תעשיית הרכב תחת לחץ: השבתה פוטנציאלית של מפעלים בסין בעקבות גל חדש של קורונה

בקוריאה ממתינים לקוחות עד שנה וחצי לכלי רכב חדשים, וגם טסלה "מרגישה לחצים אינפלציוניים כבדים"

טסלה Y / צילום: יח''צ
טסלה Y / צילום: יח''צ

הצרות לא מפסיקות לפקוד את תעשיית הרכב. לאחר משבר המחסור בשבבים, שעדיין רחוק מסיום, ונסיקת מחיר חומרי הגלם, האנרגיה והלוגיסטיקה כתוצאה מהפלישה לאוקראינה, מתמודדת כיום התעשייה עם ההשלכות של עוד התפרצות קורונה בסין.

החל מאתמול (א') השביתו השלטונות בסין מפעלי ענק תעשייתיים במטרופוליס של צ'אנגצ'ון במחוז JILIN, שבו מתגוררים כ-9 מיליון תושבים, כתוצאה מגל חדש של הנגיף. זאת במסגרת המדיניות הקשוחה של סין ל"אפס הדבקה", שכוללת סגרים, בדיקות המוניות ועוד.

בנוסף הוכרז סגר גם במחוז שנזן, אחד הבסיסים התעשייתיים החשובים של סין, שבו ממוקמים ספקי רכיבים אלקטרוניים רבים לתעשיית המחשבים, התקשורת והרכב בעולם. התפשטות מוגבלת בינתיים של הנגיף אובחנה גם במחוז שנחאי עצמו, הלב הפיננסי והעסקי של המדינה, אם כי בינתיים לא ננקטו שם מהלכים קיצוניים לשיבוש הפעילות.

קבוצת פולקסווגן כבר דיווחה על השבתת הייצור בשלושה מפעלים של המותגים פולקסווגן ואאודי באזור צ'אנגצ'ון ועל השבתה נוספת במפעל של ספק חלקים לרכב. גם טויוטה הודיעה על השבתת מפעל משותף שלה עם היצרנית הסינית FAW באזור. בתעשיית הרכב מעריכים כי אם השיבושים יתמשכו או יתרחבו, תהיה לכך השפעה שלילית נוספת על שרשרת האספקה של תעשיית הרכב העולמית.

ובינתיים מדווחים כלי התקשורת בקוריאה כי משבר השבבים הולך ומעמיק, ובעדכונים האחרונים של אתרי הזמנת כלי הרכב של קונצרן יונדאי מוטורס, שכולל את יונדאי וקיה, הוארכו זמני האספקה לדגמים פופולריים חדשים מסביבות שנה, כפי שהיו עד כה, לשנה וחצי בחלק מהמקרים. זאת בשל המחסור בשבבים ועודפי ביקוש לכלי רכב "מחושמלים" כתוצאה מהקפיצה החדה במחירי הדלק.

המשבר לא פוסח גם על טסלה. לאחר סבב העלאת מחירים של כ-1,000 דולר בסין ובארה"ב, בימים האחרונים הוארכו זמני ההמתנה לדגמים הפופולריים של החברה ליותר משנה בסין ובשווקים נוספים.

מייסד ומנכ"ל טסלה אלון מאסק צייץ אתמול בטוויטר כי החברה ניצבת בפני לחצים אינפלציוניים כבדים בעקבות הקפיצה במחירי חומרי הגלם והלוגיסטיקה כתוצאה מהלחימה באוקראינה. הוא ציין כי "העימות בין רוסיה ואוקראינה העלה את מחירי הסחורות לרמה הגבוהה ביותר מאז 2008".