כשהמלחמה ברקע: האוצר זימן את מנכ"לי הבנקים לפגישה

בפגישה העלו ליברמן ומנכ"ל משרדו טענות מאנשי עסקים לגבי העברת כספים מחו"ל לישראל, צעד שגורם בין היתר להעברת פעילויות למדינות אחרות • המנכ"לים העלו בשיחה את פישוט הרגולציה והשקעה בקידום התשתיות בישראל • בפגישה נכחו גם נגיד בנק ישראל, המפקח על הבנקים, השר חמד עמאר ומנכ"ל האוצר רם בלינקוב

לוין, ברבר-צדיק, משה לארי, דב קוטלר / צילום: יח''צ, תמר מצפי, איל יצהר, גדי דגון
לוין, ברבר-צדיק, משה לארי, דב קוטלר / צילום: יח''צ, תמר מצפי, איל יצהר, גדי דגון

שר האוצר אביגדור ליברמן זימן אליו את מנכ"לי חמשת הבנקים הגדולים לשיחה. מדובר במנכ"לים דב קוטלר (הפועלים), חנן פרידמן (לאומי), משה לארי (מזרחי טפחות), אורי לוין (דיסקונט) וסמדר ברבר צדיק (הבינלאומי). בפגישה השתתפו גם נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון, השר במשרד האוצר חמד עמאר, מנכ״ל משרד האוצר רם בלינקוב, המפקח על הבנקים יאיר אבידן ובכירי הנהלת משרד האוצר.

אחד הנושאים שעלו בשיחה היה הקושי בו נתקלים אנשי עסקים וחברות בהעברת כספים לישראל. ליברמן ומנכ"ל משרדו העבירו לרגולטורים ולמנכ"לי הבנקים טענות אודות קשיים אלו, המקבלים בימים אלו משנה תוקף סביב המלחמה באוקראינה והסנקציות אשר הוטלו ברחבי העולם המערבי על אנשי עסקים רוסים בכל הנוגע לכספיהם והנכסים שהם מחזיקים.

עם זאת, לגלובס נודע שנושא הלבנת ההון עלה בפגישה ללא קשר לאוקראינה, מאחר והפגישה נקבעה כבר לפני חודשיים. במשרד האוצר העניקו דוגמאות מעולם הפינטק, שחברות טכנולוגיות מתקשות להפקיד כספים בארץ וכתוצאה מכך מעבירות פעילות למדינות אחרות, בעיקר לארצות הברית. בבנק ישראל אישרו שאכן יש פער רגולטורי בין המדינות השונות שיתכן כי צריך לצמצמו.

בנוסף, נשאלו מנהלי הבנקים אם הם מרגישים את ההשפעה של הגופים החוץ בנקאיים בתחום המשכנתאות. בתגובה אמרו המנכ"לים שגורמים אלו כמעט ואינם מורגשים, אלא רק אצל לקוחות שאינם מקבלים אשראי מהבנקים.

בפגישה שיקפו מנכ״לי הבנקים בפני שר האוצר את הערכותיהם לגבי ההתפתחויות במערכת הבנקאית והתנודתיות שהשוק העולמי חווה בימים אלו. ממשרד האוצר נמסר שהמנכ"לים ציינו בפגישה שהמשק נמצא במצב טוב, ערוך להתמודדות עם האתגרים המאפיינים את התקופה וצריך להשקיע בקידום התשתיות במדינת ישראל ופישוט ההליכים הבירוקרטיים.

עוד סוכם להמשיך לשמור על קשר שוטף במטרה להצעיד את המשק קדימה, עם כי גורמים שהשתתפו בפגישה היו סקפטיים באשר להפיכת הפגישה לאירוע קבוע.