הקורונה מרימה ראש: פוקסקון משביתה את פסי הייצור של אפל בשנזן

השבתת המפעל בשנזן, המייצר מכשירי אייפון, אייפד ומחשבי מק, נובעת מעלייה מדאיגה במקרי הדבקות חדשים בנגיף הקורונה במחוז • כל הפסקה במערכי הייצור הם בשורה רעה לאפל, אך נראה כי העיתוי הפעם לא נוח במיוחד על רקע השקת המוצרים החדשים בשבוע שעבר • מניית החברה ירדה מאז תחילת המסחר היום ב-1.7%

המפעל בשנזן הוא אמנם אחד המפעלים החשובים של אפל, אך בשנים האחרונות דאגה החברה לבזר את הייצור שלה / צילום: Associated Press, Kin Cheung
המפעל בשנזן הוא אמנם אחד המפעלים החשובים של אפל, אך בשנים האחרונות דאגה החברה לבזר את הייצור שלה / צילום: Associated Press, Kin Cheung

מפעל הייצור של פוקסקון בשנזן - אחד מהמפעלים הגדולים של אפל בסין - הודיע היום (ב') על השבתת פעילותו בשל עלייה מדאיגה במקרי הדבקות חדשים בנגיף הקורונה במחוז. קודם לכן הודיעו הרשויות בסין על השבתת התחבורה הציבורית והפעילות העסקית בשנזן, עיר תעשייתית גדולה הסמוכה להונג-קונג.

המפעל בשנזן מייצר מכשירי אייפון, אייפד ומחשבי מק, אך בכל הקשור באייפונים - דווקא המפעל בעיר ג'אנגג'ואו במחוז חנאן נחשב למשמעותי ממנו, עם נפח ייצור של כ-50% מהאיפונים של אפל, ומשום כך הוא מכונה לעיתים "עיר האייפונים".

פוקסקון התחייבה בפני אפל כי תנסה למזער את הנזק ככל שתוכל על ידי התאמת פסי הייצור האחרים בסין למצב החדש, בין השאר על ידי העברת חלק מהייצור שנפגע למפעל בחנאן.

מפעל פוקסקון בשנזן הוא ללא ספק הגדול שבין מפעליה בסין, המונים תריסר סך הכל, ובו מועסקים לפי ההערכה בין 230 אלף ל-450 אלף עובדים. קומפלקס הענק מכיל מעונות, בריכות שחייה, מרכז קניות, בנק ואפילו ערוץ טלויזיה במעגל סגור.

המפעל בשנזן הוא אמנם אחד המפעלים החשובים והוותיקים של אפל, אך בשנים האחרונות דאגה החברה האמריקאית לבזר את הייצור שלה על פני מדינות ואתרים רבים בסין ומחוצה לה.

בשנה שעברה, למשל, פתחה פוקסקון עבור אפל מפעל חדש בצ'נאי שבדרום הודו, שצפוי לייצר את מכשירי אייפון 13. גם מפעל זה נתקל בקשיים לאחר מחאת עובדים במפעל על איכות המזון שהוגשה בו. לפוקסקון מפעלים גם בברזיל, מקסיקו, הונגריה, צ'כיה ומלזיה, ועם התגברות המתיחות הגיאופוליטית מול סין, הודיעה גם על התרחבות בארה"ב.

תזמון גרוע עבור החברה

קשיים בשרשרת האספקה הם נחלתה של אפל עוד מאז פרוץ מגפת הקורונה. ברבעון האחרון לשנה החולפת דיווחה על נזק בהיקף של 6 מיליארד דולר בשל מחסור בשבבים. כל הפסקה במערכי הייצור הם בשורה רעה לאפל, אך נראה כי העיתוי הפעם לא נוח במיוחד על רקע אירוע השקת המוצרים החדשים בשבוע שעבר, בהם מכשירי אייפון מוזלים, מחשב שולחני חדש בשם "מק סטודיו" ודגמים חדשים של אייפד אייר.

מניית אפל ירדה מאז תחילת המסחר היום ב-1.7%, ובכך משלימה ירידה של 10% משווי החברה בחודש האחרון.