הישראלים חזרו לקניונים ורווחי חברת כרטיסי האשראי כאל שולשו ב-2021

חברת האשראי רשמה אשתקד הכנסות שיא של כ-2 מיליארד שקל, הרבה בזכות גידול של כ-19% במחזור העסקאות, ורווח נקי של 271 מיליון שקל • ההכנסות מפעילות כרטיסי האשראי הסתכמה ביותר מ-1.4 מיליארד שקל

לוי הלוי, מנכ''ל כאל / צילום: רמי זרנגר
לוי הלוי, מנכ''ל כאל / צילום: רמי זרנגר

חברת כרטיסי האשראי כאל הציגה בשנת 2021 רווח שיא של 271 מיליון שקל, גידול של 135% לעומת שנת 2020. כאשר בוחנים את הרווח של החברה אשתקד אל מול הרווח בנטרול אירועים חד-פעמיים שהושג בשנה שקדמה לה (90 מיליון שקל), מדובר בגידול של 202%.

זאת לאחר שבמהלך 2020 החברה נהנתה מרווח חד-פעמי בהיקף 49 מיליון שקל לאחר מס, כתוצאה ממכירת מניות ויזה אינק (שקוזז בחלקו בגין הוצאה חד-פעמית של כ-24 מיליון שקל שרשמה כאל בשל הוצאות תוכנית פרישה מרצון). ברבעון הרביעי לשנת 2021 עמד הרווח הנקי של כאל על 40 מיליון שקל, לעומת 23 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד (בנטרול אירועים חד-פעמיים).

 
  

הגידול ברווח התאפשר הודות לכמה פרמטרים, בהם גידול במחזור העסקאות, גידול באשראי וגידול במספר הכרטיסים שהנפיקה החברה.

באשר למחזור העסקאות בכרטיסי כאל, בשנת 2021 עמד מחזור העסקאות על כ-129 מיליארד שקל, גידול של כ-19%. ברבעון הרביעי של שנת 2021 עמד מחזור העסקאות בכרטיסי כאל על כ-35 מיליארד שקל, גידול של כ-24%.

הקניות מחו"ל פיצו על סגירת השמיים

הגידול במחזור העסקאות נובע בראש ובראשונה מפתיחת המשק בשנת 2021 בהשוואה לשנת 2020, אז פרצה הקורונה. הפתיחה המחודשת של הקניונים והחנויות, לצד הגידול ברכישות אונליין בארץ ובעיקר מאתרים בחו"ל, הזניקו את היקפי העסקאות.

הקניות מחו"ל אגב פיצו את כאל, כמו את יתר חברות כרטיסי האשראי, על סגירת השמיים, ועל כך שלמרות התאוששות מסוימת ביציאת ישראלים לחו"ל (שצומצמה עם פרוץ האומיקרון והגל החמישי), היקף הקניות בפועל במדינות אחרות טרם שב להיקפיו משנת 2019.

בנוסף, בחברות כרטיסי האשראי מדווחים על המשך העלייה בשימוש בכרטיסי אשראי כתחליף למזומן, כך שגם עסקאות קטנות, לדוגמה בעת רכישה בחנויות נוחות או בפיצוציות, מתבצעות עתה באמצעות כרטיסי אשראי.

מספר הכרטיסים שהנפיקה החברה עמד בסוף שנת 2021 על כ-4 מיליון בהשוואה לכ-3.7 מיליון כרטיסים בסוף שנת 2020, גידול של כ-7%. מתוך הכרטיסים כ-2.16 מיליון הם כרטיסים בנקאיים ו-1.82 מיליון הם כרטיסים חוץ-בנקאיים, כשבשתי הקטגוריות הגידול הוא כמעט זהה.

כאל חריגה מבין שלוש חברות כרטיסי האשראי כיוון שהיא מוחזקת על ידי הבנקים דיסקונט (72%) והבינלאומי (28%), בניגוד למתחרות ישראכרט ומקס, שהן חברות עצמאיות והרצון שלהן להציג גידול במספר הכרטיסים החוץ-בנקאיים גדול יותר. ההכנסות מעסקאות שבוצעו בכרטיסי אשראי עלו ב-14% והסתכמו ל-1.42 מיליארד שקל.

תיק האשראי הצרכני גדל ב-12%

פרמטר שלישי שהביא לגידול ברווח הוא האשראי. מתחילת שנת 2021 גדל תיק האשראי הצרכני בכ-12%, וברבעון הרביעי של שנת 2021 גדלו יתרות האשראי הצרכני בכ-6% ביחס לרבעון השלישי של השנה. כל זאת על רקע החזרה לשגרה, שהביאה לעלייה בביקוש לאשראי. נכון לסוף דצמבר, תיק האשראי הכולל עמד על כ-6.7 מיליארד שקל לעומת כ-6 מיליארד שקל בסוף 2020, גידול של כ-13%.

בסך הכול רשמה כאל הכנסות של כ-2 מיליארד שקל בשנה החולפת, גידול של 11% בנטרול הכנסות חד-פעמיות. ברבעון הרביעי של השנה הסתכמו הכנסות החברה בסך של 535 מיליון שקל, גידול של כ-19%.

לצד ההכנסות מהפעילות השוטפת, כאל, כמו יתר חברות כרטיסי האשראי והבנקים, רשמו בשנה החולפת הכנסות בסעיף ההוצאות להפסדי אשראי - כריות הביטחון שהוגדלו בשנת הקורונה למקרה שהלווים לא יעמדו בהלוואות שנטלו מהגופים הפיננסיים.

בשנת 2021 הסתכמו ההכנסות בסעיף הפסדי אשראי בסך של 9 מיליון שקל, לעומת הוצאות בסך של 223 מיליון שקל בשנת 2020. ברבעון הרביעי של שנת 2021 הסתכמו ההוצאות להפסדי אשראי בסך 9 מיליון שקל לעומת סך של 33 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

התשואה להון של כאל בשנת 2021 עמדה על 13.2%, לעומת תשואה בשיעור של 6.2% בשנת 2020. מנכ"ל החברה, לוי הלוי, שהתגמול שלו כולל מענק והפרשות סוציאליות עמד על כ-3.3 מיליון שקל.