ספקית האלומיניום הגדולה בעולם מפסיקה לשלוח לרוסיה

בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה ועל רקע הסנקציות שהטיל המערב, הממשלה האוסטרלית הודיעה על הפסקת ייצוא אלומיניום לרוסיה • מדובר במכה עבור ענקית האלומיניום הרוסית רוסאל

כריית אלומיניום באוסטרליה, סמוך לעיר דארווין / צילום: Reuters, David Gray
כריית אלומיניום באוסטרליה, סמוך לעיר דארווין / צילום: Reuters, David Gray

אוסטרליה, יצואנית האלומיניום הגדולה בעולם, הודיעה כי תפסיק לייצא לרוסיה - מה שיוסיף לחץ על ענקית האלומיניום הרוסית רוסאל, יצרנית האלומיניום המובילה בעולם.

את האלומיניום מפיקה רוסאל מהמינרל אלומינה, וכן מעופרת מסוגים שונים. לפי הממשלה האוסטרלית, היא מהווה כמעט 20% מאספקת האלומינה של רוסיה. יצוא לרוסיה של אלומינה ועפרות אלומיניום, כולל בוקסיט, נאסר באופן מיידי.

"הייתה ספינה שהייתה אמורה לעגון באוסטרליה השבוע כדי לאסוף מטען של אלומינה לרוסיה", אמר ראש הממשלה סקוט מוריסון. "הסירה הזו לא נוסעת לרוסיה עם האלומינה שלנו".

בעוד שהאלומיניום לא היה חלק מהסנקציות שהטיל המערב על רוסיה, רוסאל מתמודדת עם שיבושים בשרשרת האספקה שלה, בעקבות חברות שנסוגות מלעשות עסקים עם רוסיה. קבוצת ריו טינטו האוסטרלית, מהמובילות בעולם בהפקה וייצור של אלומיניום, הודיעה מוקדם יותר החודש על כוונותיה להפסיק את האספקה והרכישה ממפעל רוסאל באירלנד.

באוסטרליה, ריו טינטו מפעילה את המיזם המשותף קווינסלנד אלומינה בע"מ עם רוסאל, המחזיקה ב-20% ממנו. החברה, המבוססת בלונדון, אמרה בעבר שהיא בוחנת את האפשרויות שלה לגבי השותפות עם רוסאל ושיש לה את "המבנים המתאימים" כדי להבטיח שהפעילות של קווינסלנד אלומינה לא תופרע.