מה עומד מאחורי הזינוק במניית לייבפרסון?

הסיבה לאופטימיות הוא דיווח על כך שקרן ההשקעות האקטיביסטית Starboard Value מחזיקה ב-8.5% ממניות לייבפרסון, והיא מבקשת למנות דירקטורים מטעמה בדירקטוריון החברה

רוברט לוקאסיו,  מייסד ומנכ''ל לייבפרסון / צילום: אתר החברה
רוברט לוקאסיו, מייסד ומנכ''ל לייבפרסון / צילום: אתר החברה

מניית הטכנולוגיה לייבפרסון , שבסוף השבוע שעבר צנחה בכ-26% על רקע פרסום הדוחות ותחזית מאכזבת, פתחה את שבוע המסחר הנוכחי בזינוק של כ-12% ביום שני, והשלימה עלייה של 23% בת"א בימים ראשון ושני. הסיבה לשינוי המגמה החד היא דיווח על כך שקרן ההשקעות האקטיביסטית Starboard Value מחזיקה ב-8.5% ממניות לייבפרסון, והיא מבקשת למנות דירקטורים מטעמה בדירקטוריון החברה.

המשמעות מבחינת המשקיעים היא אפשרות להצפת ערך בחברה; בדרך כלל קרנות מסוג זה דורשות לבצע שינויים ברמת ההנהלה, הדירקטוריון, התפעול וכדומה במטרה לייצר ערך, באמצעות מכירת החברה או חלקים ממנה, כניסה או יציאה מפעילות ומהלכים דומים.

קרן סטארבורד זכורה למשקיעים מישראל בעקבות מהלכים דומים שהתניעה בחברת הטכנולוגיה מלאנוקס ובחברת התרופות פריגו , שהייתה חברה דואלית עד לאחרונה. במלאנוקס היא דרשה להחליף את כל חברי הדירקטוריון, וטענה כי הרווחיות התפעולית נמוכה מדי; לאחר מאבק מר נגד החברה נחתם הסכם פשרה, וזמן קצר לאחר מכן נמכרה מלאנוקס אנבידיה , והקרן רשמה רווח מכובד. בפריגו, הקרן דרשה את יציאת החברה מפעילות תרופות המרשם, וכן להחליף את הדירקטורים. היא הצליחה להשפיע בשתי הדרישות הללו.

בלייבפרסון החלה סטארבורד לבנות את הפוזיציה עוד בתחילת השנה, ורכשה מניות במחירים של למעלה מ-30 דולר, ובהמשך בלמעלה מ-20 דולר. גם ביום הנפילה של מניית לייבפרסון לאחר פרסום הדוחות הגדילה הקרן את ההחזקה, ורכשה מניות סביב מחיר של 18 דולר. לאחר הדיווח על החזקות הקרן, מחיר המניה ננעל ביום שני בכ-20.3 דולר המשקף ללייבפרסון שווי של קרוב ל-1.5 מיליארד דולר.

סטארבורד מעריכה שהמניות מוערכות בחסר, וכאמור מבקשת למנות דירקטורים מטעמה באסיפה בעלי המניות הקרובה: המנהל בקרן, פיטר פלד, וכן ג'ון מקורמק, ונסה פגוארוס ויעל ז'נג. לדבריה לכולם ניסיון רב בסקטור הטכנולוגי, ובפרט בתחום התוכנה מבוססת הענן. לייבפרסון טרם פרסמה דיווח את עמדתה בנוגע לדרישות הקרן.

לייבפרסון היא ספקית פתרונות SaaS (תוכנה כשירות) לארגונים לצורכי ניהול שירות לקוחות באמצעים דיגיטליים. החברה היא חברה אמריקאית שפועלת גם בישראל, ונסחרת כחברה דואלית בבורסה בתל אביב מאז שנת 2011.

 לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), לייבפרסון רשמה ברבעון הרביעי אשתקד הפסד נקי של 49.9 מיליון דולר, כמעט פי ארבעה מברבעון המקביל, ובשנה כולה ההפסד גדל ב-16.2% ביחס ל-2020, והסתכם ב-125 מיליון דולר.

בעקבות הדוחות, בבנק ההשקעות Roth הורידו את ההמלצה למניית לייבפרסון מ"קנייה" ל"ניטרלי", וחתכו את מחיר היעד מ-85 דולר ל-25 דולר בלבד. האנליסט ריצ'רד באלדרי הסביר זאת, בין היתר, בכך ש"התחזיות השוריות ל-2022 הופחתו משמעותית".