האם מאז אישור מתווה הגז מחיר החשמל לא ירד?

מאז מתווה הגז מחיר החשמל לא ירד משמעותית • אבל מה זה אומר? • המשרוקית

רם שפע, העבודה ציוץ בטוויטר, 2.2.22 / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן
רם שפע, העבודה ציוץ בטוויטר, 2.2.22 / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן

איך השפיע מתווה הגז על מחיר החשמל שאנחנו משלמים? ח"כ רם שפע טען בציוץ טוויטר כך: "עוד ב-2015… הייתי מהמתנגדים להסכם הגז. כבר אז לא האמנתי שנתניהו יעמוד במילתו, ואכן מחירי החשמל לא ירדו…". השאלה שמעלה שפע לדיון נשמעת פשוטה, אבל התשובה עליה היא מורכבת. מדוע? מפני שמחיר הגז אמנם קשור למחיר החשמל שאנחנו משלמים, אבל הוא בוודאי לא הגורם היחיד שמשפיע עליו. את תעריף החשמל לצרכנים קובעת רשות החשמל, והוא אמור להחזיר את ההוצאות הצפויות של חברת החשמל על ייצור, הולכה ואספקה, בתוספת רווח קבוע מראש. כלומר, רק חלק מתעריף החשמל נובע מעלויות הייצור, ורק חלק מעלויות הייצור נובעות ממחיר הגז (החשמל מופק גם מפחם, סולר ומזוט).

מתווה הגז אושר בממשלה באוגוסט 2015. הוא לא כלל את פתיחת ההסכם על הגז שמגיע ממאגר תמר, אך כן יצר תחרות מסוימת, בין היתר על ידי העברת המאגרים הקטנים, "כריש" ו"תנין", לגופים מתחרים, וכן פתר את הפלונטר שמנע את הפקת הגז מהמאגר הגדול ביותר - לוויתן. היות שמדובר בתהליכים שלוקחים זמן, והיות שההסכם עם תמר לא נפתח במתווה, עד לדצמבר 2019 מחירי הגז המשיכו לעלות. ומה קרה אז? מאגר לוויתן החל סוף סוף לפעול ומינואר 2020 נרשמה ירידה במחיר שמשלמת חברת החשמל עבור הגז. במקביל, נחתמו חוזים זולים יותר גם מול מפעילות כריש ותנין, אך מאגרים אלה טרם החלו לפעול.

 
  

ומה קרה בשנים הללו למחיר החשמל? התעריף עלה במקצת בשנים 2017-2019, ירד בשנים 2020-2021 ועלה שוב השנה. למעשה, מה שקרה השנה מהווה דוגמה מצוינת לבעייתיות בקשר החד ערכי שיצר שפע בדבריו. את הציוץ שלו הוא פרסם בתגובה לציוץ של העיתונאית כרמלה מנשה, שהלינה על כך שחשבון החשמל שקיבלה היה גבוה. אבל כפי שהסברנו, מחירי הגז הרי נמוכים כיום מבעבר. מדוע, אם כן, מנשה, וכולנו, נדרשים לשלם כעת יותר? התשובה לכך כלל לא קשורה למתווה הגז, אלא לזינוק שנרשם במחיר הפחם בעולם, שעדיין אחראי לכ-23% מסך ייצור החשמל בישראל.

ואם בכל זאת נרצה להתעלם מכל מה שקרה באמצע ופשוט להשוות בין התעריף ששילמנו ערב המתווה לבין התעריף כעת? במקרה כזה נגלה כי נומינלית המחיר כיום זהה בדיוק לתעריף של 2015 (45.98 אגורות לקוט"ש). אם ניקח בחשבון שמאז נרשמה גם עלייה של 2.9% באינפלציה, הרי שמבחינה ריאלית המחיר כיום בכל זאת זול במעט מהמחיר אז.

רם שפע מסר בתגובה כי "בשנת 2015, בעת חתימה על הסכם הגז, הבטיח ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו כי מתווה הגז יביא 'להורדת יוקר המחיה'. מאז, מחיר הגז לחברת החשמל טיפס… ורק לאחרונה ירד. על אף שמחירי הגז ירדו מעט, הם עדיין גבוהים באופן קיצוני ובצורה שאינה תואמת את עלות ההפקה שלהם. הורדת מחירי הגז תביא להורדה בתעריפי החשמל, המים, וכתוצאה מכך בהוצאות ייצור המזון. למרות הבטחת נתניהו, ניכר כי הסכם הגז אינו מצליח להביא להורדת יוקר המחיה".

בשורה התחתונה: דבריו של שפע דורשים הקשר. אכן, עד כה, אישור מתווה הגז לא הוביל להוזלה משמעותית במחיר החשמל לצרכן. יחד עם זאת, מחיר החשמל מושפע מפרמטרים נוספים, והעלייה בו כעת קשורה בכלל לעלויות הפחם. בנוסף, מתווה הגז כולל תהליכים ארוכי טווח שעשויים להוביל להוזלה נוספת במחירו בעתיד.

תחקיר: עמירם ברקת