הסנקציות מתרחבות: גם כלכלת בלארוס על הכוונת של המערב

המנהיג הבלארוסי, אלכסנדר לוקשנקו, פתח את ארצו בפני הכוחות הצבאיים הרוסיים • ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר כי "אותן הסנקציות" הכלכליות שיופעלו נגד רוסיה יורחבו גם לבלארוס; נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, חזרה על כך מאוחר יותר

נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו / צילום: Associated Press
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו / צילום: Associated Press

לא רק הכלכלה הרוסית נמצאת תחת סנקציות מערביות וניסיונות לגבות "תג מחיר" כלכלי על התוקפנות באוקראינה. ביום שני הצטרפה גם הכלכלה של בעלת הברית של רוסיה, בלארוס.

המנהיג הבלארוסי, אלכסנדר לוקשנקו, ששולט בארצו ביד ברזל כבר קרוב לשלושה עשורים, פתח את ארצו בפני הכוחות הצבאיים הרוסיים, והיא משמשת גם כמוקד להזרמת כוחות לאוקראינה, שממוקמת דרומית לה, וגם כאדמת שיגור טילים על מתקנים אוקראינים.

זו הסיבה שמנהיגים מערביים והאיחוד האירופי הבהירו בימים האחרונים כי גם בלארוס תעמוד בפני סנקציות כלכליות חמורות. ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר כי "אותן הסנקציות" הכלכליות שיופעלו נגד רוסיה יורחבו גם לבלארוס. נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, חזרה על כך מאוחר יותר.

כתוצאה מכך, הרובל הבלארוסי צנח ב־10% מול האירו והדולר ביום שני, והמסחר בבורסה של המדינה נדחה לשעות הצהריים, בדומה להחלטה שהתקבלה במוסקבה.
גורמים אמריקאים העריכו ביממה האחרונה כי בעקבות הקשיים של הרוסים בלוחמה באוקראינה, כוחות צבא בלארוסים מתכוננים לסייע להם ו"להצטרף ללחימה באוקראינה כבר ביום שני הקרוב".

בחסות הפלישה הרוסית לאוקראינה והמיקוד הבינלאומי בלחימה, התקשרות הבינלאומית התעלמה כמעט לגמרי מאירוע משמעותי פנים־בלארוסי. ביום ראשון "ניצח" לוקשנקו במשאל־עם שנוי־במחלוקת, שמאפשר לו להמשיך ולשלוט ללא הגבלת זמן, להיות חסין מהעמדה לדין, וכן מאפשר לכוחות רוסיים ולנשק גרעיני רוסי להיות מוצבים במדינה באופן קבוע.