העמדה של פוטין ברורה: זו המאה ה-19 ואני הצאר

פוטין הביס את מאמצי הדיפלומטיה של מנהיגי המערב • שורה של מנהיגים מערביים ביקשו למנוע מפוטין לתקוף את אוקראינה, אבל מצאו מנהיג שעמדתו רק הקשיחה מרגע לרגע

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין / צילום: Associated Press, Alexei Nikolsky, Sputnik, Kremlin
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין / צילום: Associated Press, Alexei Nikolsky, Sputnik, Kremlin

במשך שבועות, שורה של מנהיגים אירופאיים ביקשו למנוע מנשיא רוסיה ולדימיר פוטין לפלוש לאוקראינה. אבל אפילו כשעסקו בדיפלומטיה, מצאו את הנשיא הרוסי מקשיח עמדות יותר ויותר, למרות שכלפי חוץ הותיר את הדלת למשא ומתן פתוחה.

מנהיגי צרפת, בריטניה וגרמניה, וכן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, ביקשו בסדרת שיחות וביקורים לשכנע את פוטין לסגת מרעיון הפלישה לאחר שצבר 190 אלף חיילים בגבול המשותף של רוסיה ואוקראינה.

בשבועות שלפני ההחלטה שלו להכיר במחוז דונבאס במזרח אוקראינה ולשלוח לשם חיילים, ביטא מנהיג הקרמלין שורה של עוולות לכאורה שרוסיה סבלה מהם בפגישות אישיות עם מנהיגי המערב.

הוא האשים את נאט"ו באיום על ביטחון רוסיה בהתפשטות שלה מזרחה והתעקש שעיבוי הכוחות הרוסים היה רק ניסיון להתגונן. הוא הטיף למנהיגים אחרים על ההיסטוריה של רוסיה ושל אוקראינה.

"האזהרות [של רוסיה] מהעת האחרונה מורגשות ויוצרות השפעה כלשהי: מתח מסוים", אמר פוטין בזמן פגישה עם בכירי משרד החוץ הרוסי בנובמבר. "זה נחוץ לשמור על מצב זה לאורך זמן ארוך ככל האפשר, כדי שלא יתחשק להם ליצור סכסוך כלשהו בגבולות המערביים שלנו שאנחנו לא צריכים", אמר פוטין.

"שיחה של אדם אילם עם אדם חירש"

הדיפלומט הרוסי הראשי, שר החוץ סרגיי לברוב, תיאר את השיחות הדיפלומטיות עם מקבילו הבריטי כ"שיחה של אדם אילם עם אדם חירש", ואמר שהמערב מתעלם מחששות רוסיה.

נשיא צרפת עמנואל מקרון, שהוביל את היוזמה הדיפלומטית ונפגש או דיבר עם פוטין כמה פעמים בשבועות האחרונים, פיתח מערכת יחסים עם הנשיא הרוסי בשנים האחרונות. מקרון אירח את פוטין בארמון ורסאי ובבית הקיץ שלו במבצר ברגנסון בריביירה הצרפתית. פוטין הגיע אחר כך לפריז ב־2019 לשיחות עם נציגים מגרמניה ואוקראינה.

מקרון שם לב לשינוי בהתנהגות של פוטין כשדיבר אתו בטלפון במהלך המגפה. "הוא נטה לדבר במעגלים, לשכתב את ההיסטוריה", אמר עוזר של מקרון המקורב אליו. הרושם הזה התחזק כשמקרון נסע למוסקבה לפני שבועיים כחלק ממאמץ דיפלומטי למנוע פלישה, כך אמרו פקידים צרפתיים.

"מקרון גילה שפוטין נעשה נוקשה יותר, מבודד יותר ובעצם פחות או יותר נסחף אל תוך חוט המחשבה האידיאולוגי והביטחוני שלו", אמר בכיר צרפתי.

גם פרוטוקולי הבריאות המחמירים של הקרמלין קבעו את הטון. למקרון נאמר שאם ירצה ללחוץ את ידו של פוטין או לשבת לידו, הוא צריך להגיע כמעט שבע שעות לפני הפגישה, כך אמר היועץ הקרוב לנשיא הצרפתי. אז היה נאלץ לעשות בדיקת PCR בביצוע רופא רוסי וללא נוכחות הרופא הצרפתי של הנשיא. "הנשיא החליט שצילום שלו לוחץ יד עם פוטין לא שווה את כל זה", אמר העוזר.

כשמוסקבה המשיכה בעיבוי הכוחות, פעל מקרון לשמור על קו תקשורת פתוח בין פוטין ומנהיגי מדינות מערביות. ביום ראשון אמר פוטין למקרון בטלפון שהוא מוכן להיפגש עם ביידן, רעיון שמקרון הציג לפני כן בפני הנשיא האמריקאי, כך אמרו פקידים צרפתיים. העוזר של מקרון אמר שהנציג הרוסי בנושא אוקראינה, דמיטרי קוזאק, שלח באותו ערב מכתב ארוך לצרפת בו הגיב על ההצעות שאוקראינה הציעה מוקדם יותר השבוע, ופקידים צרפתים פירשו את משלוח המכתב כביטוי של מוכנות להמשיך בשיחות.

אבל ביום שני, פוטין הדף הצידה את הדיפלומטיה של מקרון. כשעה לפני שהכריז שרוסיה מכירה בעצמאותם של שני מחוזות הבדלנים באוקראינה, התקשר המנהיג הרוסי למקרון והודיע לו על ההחלטה.

מקרון היה המום ואמר לפוטין שהוא עושה החלטה גרועה, כך סיפר היועץ הצרפתי המקורב למקרון. פוטין העמיק את החששות שלהם, כך אמר היועץ, עם "נאום היסטורי פוליטי שהיה מלא האשמות, הצהרות לקראת פעולה וערבב, ניתן לומר, שיקולים שונים בעלי אופי פרנואידי ונוקשה".

"העמדה של פוטין: אדלג מעל המדינות הקטנות ורק אעשה הסכמים עם המעצמות"

קנצלר גרמניה אולף שולץ שיחק תפקיד לצד מקרון בדיפלומטיה האירופאית שנועדה לפייס את פוטין ולהפיג את הסכסוך סביב אוקראינה. שולץ, שרק נכנס לתפקידו בדצמבר, פגש את פוטין בפעם הראשונה בעת ביקור בקרמלין מוקדם יותר החודש. הפגישה הייתה מתוחה בהתחלה, כך אמרו עוזריו של שולץ, אבל היה נראה שהמנהיג הרוסי פתוח למשא ומתן.

במשך כמעט חצי מהפגישה, שנמשכה יותר משלוש שעות, פוטין הסביר את ההיסטוריה המשותפת של אוקראינה ורוסיה, וכן את תלונותיו על ההזדחלות של נאט"ו מזרחה ועל כך שהמערב מסרב להכיר בניסיונותיו לחזק את הקשרים במשך השנים, כך אמר אחד העוזרים.

פוטין דיבר על ההתערבות של נאט"ו בסרביה שהובילה לייסוד המחוז שלה לשעבר קוסובו כמדינה עצמאית בגיבוי ארה"ב וכמה מדינות מערביות אחרות. קוסובו נותרת בלתי מוכרת על ידי האו"ם, כך אומר פוטין - וזה לדבריו מעיד על כך שנאט"ו פועלת ככוח תוקפני ולא מגננתי. כמו כן, הזהיר פוטין שלאפשר לאוקראינה להצטרף לנאט"ו יהווה איום על רוסיה.

דרישותיו של פוטין, שנאט"ו לא תקבל חברות חדשות במזרח ותגביל את שליחת כוחות הצבא באיזורים הסמוכים לגבולות רוסיה - נדחו על ידי מדינות המערב ועל ידי קייב.

צעדי הבטיחות המחמירים נגד קורונה והתחושה שפוטין לא מאפשר לאף אחד להתקרב אליו הותירה את שולץ וצוותו בחשש שהנשיא הרוסי נעשה מבודד.

שולץ בילה שבועות רבים בהתכוננות לפגישה. הוא דיבר ממושכות עם קודמתו בתפקיד אנגלה מרקל, שהכירה את פוטין יותר מ־16 שנה, וקיים שיחת וועידה בווידאו עם פיונה היל, מומחית רוסיה ויועצת של הבית הלבן לשעבר. הצוות של שולץ גם ארגן תדרוך של מומחים בינלאומיים מובילים במשרד הקנצלר בינואר, כולל אקדמאים ואינטלקטואלים.

שולץ התרשם שפוטין מתכנן לחנוק את כלכלת אוקראינה על ידי המשך המשבר ללא סוף ואיום על גבולותיה עם החיילים שלו, ובאותה עת לחפש במערב הסכם כולל שבסופו של דבר יזדקק לאישורו של ביידן.

"העמדה של פוטין ברורה: זו המאה ה־19 ואני הצאר ואני אדלג מעל המדינות הקטנות ורק אעשה הסכמים עם המעצמות הגדולות", אמר היועץ של קנצלר גרמניה.

פוטין מתרגז כשהוא חש שלא מבינים אותו

גם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון קיבל מפוטין נאום כשדיבר אתו בטלפון ממושכות מוקדם יותר החודש, כך אמר פקיד בריטי בכיר. הרוסי נתן לג'ונסון שיעור היסטוריה לוחמני, אמר אותו בכיר. ג'ונסון לא קיבל זאת והציג את הפרשנות שלו לאירועים.

כמה אנליסטים אמרו שפוטין מתרגז כשהוא חש שלא מבינים אותו, בייחוד בכל הנוגע להסבר הקשרים שבין רוסיה ואוקראינה והאיום שהוא מאמין שממשלת אוקראינה מאיימת נגד דוברי רוסית בדונבאס, טענה שקייב מכחישה.

"אוקראינה אינה רק מדינה שכנה", אמר פוטין לצופים רוסים בנאום המשודר ביום שני. "היא חלק מובנה בהיסטוריה שלנו, בתרבות שלנו ובמרחב הרוחני שלנו", אמר.

ישנם מי שאומרים שפוטין עדיין התלבט עד רגע ההחלטה להכריז על עצמאות שני המחוזות במזרח אוקראינה. "ניתן היה להבחין שעוד לא ניסח את עמדתו הסופית והוא שוקל אפשרויות שונות", אמר אבאס גליאמוב, יועץ פוליטי ממוסקבה וכותב נאומים של פוטין לשעבר. "עד הרגע האחרון ממש, נשקלו ניסוחים שונים".


מקס קולצ'סטר השתתף בהכנת הכתבה.