גרמניה פותחת השערים ליהודים מאוקראינה: תעניק תושבות קבע

פליטים אוקראינים ממוצא יהודי יוכלו להיכנס לגרמניה, ואז להגיש בקשה לתושבות מתוקף יהדותם דרך הקהילות היהודיות במדינה • על הפליטים היהודים להוכיח כי התגוררו באוקראינה עד לפלישה הרוסית, וכן לספק את המסמכים המקוריים המוכיחים את יהדותם

אולף שולץ, קנצלר גרמניה / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis
אולף שולץ, קנצלר גרמניה / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis

כל פליט יהודי מאוקראינה יוכל לקבל מעמד של תושב בגרמניה ללא דרישות רבות, באמצעות הקהילות המקומיות במדינה; כך הודיעה היום (ו') המועצה המרכזית של היהודים בגרמניה, לאחר שקיבלה את האישורים הנדרשים לכך ממשרדי הממשלה. המשמעות היא כי פליטים יהודים מאוקראינה יוכלו להיקלט בגרמניה באופן מיידי, ללא מעמד זמני, ויהיו זכאים גם הם לתנאים סוציאליים, לביטוח בריאות ולפנסיה.

פליטים אוקראינים ממוצא יהודי יוכלו מהיום להיכנס לגרמניה, ואז להגיש בקשה לתושבות מתוקף יהדותם דרך הקהילות היהודיות במדינה. עד כה נתיב הגירה זה דרש הגשת מסמכים מבעוד מועד.

לפי המועצה המרכזית, על הפליטים היהודים להוכיח כי התגוררו באוקראינה עד לפלישה הרוסית, וכן לספק את המסמכים המקוריים המוכיחים את יהדותם. הם אינם צריכים לעבור מבחני גרמנית או לעבור קורס אינטגרציה, תנאים שהיו דרושים בעבור מהגרים יהודים פוטנציאלים בעבר, ודרושים גם כעת ממי שאינם יהודים ומעוניינים להפוך לתושבים.

"בעבור יהודים רבים מאוקראינה, גרמניה היא כעת מקום מפלט בטוח, ואולי בית חדש", אמר ראש הקהילה היהודית במדינה, יוזף שוסטר. הוא הודה לרשויות הגרמניות על כך ש"קיבלו על עצמן את האחריות ההיסטורית" ופתחו את השערים לפליטים יהודים. הצעד מתואם עם משרדי הפנים וההגירה הגרמנים.

הצעד דומה לזה שנקטה גרמניה עם התפרקות ברית המועצות, אז הציעה תושבות ותנאי מחייה טובים ליהודים רוסים שעזבו את ארצם. רוב הקהילה היהודית בגרמניה כיום, המוערכת בכ-200 אלף בני אדם, מורכבת מיהודים שנולדו בברית המועצות לשעבר.

הצעד הגרמני עורר בזמנו ביקורת ועימות מול ממשלת ישראל, שהייתה מעוניינת להעלות כמה שיותר יהודים לארץ בשנות ה-90'. גם כעת, הפליטים היהודים מאוקראינה שיתקבלו בגרמניה יהיו חלק ממכסה שאושרה לנושא.