השקעות | ניתוח

אנרגיה, סחורות, סין וחברות ביטחוניות: היכן משקיעים כשהתותחים רועמים

חוסר הוודאות לגבי המשך הקונפליקט באוקראינה מעיב על השווקים הבינלאומיים, אך הוא מייצר גם הזדמנויות השקעה • קסם: "בתקופות מסוג זה משקיעים מעדיפים השקעות 'בנצ'מרק', וזו לא מילה גסה" • בפסגות ממליצים על אנרגיה: "זהו הסקטור הכי מוצלח בשנה האחרונה, ואם המצב יחריף, הוא ימשיך ליהנות, ויכול להיות שאף נראה עוד השקעות בו"

המלחמה באוקראינה. נסיקה במחירי המתכות, האנרגיה והסחורות החקלאיות / צילום: Reuters, EyePress News
המלחמה באוקראינה. נסיקה במחירי המתכות, האנרגיה והסחורות החקלאיות / צילום: Reuters, EyePress News

שבוע וחצי לאחר הפלישה לאוקראינה לא נראה כי נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הציב יעד לסיום הלחימה, לא מבחינה צבאית ולא בכל הנוגע למועד שבו בכוונתו לסיים את הפעילות הצבאית. חוסר הוודאות לגבי המשך הקונפליקט באוקראינה מעיב על השווקים הבינלאומיים, גם אם ברמה מוגבלת ביחס לאירועי עבר, אך הוא גם מייצר עבור המשקיעים הזדמנויות לא מעטות. 

"מבחינת השקעה בטווח הזמן המיידי, בדרך כלל בעתות מלחמה וגם עכשיו, משקיעים נוטים לעבור לזהב כמפלט נוח ומסורתי במצבי אי-ודאות גיאופוליטית", אומרת רינת אשכנזי, מנהלת המאקרו של קסם.

"באופן כללי, בתקופות מהסוג הזה יש העדפה של המשקיעים להשקעות הנחשבות בנצ'מרק' (קרי השקעה בסלי מניות או במדדים, ר' ו'). אף אחד לא יודע מתי ייגמר המצב וכמה זמן הוא יימשך ולכן צריך להביא בחשבון שמסוכן להיכנס לפינות. לכן, השקעות הנחשבות בנצ'מרק הן לא מילה גסה", מסבירה אשכנזי. "בכל הנוגע לסקטורים, מעבר לזהב כרגע אנחנו רואים נסיקה במחירי הסחורות, המתכות, האנרגיה והסחורות החקלאיות".

מבחינת סקטור האנרגיה, אשכנזי מסבירה כי בימים אלו יש רוח גבית לכל חברות האנרגיה. "יש תנועות של כספים לסקטורים האלו וגם וול סטריט מביעה עניין. זה אומנם לא טוב לצרכנים, כי המחירים עולים, אבל מצד שני נראה שהדבר מיטיב עם חברות האנרגיה עצמן", היא מוסיפה.

"חברות האנרגיה ימשיכו להינות מעליית הנפט"

לדברי גיא בית אור, הכלכלן הראשי של פסגות בית השקעות, ככל שהקונפליקט באוקראינה מאיץ, ואפילו אם הוא נפתר מחר, סביר להניח שחברות האנרגיה, ששווי המניה שלהן עולה יד ביד עם התייקרות מחירי הנפט, ימשיכו ליהנות מעלייה. "זהו הסקטור הכי מוצלח בשנה האחרונה, ואם המצב יחריף, הוא ימשיך ליהנות ויכול להיות שאף נראה עוד השקעות בסקטור הזה", הוא אומר.

בית אור מוסיף כי רוסיה אומנם לא שחקנית גדולה בכלכלה הגלובלית מבחינת תוצר, אבל שחקנית מאוד גדולה מבחינת הסחורות, למשל באנרגיה ובשוק הנפט העולמי, והיא ספקית הגז העיקרית לאירופה.

"מעבר לכך, בשוקי הסחורות העולמיים רוסיה מאוד משמעותית בשוק החיטה, התירס והשמנים. גם בסחורות תעשייתיות היא מאוד קריטית - אלומיניום, פלדיום ומתכות נוספות. הסביבה הגלובלית שאנחנו כפופים אליה כתוצאה מהמלחמה היא שהאינפלציה בפועל יכולה להיות גבוהה אפילו יותר ממה שחשבנו, באופן שיוביל לפגיעה שתורגש בצריכה הפרטית של משקי בית בכל מקום. האירופאים כמובן הם הראשונים שירגישו את הפגיעה, אבל בארה"ב הגיעו בסופ"ש למחירי הדלק הגבוהים ביותר מאז 2008, וגם ישראל לא תתחמק מזה", מסביר הכלכלן הראשי של פסגות.

מבחינת השקעה בסקטורים האלה, אשכנזי מציינת כי המשקיעים מנסים לבחון את ההשקעה בסקטור הסחורות החקלאיות, כדי שהדבר יהווה עבורם גידור אל מול אינפלציה בתחום. רוסיה ואוקראינה הן ספקיות עיקריות של סחורות חקלאיות לכל העולם, ועל רקע המלחמה ביניהן כבר נרשמה עלייה במחירי אותן סחורות.

היא מציינת סקטור נוסף שיכול להוות הזדמנות בצל הלחימה במזרח אירופה. "אנו רואים עניין רב סביב מניות של חברות ביטחוניות והתעשייה הביטחונית. ראינו את גרמניה מגדילה את הוצאות הביטחון, וייתכן שגם ארה"ב ומדינות אחרות יעשו זאת, ולכן החברות האלה ככל הנראה ייהנו מביקוש גובר, אך כמובן שהדברים תלויים בכיוון רוחות המלחמה", אומרת מנהלת המאקרו של קסם.

בית אור מצדו ממליץ על שני סקטורים נוספים שיכולים להוות הזדמנות. "הראשון הוא תחום התשתיות, בעיקר בארצות הברית ובעיקר סביב תשתיות של הובלת אנרגיה - גז וחשמל, אך גם מים וביוב.

"אבל אני לא מדבר על תשתיות בהיבט של בניית כבישים. לצד התשתיות אפשר להוסיף גם אספקטים מסוימים של נדל"ן. אנו ממליצים להתמקד בארה"ב באפיקים העוסקים בהקמה ובהשכרה של חוות שרתים, מגדלי תקשורת ולוגיסטיקה, הנהנים מכל המעבר לכלכלה החדשה, הדיגיטלית.

 
  

"אלה השקעות שמספקות תזרים מזומנים מאוד קבוע ויציב, בדמות שכ"ד שהחברות האלה מקבלות, שנהנות גם מצמיחה, כי כל הכלכלה הופכת לדיגיטלית ולאונליין, ואותן חברות יצמחו יחד עם הכלכלה עצמה", מציין הכלכלן הראשי של פסגות.

השקעה בארה"ב - נושא שנוי במחלוקת

מעבר לתחומי השקעה, לאנשי ההשקעות יש המלצות גם לגבי אזורים גיאוגרפיים אטרקטיביים יותר ופחות. "אף אחד גם לא יודע מתי השוק יצליח לתקן את הירידות, אך הצפי הוא שהשוק האמריקאי הרבה יותר חסין מאשר השוק האירופי", אומרת אשכנזי.

"למרות שאם מסתכלים ברמת המאקרו, אירופה לא מאוד חשופה באופן ישיר, אבל ההשפעה העקיפה עליה הרבה יותר גדולה, בעיקר סביב האנרגיה. התלות האירופית, ובפרט הגרמנית, בגז ובנפט הרוסיים גדולה מאוד.

"לאופטימיים שחושבים שהמלחמה לא תארך הרבה זמן נראה שיש לבחון את ההשפעות על השוק האירופי והבריטי, שירידת המחירים בו הייתה משמעותית יותר, אך שוב אנחנו לא יודעים כמה זמן תימשך המלחמה. למי שמעדיף להיות יותר דפנסיבי, צריך לזכור שאנחנו לקראת החלטת ריבית הפד בשבוע הבא.

"הציפיות כיום בשוק הן שב-16 בחודש נתבשר על העלאת הריבית, ככל הנראה בכרבע אחוז, ולא חצי אחוז כפי שתוכנן מראש בפד, אולם יש להמתין להודעת הפד בעניין זה, כי באופן כללי, עבור השוק האמריקאי נושא האינפלציה והריבית הרבה יותר קריטיים מאשר נושא המלחמה.

"אם המלחמה תיגמר עד להחלטת הפד, ייתכן שנראה את הפד יותר אגרסיבי, והשווקים לא יאהבו את זה. עם התמשכות המלחמה, העלאות הריביות כנראה יהיו מתונות יותר, ואז באופן אירוני ייתכן שאפילו נראה שהשווקים יקבלו את זה באופן חיובי, בעיקר במערב, עם דגש על ארה"ב", מסבירה מנהלת המאקרו של קסם.

"סין נמצאת בשינוי כיוון חד ומשמעותי"

לעומתה, בפסגות פחות מאמינים בשוק האמריקאי, למרות שארה"ב עדיין מהווה את חלק הארי בהשקעות שלהם. "אנחנו במשקל חסר בארה"ב, כי כאשר קונים מניות בארה"ב קונים בעיקר טכנולוגיה ומדיה, ואנחנו פחות אוהבים את הסקטורים האלה בימים אלה. אנחנו בהמלצת חסר עליהם זה זמן מה, בגלל רמות התמחור הגבוהות, והם עובדים פחות טוב בסביבה של אינפלציה עולה", אומר בית אור.

הוא מוסיף כי מבחינת השקעה בחו"ל מול ישראל, בפסגות מעדיפים להיות יותר בישראל. "כשמסתכלים על תנאי המאקרו הבסיסיים, בישראל הם נראים יותר טוב ביחס לעולם. האינפלציה בישראל גבוהה ותמשיך לעלות, אבל ברמה הבסיסית היא נמוכה יותר, ופוטנציאל הצמיחה של ישראל פחות נפגע. גם מבחינת רמת התמחור השוק הישראלי אטרקטיבי יותר במונחים היסטוריים", הוא אומר.

באשר להשקעות בחו"ל, בפסגות ממליצים על השקעה באירופה, בעיקר באיטליה ובספרד, ופחות על גרמניה. "מעבר לכך כדאי להיות עם משקל יתר באוסטרליה ובקנדה, שנהנות מאוד מהעלייה בתמחור הסחורות. אנחנו גם אוהבים את השוק היפני, שהוא שוק שנחשב דפנסיבי ברמה הגלובלית, ומעבר לזה בשווקים המתעוררים - וזה פחות קשור למלחמה - להיות במשקל יתר בסין.

"סין נמצאת אחרי שנה מאוד קשה ברמה המאקרו כלכלית - הידוק מוניטרי ופיסאקלי והרבה רפורמות שגרמו לשוק המניות לרדת בחדות. השנה הם בשינוי כיוון מאוד משמעותי שיבוא לידי ביטוי ב-2022, וכבר עכשיו נותן תוצאות חיוביות. מובן שאם נראה אסקלציה בגזרה של סין זה יהיה משחק חדש, אבל כל עוד הקונפליקט נשאר באזור הגיאוגרפי של רוסיה ואוקראינה, סין בהחלט תהיה אחת הנהנות ב-2022", מסביר בית אור.