מניות הטכנולוגיה הסיניות בוול סטריט קופצות. מה הסיבה והאם זה צפוי להימשך?

הודעה שפרסמה סוכנות הידיעות הסינית הרשמית הזניקה בעשרות אחוזים את מניות הטכנולוגיה הסיניות הנסחרות בהונג קונג ובניו יורק • ההודעה רמזה על ריכוך הרגולציה הסינית הנוקשה של השנה האחרונה, אבל מוקדם לדעת האם זהו שינוי כיוון אמיתי

זינקה ב-36% ביום מסחר אחד. עליבאבא / צילום: Shutterstock, zhu difeng
זינקה ב-36% ביום מסחר אחד. עליבאבא / צילום: Shutterstock, zhu difeng

ידיעה לא ארוכה שפרסמה סוכנות הידיעות הסינית הרשמית שינחואה אתמול ב-13:30 שעון מקומי הזניקה למעלה את המניות הסיניות הנסחרות בהונג קונג ובניו יורק. הידיעה דיווחה בסגנון הסיני הרשמי והבירוקרטי על פגישה שערכה הוועדה לפיתוח ויציבות פיננסית של הממשלה הסינית.

בעקבות ההודעה זינקה אתמול מניית ענקית המסחר המקוון עליבאבא  בניו יורק ביותר מ-36%. מתחרתה בשוק הקניות ברשת בסין, JD.com , טיפסה בקרוב ל-40% ביום אחד, כאשר מניית פינדואודואו , השחקנית השלישית בשוק זה, עלתה ב-56% ביום המסחר האמריקאי. אפילו חברת הנסיעות הסינית דידי צ'ושינג , שראתה רק צבע אדום מאז הנפיקה בקיץ 2021, תיקנה למעלה עם עלייה חריגה של 41%. מניית ענקית הגיימינג והרשתות החברתיות טנסנט בניו יורק הסתפקה בעלייה של 33%. מגמה זו המשיכה גם היום בקרב המניות שנסחרות בהונג קונג, אך בעיקר מאחר שמרביתן פתחו פערי ארביטראז' גבוהים.

שנה של התעללויות

מה היה בידיעה בת 16 השורות שפרסמה שינחואה שחוללה כזו מהפכה? לפי הידיעה, הוועדה לפיתוח ויציבות בראשות סגן ראש ממשלת סין ליו חה הגדירה את הפיתוח הכלכלי בתור המטרה העליונה של המפלגה הקומוניסטית השולטת והביעה תמיכה בכך שחברות סיניות ימשיכו לצאת להנפקות בחו"ל. לא פחות חשוב, הוועדה קראה למחלקות הממשל השונות לפרסם מדיניות שתומכת בשוק ההון ודרשה לסיים במהירות את מהלכי הרגולציה הנרחבים על ענקיות הטכנולוגיה המקומיות.

הצהרות אלו דרמטיות מאוד מכיוון שהן באו אחרי תקופה ארוכה שבה החברות הסיניות, בעיקר אלו העוסקות בטכנולוגיה, ספגו שורת חבטות קשות מהרגולטורים הסינים. זה התחיל אי שם בסוף 2020 כאשר השלטונות בסין ביטלו את הנפקת הענק המתוכננת של חברת הפיננסים אנט גרופ לאחר התבטאויות ביקורתיות של מייסדה ג'ק מא, ומאז לא נגמר.

מייסד עליבאבא והזרוע הפיננסית שלה אנט גרופ, ג’ק מא / צילום: Shutterstock
 מייסד עליבאבא והזרוע הפיננסית שלה אנט גרופ, ג’ק מא / צילום: Shutterstock

בשנה החולפת נראה כי סין בראשות שי ג'ינפינג פשוט מחפשת להתעלל בכל דרך במי שהיו פעם הכוכבות המקומיות. עליבאבא וחברת שליחויות המזון מייטואן למשל ספגו קנסות ענק על שימוש בפרקטיקות אנטי-תחרותיות ולפי הדיווחים טנסנט צפויה לספוג קנס גדול עוד יותר על הפרת התקנות להלבנת ההון. במקביל, חברת הנסיעות דידי נמצאת כבר חודשים תחת חקירה על אופן ניהול המידע של משתמשיה. כל אלו גרמו לירידה חסרת תקדים במניות הטכנולוגיה הסיניות שאיבדו כ-75% בתוך שנה.

לא המסר המרגיע הראשון

ההצהרות המשמעותיות הנוכחיות מצביעות לכאורה על שינוי כיוון סיני, אבל האם באמת כך? ובכן, אולי כן ואולי גם לא. צריך לזכור שזאת לא הפעם הראשונה שבה סין שולחת מסרים מרגיעים למשקיעים. ביולי שעבר למשל יצא סגן יו"ר רשות ניירות הערך הסינית במסר מרגיע כי הרשויות ישקלו את ההשפעה על שוק ההון לפני שיציגו רגולציות חדשות, מה שעצר לרגע קריסה במניות הסיניות. רק שמהר מאוד התברר כי בפועל המתקפה ממש לא הסתיימה. אין ספק שהפעם ההכרזה היא בדרג גבוה יותר, כאשר ליו חה, שעמד בראש הישיבה, הוא יועצו הכלכלי הבכיר של המנהיג העליון שי. ועדיין מוקדם מידי לדבר על שינוי כיוון סיני.

מעבר לכל מסתמן שההצהרות הנוכחיות מסמנות לחץ של מובילי הכלכלה הסינית. בחודשים האחרונים התקבצו שורה של תנאים מדאיגים עבור הכלכלה השנייה בגודלה בעולם. גל האומיקרון שאיתו מתמודדת סין בימים אלו הוא ההתפרצות הגדולה ביותר של קורונה במדינה מאז ימי ראשית המגפה בווהאן . במקביל בפברואר הביקושים לדירות בסין צללו לשפל. המלחמה באוקראינה מציבה את סין, כמי שאינה מגנה ואולי אף תומכת ברוסיה מאחורי הקלעים, בעמדה לספוג סנקציות בעצמה. כל זה נוסף לרגולציות הסיניות עצמן שערערו מאוד את אמון המשקיעים הזרים ופגעו כך נראה בזרימת ההון למדינה.

ההכרזה אתמול נועדה קודם כל להרגיע. שי ג'ינפינג ללא ספק רוצה להימנע מאי יציבות בחודשים הקרובים לקראת כינוס הנהגת המפלגה הקומוניסטית באוקטובר הקרוב, בה הוא צפוי לקבל מינוי לחמש שנים נוספות כמנהיג המפלגה והמדינה. בימים האחרונים עלו דיווחים כי חברות כמו עליבאבא וטנסנט עומדות לבצע מהלכי פיטורים גדולים מאוד, לא בדיוק משהו שהמפלגה חפצה בו כרגע.

נשיא סין שי ג'ינפינג נואם בפני העם הסיני בתחילת חודש מרץ / צילום: Associated Press
 נשיא סין שי ג'ינפינג נואם בפני העם הסיני בתחילת חודש מרץ / צילום: Associated Press

אם המפלגה באמת מתכננת שינוי כיוון בגישה לחברות הטכנולוגיה המקומיות, הרי אלו אכן מגלמות הזדמנויות השקעה טובות. מניות של חברות כמו עליבאבא קרסו לשפל ובסיוע רגולציה תומכת (או לפחות רגולציה לא מפריעה) יש להן הרבה לאן לעלות, גם מעבר לזינוק של אתמול. אבל צפירת ההרגעה הנוכחית היא כאמור לא בהכרח שינוי כיוון.

מאחורי מתקפות הרגולציה הסיניות האחרונות עומדות אידיאולוגיות בסיסיות של שלטון שי, ובראשן כי המפלגה צריכה להיות חזקה יותר מכל גוף אחר במדינה. לאחר שהיזמים (כמו ג'ק מא) וחברות הטכנולוגיה הפכו חזקים מידי בעיני המפלגה, היא החלה בצעדים דרמטיים להחלשתם כדי שחס וחלילה לא יאתגרו את שלטונה.

מעבר לכך, הרגולציה של השנה האחרונה ביטאה תפיסה של השלטון הסיני כי הוא יודע לכוון את הכלכלה טוב יותר מהשוק החופשי. כך לדוגמה ריסקה סין במכה אחת את מגזר החינוך הפרטי אחרי שאסרה על לימודי תגבור בסופי שבוע ובערבים לתלמידים הסינים. הסיבה הייתה שהשלטון הסיני חשב שהוצאות על חינוך פרטי פוגעות בנכונות של אזרחיו להביא עוד ילדים, יעד שהוא מנסה לקדם.

בסופו של דבר רכישת מניות טכנולוגיה סיניות בימים אלו היא הימור על הצעדים שינקוט הממשל לא פחות, ואולי יותר, מאשר הימור על ההצלחה של החברות עצמן. בהימור המאוד לא ודאי הזה על כוונות הממשל אפשר להרוויח לא מעט, אבל גם להפסיד הרבה, כמו שכל מי שהשקיע במניות סיניות בשנה החולפת גילה.