המניות הסיניות בארה"ב משתגעות: "השוק לגמרי לא יציב"

באמצע חודש מרץ נרשמה פניקת מכירות של מניות ותעודות פיקדון ADR של חברות סיניות, ולאחריה הגיעה התאוששות מרשימה בני"ע הללו • ייתכן שהתיקון התרחש  בעקבות המסרים מבייג'ינג לפיהם היא מבקשת להקל ולאפשר מסחר תקין בשווקים

דוכן של אתר הקניות Tmall, מקבוצת עליבאבא,  ביום הרווקים הסיני / צילום: Associated Press, Ng Han Guan
דוכן של אתר הקניות Tmall, מקבוצת עליבאבא, ביום הרווקים הסיני / צילום: Associated Press, Ng Han Guan

מניות סיניות התרסקו בשוק האמריקאי בשבוע שעבר, רק כדי לזנק חזקה בעוצמה חסרת תקדים. מבחינת כמה משקיעים, ההשתקמות הייתה מטרידה כמעט כמו המימוש ההמוני.

התנודתיות הזו מגיעה לאחר שנה של ירידות במניות שכבר גרמו למשקיעים הפסדים כבדים. טריליוני דולרים ב-ADR (American depositary receipts, תעודות פיקדון אמריקאיות), במניות מהונג קונג ומניות סיניות אחרות התאדו בעקבות מגבלות וצעדי ענישה רגולטוריים מצד ממשלת סין, כמו גם בשל הירידה בתיאבון העולמי למניות צמיחה גבוהה שטומנות סיכון רב יותר.

במהלך מרץ הגיעו הטלטלות לרמה חדשה, ומשקיעים תהו אם סין עלולה לסבול מבידוד כלכלי בדומה לזה שחווה רוסיה, בעקבות התפרצות מחודשת של הקורונה והלחצים הרגולטוריים הן מצד בייג'ינג הן והן מצד הממשל האמריקאי.

בימים האחרונים השוק נכנס לפניקה שהתבטאה במכירות המוניות של ADR סיניות, אמר טוני צ'ין מ־Infini Capital Management. "אנשים מכרו ללא כל מגבלת מחיר - העיקר לצמצם את הסיכון", הסביר מייסד ומנכ"ל קרן הגידור מהונג קונג.

ההימור עבור המשקיעים האמריקאים הוא גדול. מוסדות אמריקאיים מחזיקים כיום בכ־750 מיליארד מניות סיניות מכל הסוגים, כך מעריכים בפירמת גולדמן זאקס, ועוד רבים פרטיים מחזיקים במניות סיניות הרשומות בארה"ב או בקרנות סל סיניות.

הטלטלה החלה ב־10 במרץ, אז גוף של רשות ני"ע האמריקאית (SEC) נקב בשמן של חמש חברות סיניות שלא ניתן לבקר את דוחותיהן, צעד שמוביל בסופו של דבר להשעייתן מהבורסות בארה"ב במסגרת החוק האמריקאי הדורש מברות זרות לעבוד לפי הרגולציה האמריקאית.

הצעד הזה החל למעשה בהפרדה מדורגת של השווקים האמריקאי והסיני, אבל גם הציף שוב את השאלה עד כמה המניות הסיניות ראויות להשקעה, סוגיה שהתחדדה בשנה שעברה אחרי שהממשלה הסינית החליטה לסגור חברות להוראה פרטית ברחבי המדינה.

בסוף שבוע אחד מניות טק סיניות השילו כמעט 2 טריליון דולר מערכן

כמה ימים קודם לכן, קרן העושר הריבונית של נורבגיה, ששוויה 1.4 טריליון דולר, נפטרה ממנייתה של חברת ביגוד ספורט סינית בשל חששות להעסקה בכפייה. במקביל מוסקבה נותקה ממערכת המסחר הפיננסי הבינלאומית עקב פלישתה לאוקראינה, וסולקה גם ממדד MSCI של השווקים המתעוררים בטענה כי "אינה ראויה להשקעה".

"המקרה של רוסיה ומדד MSCI המחיש באופן מבהיל מה עלול לקרות בהינתן נתק דיפלומטי בין ארה"ב וסין", ציין האנליסט רובין ז'ו מחברת Sanford C. Bernstein במכתב ללקוחות אחרי הצעד הזה.

בסוף השבוע שלאחר מכן, מניות טכנולוגיה סיניות השילו כמעט 2 טריליון דולר מערכן משיא של 3 טריליון דולר בתחילת 2021, העריכו אנליסטים בגולדמן זאקס.

המכירות הגדולות המשיכו בשבוע העוקב, והחדשות על עלייה בהדבקות קורונה וחידוש סגרים בערים סיניות הוסיפו לעגמומיות. אנליסטים בג'יי.פי מורגן צ'ייס הורידו את הדירוג של עשרות מניות אינטרנט, ואמרו שהפוקוס של השוק עבר לניהול סיכונים, שכן "משקיעים בינלאומיים משקללים במחיר את הסיכונים הגיאופוליטיים של סין".

רגולטורים בארה"ב לא הראו סימן לכוונה כלשהי להקל על סין התאגידית, ובוול סטריט ג'ורנל דווח כי חברת Tencent עלולה לספוג קנס בגובה שיא מהבנק המרכזי. ביום ה-14 במרץ נחתכו תעודות פיקדון ADR בשיעור חסר תקדים של 29%, וביום שלאחר מכן נמשכו המימושים באסיה, אם כי מניות סיניות הרשומות בארה"ב הצליחו לתקן מעט.

אך באמצע השבוע הכול השתנה. קובעי המדיניות הסיניים המובילים נכנסו ב־16 במרץ לתמונה בניסיון להחזיר את השוק לעליות, ופקידים בהובלת היועץ הכלכלי הבכיר ביותר לנשיא שי ג'ינפינג, הבטיחו מדיניות ידידותית לשווקים ופעילות מסחר חלקה ככל הניתן.

"הממשלה הסינית מעולם לא סיפקה משהו כל כך חזק לתמיכה בשוקי ההון", אמר צ'ין מ־Infini Capital.

התגובה הייתה מהירה וחדה - חברות סיניות הרשומות בארה"ב טיפסו ב־242 מיליארד דולר ביום, כך מראים נתוני S&P Global Market Intelligence, ומדד נאסד"ק זינק בהתאם. חברות בלו צ'יפ נסחרו כמו מניות זולות: התשואות על ADR של קבוצת עליבאבא זינקו ב־37%, ונפחי המסחר בהן היו גבוהים מכל יום אחר, אולי חוץ מיום ההנפקה שלה.

המניות הסיניות נתונות לחסדי הפוליטיקה והחדשות

"השוק לגמרי לא יציב, אמר אלכסנדר טבאצי, אסטרטג עולמי ומנהל השקעות אסיה ראשי ב־Pictet Wealth Management, וזאת דווקא בעת עליית המניות. "התמחור מאוד תלוי בדינמיקה קצרת הטווח של ההיצע והביקוש ופחות במרכיבים פונדמנטליים".

 
  

התוצאה הסופית הזכירה טרק בהרים: עד הסגירה ביום 18 במרץ, מדד Golden Dragon China של נאסד"ק היה גבוה ב־3.4% מכפי שהיה שבועיים קודם לכן, ומדד הנג סנג ההונג קונגי ירד ב־2.3%, על פי נתוני Refinitiv.

רכבת ההרים הזו מדגימה עד כמה נותרו המניות הסיניות נתונות לחסדי הפוליטיקה והחדשות, אפילו כשהן משחקות תפקיד גדול יותר ויותר בתיקי ההשקעות של משקיעים בינלאומיים. בעוד שעבור משקיעים בשווקים מתעוררים הנושא מוכר, הרי שזה פחות מושך כשמדובר בחברות שלמשקיעים קשה להעריך את שוויין ולבחון את העסק שנמצא בבסיסן.

"השוק מתמחר סנטימנט מאוד שלילי, ומתעלם מגורמים חיוביים" 

לאחר כל התהפוכות, המשקיעים מתקשים להבין מה באמת השתנה.

באשר לסילוק חברות סיניות מהבורסות, ישנן סיבות לאופטימיות, כאשר לחברות רבות יש או עשוי להיות רישום גם בהונג קונג, שמאפשר גישה לשווקים פיננסיים בינלאומיים, וגם כשכמה חברות הושעו ממסחר, כולל ענקיות תקשורת, לא היה לזה אפקט מעשי גדול. וכל העת בכירים סיניים חוזרים ומדגישים שהם רוצים לפתור את הנושא הזה.

מספר משקיעים טוענים שאין בעיה יסודית בהשקעה בסין והצניחות הממושכות במניות הפכו חלק מהן לאטרקטיביות.

"אנחנו דוחים בתוקף את הרעיון לפיו 'לא ניתן להשקיע בסין'", אמר ג'סטין תומסון, מנהל השקעות וראש ני"ע בינלאומיים ב־T. Rowe Price Group. "נראה שהשוק מכניס לתמחור סנטימנט מאוד שלילי, ומתעלם מגורמים חיוביים כמו הערכות שווי נמוכות מאוד והיתכנות להקלות בכלכלה הסינית".

באופן דומה, קונרד סלדנה, מנהל תיקים בכיר בצוות ניירות ערך של שווקים מתעוררים ב־Neuberger Berman Group, אמר שביטול גורף של מניות סיניות יהיה שגיאה, והוא עדיין רואה הזדמנויות השקעה בכמה חברות אינטרנט, וכן מתחומי חומרה ומוצרי צריכה.

עם זאת, גורמים אחרים הלוחצים על המניות הסיניות נראים יותר קשים לפתרון. השווקים בכל העולם עדיין לא יציבים בגלל האינפלציה, עליית שיעורי הריבית והצמיחה העולמית.

היתרון שפעם היה לסין כ"הראשונה להיכנס למגפה והראשונה לצאת ממנה" כבר דעך, והמדינה מכוונת לצמיחה צנועה של 5.5% השנה. ההאטה הזו תשפיע על הצריכה ועל צמיחת הרווח של החברות, בזמן שתחום הנדל"ן עוד לא הראה סימני התאוששות, כך אמר טבאצי מ־Pictet, שכבר לא מחזיקה מניות סיניות בתיק ההשקעות שלה כשנה.

שיקום אמון המשקיעים עשוי לקחת זמן. כפי שמלמד המקרה של מארק מרטירוסיאן, מנהל Aubrey Capital Management, בית השקעות בוטיק המתמחה במניות צמיחה עולמיות ומנהל אסטרטגיה הממוקדת בסין. בסוף 2021 הוא נפגש עם 30 משקיעים מוסדיים בארה"ב על מנת להציג להם את המשרד. אבל לדבריו רוב המשקיעים הביעו חשש מעוד רגולציה על חברות, והסנטימנט עוד לא השתנה מאז. "אנשים פשוט לא רוצים לקחת סיכון, וזה מובן", אמר.

- סרנה נג השתתפה בהכנת הכתבה.