תחום המתכות בעולם רותח: עד מתי תימשך המגמה?

לאחר שנה קשה שפגעה בביקושים למתכות בשל השלכות מגפת הקורונה, ב-2021 נרשמה התאוששות מהירה בשוק, בסיוע תמיכה רחבה מצד ממשלות ברחבי העולם, שתרמה לעליית המחירים • מה צפוי לקרות למחירי המתכות עם התמתנות השיבושים בשרשראות האספקה?

מטילי אלומיניום / צילום: Shutterstock
מטילי אלומיניום / צילום: Shutterstock

התפרצות הקורונה הובילה לפגיעה בביקושים בשוק המתכות הגלובלי ולירידה במחירים של חלק מחומרי הגלם בתחום בחודשים הראשונים מפרוץ המגפה, כפי שניכר בתוצאותיהן של חלק מחברות הסקטור לשנת 2020 (כדוגמת סקופ). מגבלות משמעותיות ברחבי העולם וקיטון בהיקפי ההשקעות לייצור, השפיעו לשלילה על הביצועים בתקופה, זאת לצד שיבושים משמעותיים בשרשראות האספקה הגלובליות ובסחר העולמי.

עם זאת, בשנת 2021 נרשמה התאוששות מפתיעה במהירותה בביקושים ובמחירים בתחום, לאור תמיכה ממשלתית רחבה בפעילות התעשייתית ובצרכנים, והתמתנות בקורונה ובמתיחות הגיאופוליטית.

בניתוח השלכות המגפה על תחום המתכות לעומת המשבר בשנת 2008, ניכרת עלייה מהירה יותר במחירי המתכות במשבר הנוכחי. ניתן להסביר זאת בתמיכות הממשלתיות המשמעותיות אשר ניתנו בעולם שתרמו להתאוששות מהירה בייצור, זאת לצד רמות מחירים נמוכות יחסית טרום המשבר הנוכחי, לעומת שנת 2008.

 
  

במבט קדימה, מספר רב של ניתוחים ומחקרים מעידים כי היקפי הביקושים למתכות יעלו באופן משמעותי בעשורים הקרובים, לאור גידול באוכלוסייה הגלובלית, התרחבות בתשתיות, עלייה באיכות החיים וגידול בצריכה הפרטית. אלה צפויים לתמוך בפעילות של חברות בתחום ועשויים לתרום לעליית מחירים.

ביצועים חזקים למתכות בשנת 2021

ההתאוששות בשוק המתכות בשנת 2021, מתבטאת בתוצאות הפיננסיות החזקות של חברות התחום בשנה זו, לרבות עלייה במחזור המכירות וזינוק ברווחיות, זאת בניגוד לחולשה נקודתית בשנת 2020.

בהתאם למגמות בשוק, חברת המתכות סקופ  הציגה ירידה במכר בשנת 2020 בהיקף של כ-4% ושחיקה ברווחיות התפעולית לשיעור של כ-10.2% מכ-11.3% בשנת 2019. עם זאת, בשלושת הרבעונים הראשונים של 2021 ניכר היפוך מגמה, עם עלייה בהכנסות בשיעור של כ-23% ושיפור ברווחיות התפעולית לשיעור של כ-18.7% מההכנסות, בהשוואה לכ-9.7% בתקופה המקבילה, הודות לעליית מחירי המתכות, התגברות בביקושים בשוק (שהתעצמו נוכח חוסרים) והרחבת הפעילות בארה"ב, דרך פתיחת מחסן חדש בחוף המערבי.

סקופ פועלת בתחום הסחר במתכות בישראל, אירופה, דרום קוריאה וארה"ב. החברה מציעה חווית שירות מקיפה בחלק מהטריטוריות, משרתת אלפי לקוחות ברחבי העולם ומשלבת טכנולוגיות מתקדמות לצד ניהול איכותי ושמרני. מאפיינים אלה מסייעים לה למנף את תוצאותיה בדגש על התקופה הנוכחית, ולקדם מנועי צמיחה, לרבות התרחבות בפעילות בחו"ל, בדגש על ארה"ב.

פעילותה בארה"ב כוללת שני מחסנים אוטומטיים בבעלותה, עם מחסן בחוף המערבי שהחל את פעילותו במהלך שנת 2020. הטמעת פעילות המחסן החדש באזור עתיר תעשייה בו לקבוצה אין כמעט פעילות, צפויה לתמוך בתוצאות סקופ בשנים הקרובות, על אף תיקון צפוי במחירי המתכות ובשיעורי הרווחיות בסקטור בתקופה הקרובה, כחלק מחזרה הדרגתית לשגרה.

נכון לרבעון הרביעי של 2021, סביבת הפעילות בתחום המתכות ממשיכה להיות חיובית - לא קיימת התמתנות משמעותית במחירי המתכות או ירידה בביקושים בשוק, וקיים צפי לתוצאות חזקות בסקטור. אינדיקציה ראשונית לכך מעניקות תוצאות חברת Reliance Steel לרבעון הרביעי של 2021, שהיא ספקית משמעותית בתחום המתכות בארה"ב ומתחרה של סקופ בטריטוריה זו. התוצאות כוללות זינוק בהכנסות בשיעור של כ-60% להיקף של כ-3.9 מיליארד דולר ו-EPS של כ-6.64 דולר ביחס לתחזיות הקונצנזוס של כ-5.22 דולר. חברה נוספת בתחום המתכות שמפרסמת דוחות השבוע היא Reyrson Holding ב-23 בפברואר, עם שיחת ועידה ביום חמישי בשעה 10:00 (ET).

העימות בין אוקראינה לרוסיה ישפיע

להערכתנו, במבט קדימה, מחירי המתכות צפויים להתמתן, בהתאם למחזוריות שמאפיינת את הענף, ולאור צפי להתמתנות השיבושים בשרשראות האספקה הגלובליות ולהתאזנות הביקושים וההיצע בשוק. כפועל יוצא, חברות התחום צפויות להציג ירידה בשיעורי הרווחיות ובמכר, כאשר הטמעת מנועי צמיחה, עשויה למתן את הירידה. עם זאת, יש לציין כי הסלמה בעימות בין אוקראינה לרוסיה עלולה להגביר את השיבושים והחוסרים העולמיים במתכות, ולתמוך בסביבת מחירים גבוהה בתחום.

עלייה בהיקפי הייצור בתחום המתכות בארה"ב תומכת בביקושים חזקים בטריטוריה, כחלק ממלחמת הסחר עם סין, ולטובת הגדלת יכולות תעשייתיות והפחתת תלות חיצונית, ממשל טראמפ הטיל מכסים בשווי של עשרות מיליארדי דולר על יבוא מתכות מסין החל משנת 2018, לרבות אלומיניום ופלדה. צעד זה, לצד הטלת מכסים על ייבוא של מתכות ממדינות נוספות, וכן יישום מדיניות לעידוד התעשייה המקומית, הובילו לעלייה בהשקעות בתחום התעשייה ולגידול בביקושים למתכות.

מבחינת ממשל ביידן, לא קיים שינוי במדיניות בנוגע להשקעות בתעשייה המקומית וניכרת עלייה בהשקעות בתשתיות ובפעילות המסחרית, מה שצפוי לתמוך בגידול נוסף בביקושים למתכות.

מנועי הצמיחה של סקופ מתכות לשנים הקרובות:

1. המשך חיזוק הפעילות בארה"ב דרך המחסן החדש, לצד תכנון והקמת מחסנים ומרכזי הפצה נוספים בעתיד, עם יעד מכירות של 300 מיליון דולר ב-5-7 השנים הקרובות.
2. הרחבת מגוון המוצרים שנמכרים בישראל וכניסה לתחומים חדשים, לרבות תשתיות ומפעלי הייטק.
3. רכישות של חברות קטנות/בינוניות בתחומים משלימים.
4. בניית מחסן חדש בצ'כיה לטובת הרחבת הפעילות באירופה והגדלת סל המוצרים.
חיזוק מיצוב הקבוצה בדרום קוריאה והגדלת תמהיל המוצרים בטריטוריה.

*** הכותבת היא אנליסטית בחברת לידר שוקי הון. אין לראות בסקירה זו המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק.