילך גנץ.