בלי להזכיר את השם: שר האוצר לשעבר חושף מה הוא חושב על מדיניות ארדואן

בראט אלבייראק, חתנו של ארדואן, כיהן במשך שנתיים כשר האוצר עד שהתפטר בפוסט באינסטגרם ב-2020 • כעת הוא שובר שתיקה עם ספר חדש, שבו מגולל את חמש שנותיו בממשלת טורקיה בלי להזכיר את ארדואן ישירות אפילו פעם אחת

בראט אלבייראק / צילום: Associated Press, Mucahid Yapici
בראט אלבייראק / צילום: Associated Press, Mucahid Yapici

בתקופה האחרונה נראה כי ממשלת טורקיה איבדה שליטה על כלכלתה. אינפלציה שעולה בקצב שנתי של 54%, לירה שנשחקת עד ל־14.6 לירות לדולר, וגירעון מסחרי שיותר מהוכפל בקצב שנתי בפברואר והגיע ל־8.1 מיליארד דולר מהווים רק חלק מהבעיה. בעבר המצב היה אחרת.

ביולי 2018, למשל, עמדה הלירה על כ־4.5 לדולר בלבד. כלומר, כ־320% פער בתוך פחות מארבע שנים. ומה קרה באותו החודש? שר האנרגיה ומשאבי הטבע דאז ומי שסומן כיורשו הפוטנציאלי של ארדואן, בראט אלבייראק, קודם ב־10 ביולי 2018 לתפקיד שר האוצר במקום נאג'י אע'בל, שמילא את התפקיד מאז 24 בנובמבר 2015. ומיהו בראט אלבייראק? חתנו של רג'פ טאייפ ארדואן ובנו של המקורב לנשיא, סאדיק.

הסחרור הגדול של הכלכלה הטורקית החל בתקופתו של אלבייראק. שר האוצר, שקיבל את הדוקטורט שלו על מימון משאבי אנרגיה מתחדשת, הציג מדיניות שאמנם מתיישרת עם התפיסה הכלכלית הדתית המוסלמית של ארדואן, אך לא עם המציאות. עד שהוא עזב את התפקיד, בהודעת התפטרות דרמטית בעמוד האינסטגרם שלו ב־8 בנובמבר 2020, המטבע הגיע לכ־8.4 לירות לדולר - תוך שהריבית יורדת שוב ושוב מכמעט 25% לפחות מ־10%.

בתקופתו התחלפו שני נגידי בנק מרכזי באנקרה והשלישי מביניהם, שמונה יממה לפני הודעת ההתפטרות של אלבייראק כדי לנסות לפתור חלק מהנזקים שעשה, הוא לא אחר מקודמו בתפקיד שר האוצר - אע'בל. לבסוף, גם הוא התפטר בתוך חמישה חודשים בלבד, שהבין כי את הצעדים הנדרשים - נשיא טורקיה לא ייאשר.

אלבייראק שבר שתיקה בספר חדש

מאז הודעת ההתפטרות של אלבייראק, הוא הספיק לכהן כיועץ כלכלי של אמיר קטאר, תמים א־ת'אני, עם משכורת מוערכת של כ־200 אלף דולר לחודש, אך בניגוד לעברו - גזר על עצמו דום שתיקה. אך עתה, הוא שבר שתיקה לאחר 16 חודשים עם ספר חדש, ששמו הוא משפט שמאפיין את אלבייראק: הנקודה הזו היא מאוד חשובה.

בספר, בן 287 עמודים, מגולל אלבייראק את חמש שנותיו בממשלת טורקיה, אולם באופן תמוה - הוא לא מציין את שמו של אבי אשתו, אסרא, נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן. מנגד, כך מצביעים בסוכנות "בלומברג", אלבייראק מציג עצמו בספר כבכיר שעומד במרכז מסע רפורמות שאפתני, ואף משבח את חותנו כמוביל "מדיניות נבונה".

שר האוצר הטורקי לשעבר מודה כי מצב העתודות היה "לחוץ", מבלי להודות אם הכריח את נגידי הבנק המרכזי לנקוט בפעולות שבהן הוא מעוניין. אלבייראק תולה את הגירעון החמור של אנקרה ואת עתודות המט"ח הדלות במגפת הקורונה, אף שהמגמה החלה עוד הרבה לפני כן.

לפי "בלומברג", שאנשיה קראו היטב את ספרו, שר האוצר הטורקי לשעבר מאשים את ג'יי.פי מורגן שעשו את עבודתם עם הצגת המצב הכלכלי של טורקיה ב"מתקפה פיננסית חדשה". מעבר לכך, הוא מאשים משקיעים זרים כי פגעו בלירה - בניסיון להוביל אותה למצב של יותר מעשר לירות לדולר - משיקולים פוליטיים.

במסגרת השלכת האחריות לכישלונו על גורמים זרים, אלבייראק אף מצטט בספרו הודעות של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ על העלאת מכסים בשל מעצר שווא באותה עת של הכומר האמריקאי אנדרו ברונסון, וטוען כי שר אנרגיה זר איים עליו בספטמבר 2016 בנזקים לאנקרה, בעקבות פריסת צינור גז מרוסיה. "כהשתחלתי את תפקידי כשר האוצר, הייתה בעיית תלות במקורות זרים, כמו בתחום האנרגיה", כותב אלבייראק. "עבודתי הראשונה הייתה להכיר במציאות זו".