בזן "קטנה" על עידן עופר: שווי החזקותיו נסק לכ-14 מיליארד שקל

מצב עסקיו של עופר מעולם לא היה טוב יותר: מניית קנון זינקה ב-770% מאז שפוצלה מהחברה לישראל בינואר 2015, והחברה נסחרת כיום בשווי של כ-12 מיליארד שקל, ומניית החברה לישראל זינקה מאז יולי 2020 ב-480% והגיעה לשווי של כ-13 מיליארד שקל.

עידן עופר / צילום: סיון פרג'
עידן עופר / צילום: סיון פרג'

איש העסקים עידן עופר רווה בשנתיים האחרונות נחת רבה מהחברות הציבוריות שבשליטתו, הפועלות בתחומי הדשנים, האנרגיה והספנות. עובדה זו עשויה להסביר את הנכונות שלו לוותר על ההחזקה בבזן, שבעבר נחשבה לנדבך מרכזי בסל ההשקעות של החברה לישראל בשליטתו.

מניותיהן של שתי חברות ההחזקה שבאמצעותן פועל עופר בזירה הציבורית - החברה לישראל וקנון - זינקו במאות אחוזים בשנתיים האחרונות, ומשקפות להחזקותיו האישיות של עופר (כ-50% מהחברה לישראל וכ-60% מקנון) שווי מצרפי של קרוב ל-14 מיליארד שקל.

כך, שביחס להחזקות הללו הופכת השקעה בשווי של כמה מאות מיליוני שקלים במניות בזן לקטנה יחסית ואפילו שולית. אולי משום כך עופר נכון לוותר על ההחזקה, שמניבה  תשואה חלשה לאורך השנים וכרוכה בכאבי ראש רגולטוריים למכביר לנוכח היותה מפעל מזהם, על המאבקים והפרסומים הנלווים לכך.

כאמור, זה קל יותר כשביתר החזיתות מצב עסקיו של עופר מעולם לא היה טוב יותר: מניית קנון (על החזקותיה בחברת התובלה הימית צים ובחברת תחנות הכוח או.פי.סי)  זינקה ב-143% בשנה האחרונה, וב-770% מאז שפוצלה מהחברה לישראל בינואר 2015, והחברה נסחרת כיום בשווי של כ-12 מיליארד שקל. מניית החברה לישראל, השולטת בחברת הדשנים איי.סי.אל ובבזן, זינקה מאז יולי 2020 ב-480% והגיעה לשווי של כ-13 מיליארד שקל.

 
  

האסטרטגיה של קנון: השאת רווחים באמצעות מימוש והנזלת נכסים  

קנון, כאמור, פוצלה מהחברה לישראל והפכה לחברה ציבורית עצמאית בתחילת 2015. מאז הפיצול, נותרה החברה לישראל עם מניות השליטה בהחזקותיה הוותיקות והיציבות בחברות איי.סי.אל (כיל לשעבר) ובזן. אל קנון הועברו אז ההשקעות שנחשבו  "הרפתקניות" יותר, ביצרנית השבבים טאואר, בחברת הספנות צים, בחברת המכוניות הסינית קורוס, וכן ההחזקה בפעילות ייצור החשמל באמריקה הלטינית ובישראל.

הפיצול עצמו נועד אז לבצע הפרדה בין הפעילויות השונות, שהתרכזו אז בחברה לישראל (בעיקר הפרדת הפעילות עם הזיקה הבינלאומית מהפעילות הישראלית), ולאחריו קבעה קנון כאסטרטגיה לפעול להשאת רווחים לבעלי מניותיה באמצעות מימוש והנזלה של נכסים. 

מאז, הספיקה קנון למכור את חברת אינקיה שריכזה את פעילות החשמל באמריקה הלטינית, להנפיק בבורסה בת"א את חברת או.פי.סי, שמרכזת את פעילות ייצור החשמל בישראל (אשר כיום היא מחזיקה ב-58.6% ממניותיה), לחלק את החזקותיה בטאואר כדיבידנד בעין לבעלי המניות, למכור את ההחזקה בקורוס, ואף להנפיק בשנה שעברה את צים בבורסת ניו יורק. 

קנון  מחזיקה כיום ב-28% ממניות צים, שרשמה עלייה פנומנלית של 460% מאז הונפקה בניו יורק בינואר 2021. לפני כשבוע וחצי דיווחה צים על תוצאות מעולות לשנת 2021 והודיעה כי תחלק דיבידנד חריג בסכום של 2.04 מיליארד דולר, כך שקנון תקבל לקופתה (ב-4 באפריל) סכום של כ-570 מיליון דולר.