האיחוד האירופי מתכנן: כך נפחית בשני-שלישים את יבוא הגז מרוסיה

התוכנית כוללת יבוא מסיבי של גז מונזל (LNG) מארה"ב ומקטאר, באמצעות טרמינלים קיימים במדינות כמו פולין והולנד • האיחוד גם יפנה למדינות אסיה בבקשה להעביר אליו עודפי גז טבעי מונזל, אם ניתן

תחנת דלק בגרמניה, מנסים להיגמל מהאנרגיה הרוסית / צילום: Associated Press, Martin Meissner
תחנת דלק בגרמניה, מנסים להיגמל מהאנרגיה הרוסית / צילום: Associated Press, Martin Meissner

הנציבות האירופית פרסמה היום (ג') תוכניות לצמצם את יבוא הגז הטבעי מרוסיה בשני-שלישים כבר בשנה הנוכחית, ו"להיגמל" מגז רוסי "הרבה לפני" שנת 2030. התוכנית כוללת יבוא מסיבי של גז מונזל (LNG) מארה"ב ומקטאר, באמצעות טרמינלים קיימים במדינות כמו פולין והולנד. האיחוד גם יפנה למדינות אסיה בבקשה להעביר אליו עודפי גז טבעי מונזל, אם ניתן. התוכנית גם כוללת חיסכון אנרגטי על ידי הפחתת החימום במבני ציבור וגם בבניינים שלהם הסקה מרכזית במעלה אחת. התוכנית גם כוללת הסתמכות על אנרגיות מתחדשות כדי לייצר חשמל, במקום על גז טבעי מרוסיה.

התוכניות הן חלק מתגובת האיחוד האירופי למלחמה באוקראינה, ולעובדה כי גם בזמנים אלה הגז הרוסי ממשיך לזרום למדינות אירופה. רוסיה איימה אתמול להפסיק את אספקת האנרגיה לאיחוד, אולם הבהירה כי "בשלב זה היא נמנעת מלהורות על כך". גז מונזל מרחבי העולם יחליף בערך שליש מהגז הטבעי שמגיע כיום מרוסיה, לפי הנציבות האירופית. שליש נוסף יושג באמצעות חיסכון, ייצור מוגבר של ביו-גז, הסתמכות רבה יותר על אנרגיות מתחדשות ועוד.

בטווח הארוך, אנרגיות מתחדשות אמורות להחליף חלק נכבד מהגז הרוסי על ידי "חשמול" של התעשייה ושל החימום באירופה. משאבים רבים יותר יוקצו לטובת פאנלים סולאריים כבר בחודשים הקרובים.

התוכנית השאפתנית תלויה ביכולת להוציא לפועל את רכש ה-LNG המסיבי, במיוחד על רקע ביקוש עולה גלובלי, וגם נכונות המדינות החברות להוציא לפועל את הרפורמות הכלולות בה.