ברכבת לאוקראינה: מנהיגי פולין, צ'כיה וסלובניה יבקרו היום בקייב

שלושת ראשי הממשלה - מתיאוש מורבייצקי, פיטר פיאלה ויאנש יאנסה - כבר נמצאים על רכבת העושה את דרכה לקייב, וכבר עברו נכון ל-12:00 בצהריים (שעון ישראל) את הגבול בין פולין לאוקראינה

נשיא פולין, מתיאוש מורבייצקי / צילום: Associated Press, Leon Neal
נשיא פולין, מתיאוש מורבייצקי / צילום: Associated Press, Leon Neal

מנהיגי פולין, צ'כיה וסלובניה - מדינות הגוש המזרחי לשעבר שהן כעת חברות באיחוד האירופי - יבקרו היום בצעד יוצא-דופן בבירת קייב, וצפויים להיפגש עם נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי. קייב כמעט מכותרת לחלוטין על ידי כוחות רוסיים, ולחימה עזה מתנהלת במרחק של כמה עשרות קילומטרים ממרכז העיר. ביממה האחרונה הותקפה העיר בפצצות שהוטלו ממטוסים ולפחות ארבעה בנייני מגורים נפגעו ונרשמו הרוגים. פגיעה אפשרית בראשי הממשלות עשויה לגרור את אירופה לתוך העימות בין רוסיה לאוקראינה.

פולין היא אחת מהמדיניות התומכות ביותר באוקראינה בתוך אירופה, וגם בתוך ברית נאט"ו. ורשה אף הציעה לספק מטוסי קרב לחיל האוויר האוקראיני, אך ההצעה טורפדה על ידי ארה"ב - שהיתה אמורה להיות מעורבת בעסקה - בשל הרגישות לגבי מעורבות מדינות נאט"ו בעימות. פולין משמשת כעת כעורף מבחינת אספקת הציוד והנשק לצבא אוקראיני. היא גם מארחת קרוב לשני מיליון פליטים אוקראינים שנמלטו אליה בשלושת השבועות האחרונים.

לפי הדיווחים, שלושת ראשי הממשלה - מתיאוש מורבייצקי, פיטר פיאלה ויאנש יאנסה - כבר נמצאים על רכבת העושה את דרכה לקייב, וכבר עברו נכון ל-12:00 בצהריים (שעון ישראל) את הגבול בין פולין לאוקראינה. ההחלטה לקיים את הביקור התקבלה בפסגה של מנהיגי האיחוד האירופי בסוף השבוע.

כלי התקשורת באירופה הזכירו ביקור דומה שקיים ראש ממשלת פולין לשעבר ב-2008, כאשר טס עם עמיתיו מליטא אסטוניה, ומדינות נוספות לטביליסי בירת גיאוגרגיה, כדי להפגין סולידריות. עם זאת, הבירה הגיאורגית לא היתה יעד אז להתקפות רוסיות.