המאמץ הרוסי לכלכלה עצמאית כושל מול הסנקציות המערביות

בניית "מבצר רוסיה" הייתה אמורה להגן על המדינה מהסנקציות • אבל רוסיה עדיין תלויה מאוד ביבוא

תור בחנות איקיאה במוסקבה לאחר שהחברה הודיעה על הפסקת פעילותה במדינה / צילום: Associated Press, Vladimir Kondrashov
תור בחנות איקיאה במוסקבה לאחר שהחברה הודיעה על הפסקת פעילותה במדינה / צילום: Associated Press, Vladimir Kondrashov

רוסיה בילתה שנים בניסיון לגמול את עצמה ממוצרים מיובאים ולחזק את הכלכלה שלה נגד סנקציות מערביות. 

כעת, השפעת הסנקציות שהוטלו עליה לאחר שפלשה לאוקראינה הבהירה שמאמציה של מוסקבה לא עבדו. התלות המתמשכת של רוסיה ביבוא משמעותה שהיא ניצבת כעת מול כיוונון מחדש של כלכלתה - שיהיה כואב. 

כך לדוגמה, חלקים מתעשיית הרכב הרוסית נסגרים בגלל מחסור בחלקים ממדינות זרות; מטוס הנוסעים שהוא ספינת הדגל של התעשייה הרוסית, מקבל את מנועו וחלקים חשובים אחרים מספקיות במדינות זרות; ואוכל ותרופות לחיות מחמד נעלמו ממדפי החנויות. 

"תחליפי יבוא כשלו בתפקידם להפוך את רוסיה לפחות פגיעה לסנקציות כמו אלה", אמר יאניס קלוגה, מומחה לכלכלה הרוסית במכון הגרמני לענייני ביטחון ונושאים בינלאומיים. "השאיפות של הרוסים היו לא ריאליסטיות מתחילה בגלל שכלכלה קטנה כמו של רוסיה לא מצליחה לייצר מוצרים מורכבים וטכנולוגיים בכוחות עצמה. זה פשוט לא אפשרי". החלפת המוצרים הזרים עלולה לקחת עוד שנים, הוסיף. 

תחליפי יבוא נועדו להחליף מוצרים זרים במוצרים מקומיים. אף שרוב הכלכלנים מאמינים שלבנות הכל באופן מקומי זה יקר ולא יעיל, הקרמלין אימץ את האסטרטגיה הזו על מנת להילחם בסנקציות שהוטלו על רוסיה לאחר שכבשה את חצי האי קרים ב־2014. זה היה חלק מתוכנית רב שנתית להגן על הכלכלה, שנקראה "מבצר רוסיה". 

במקום עצמאות התלות רק החריפה

אבל התלות של רוסיה ביבוא למעשה החריפה עם השנים. ב־2021, כ־81% מהיצרנים אמרו שלא יכלו למצוא שום גרסאות רוסיות של מוצרים מיובאים שהיו זקוקים להם. יותר מחצי מהיצרנים אמרו שאינם מרוצים מהאיכות של הייצור המקומי. שני הנתונים האלה היו הגבוהים ביותר שנרשמו מאז שמכון גיידאר למדיניות כלכלית של הרוסים החל לעשות סקרים בנושא ב־2015.

ב־2020, היבוא היה אחראי ל־75% ממכירות מוצרי צריכה לצרכנים שאינם מוצרי מזון בשוק הקמעונאות הרוסי, על פי מחקר של בית הספר הגבוה לכלכלה במוסקבה. בכמה תחומים החלק הזה היה אפילו גבוה יותר ועלה ל־86% לגבי ציוד תקשורת, כך מצאו במחקר. היבוא היה שווה לחמישית בערך מהתוצר ב־2020, לעומת 16% בסין ויותר מאשר בכלכלות גדולות אחרות כמו הודו וברזיל.

יצרניות הרכב של רוסיה נפגעו קשה במיוחד בגלל היעדר מרכיבים מיובאים כמו שבבי מחשבים. ביום רביעי, מנהיג מחוז טטארסטן ברוסיה הזהיר בנאום בטלוויזיה שיצרנית המשאיות קמאז מתמודדת עם ירידה בייצור של עד 40% ושכ־15 אלף מעובדיה עשויים למצוא עצמם ללא תעסוקה עד שייפתרו צרות שרשראות האספקה של החברה.

דובר של קמאז תיאר את דבריו של המנהיג כתסריט המקרה הגרוע ביותר ואמר שהחברה מעבירה יותר מהייצור שלה לקווי משאיות המיוצרות עם חלקים רוסיים.

מוצרי טכנולוגיה הם בין המוצרים החיוניים ביותר שהגעתם נקטעה בגלל הסנקציות, כולל מעבדים, מחשבים, לייזרים וחיישנים. הרובל, בינתיים, צנח בערכו, והעלה את מחיר הסחורות שרוסיה עוד יכולה לייבא.

סכנה גם לתעשיית האנרגיה הרוסית

עוד אזור של סיכון גבוה לרוסיה הוא תעשיית האנרגיה שלה. הרוסים מסתמכים על טכנולוגיה מערביות לקידוח בשדות הנפט והגז הישנים שלהם. סנקציות מוקדמות יותר הכריחו חברות אנרגיה רוסיות לעכב או לבטל פרויקטים בעוד שטכנולוגיה מקומית נמצאה לעתים קרובות כבלתי מספקת, כך אמרו אנליסטים. 

עד החודש שעבר, הייתה רוסיה משולבת במידה רבה בכלכלה העולמית. הוצאתה משרשראות אספקה בינלאומיות יכולה להיות תהליך איטי וקשה.

גם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הכיר בקשיים הצפויים. "הכלכלה שלנו תצטרך שינויים מבניים עמוקים במציאויות החדשות האלה, ולא אסתיר זאת - הם לא יהיו קלים", אמר פוטין ביום רביעי.

פקידים רוסיים אומרים שחברות מקומיות ירוויחו מהמצב. "בעבר לא היה רווחי לייצר מוצרים מסוימים בתוך המדינה בעוד שכעת זה הופך למעניין יותר לחברות", אמרה נגידת הבנק המרכזי אלבירה נביולינה ביום שישי. עדיין, היא הכירה בכך שיהיו לזה מחירים מסוימים, כולל עלייה באינפלציה. 

כמה מוצרים מיובאים משולבים באופן עמוק למדי בפעילות החברות. עד 90% מהבנקים והחברות הרוסיים משתמשים בתוכנות מערביות, כך מעריכה מריה שגינה, עמיתה בכיר במכון הפיני לעניינים בינלאומיים. 

"היה אפשר להחליף פריטים בטכנולוגיה נמוכה כמו צינורות, דברים שלא מצריכים ידע רב והשקעות במחקר ופיתוח", אמרה שגינה. "אבל כל דבר שהוא טכנולוגי עדיין מאוד נסמך על טכנולוגיה מערבית, תוכנות מערביות וידע מערבי". 

גם מוצרי היוקרה תלויים ביבוא

גם מוצרי יוקרה שהקרמלין הציג כדוגמאות לתקומת התעשייה הרוסית התגלו כתלויים באופן עיקש ביבוא. 

מטוס הסופרג'ט 100 של סוחוי, שנחשף לראשונה ב־2007, היווה ניסיון להחיות את תחום בניית המטוסים האזרחים הכושל של המדינה. אבל פקידים רוסים אמרו שכחצי מעלות החלקים מהם בנוי המטוס מגיעים מחלקים מיובאים. חברת החלל הצרפתית  Safran  - שמייצרת את מנועי המטוס, ציוד הנחיתה וכיסויי המנוע - אמרה שתפסיק בכל הפעילות ברוסיה בעקבות הסנקציות המערביות.

גרסה של המטוס המתוכננת להיות מיוצרת כמעט לגמרי מחלקים מקומיים לא תיכנס לייצור המוני לפני 2024, כך אמרו פקידים. 

הסנקציות פגעו גם בצרכנים הרגילים לרכוש מוצרים מיובאים. סבטלנה רייבובה, תושבת מוסקבה בת 36 שעוזרת לנהל תוכנית הצלה לחתולי רחוב, אמרה שמזון לחיות ממדינות אחרות וכן תרופות נעשו נדירים יותר. כמה מותגים כמו מונג' נעלמו מהחנויות, וחיסונים של חברות כמו  Nobivac  ו־Purevax  - שניהם מיוצרים על ידי חברות תרופות זרות - חסרים גם הם, כך אמרה. 

רייבובה מקווה שהייצור המקומי יחפה על המחסור. "יש לנו מוצרים כאלה, כמובן, אבל אנשים בפניקה וקונים כל מה שמיוצר", אמרה. 

רוסיה השיקה את היוזמה להחלפת מוצרים מיובאים על ידי איסור על יבוא רבים ממוצרי המזון המערביים. גבינות צרפתיות, בשר חזיר ספרדי ומעדנים אחרים שהאליטות האורבניות במדינה אוהבות נעלמו ממדפי החנויות. היוזמה להחלפת מוצרים מיובאים התפשטה אחר כך לתעשיות אחרות, כולל תרופות וטכנולוגיה. 

בין 2015 ל־2020, הרשויות הקצו יותר מ־2.9 טריליון רובל, כ־27 מיליארד דולר, לתוכנית תחליפי היבוא, מקביל ל־1.4% מההוצאה בתקציב בתקופה הזו. 

מכה כפולה לכלכלה הרוסית

אבל המדיניות לא עודדה את הכלכלה הרוסית, שסבלה מכה כפולה מהסנקציות ומחירי הנפט הנמוכים. צמיחת התמ"ג הרוסי הייתה איטית מהממוצע העולמי מאז 2014 והרוסים עניים יותר לעומת מה שהיו לפני סיפוח קרים: עד סוף 2020, ההכנסות הריאליות ירדו ב־9.3% לעומת הרמה שלהן ב־2013.

בזמן שרוסיה זכתה לכמה הצלחות, כולל פיתוח של תעשיות מוצרי חלב ובשר, האיסור על יבוא מזון העלה את המחירים ועלה לצרכנים 445 מיליארד רובל, או 4.1 מיליארד דולר בשנה, על פי מחקר מ־2019 שפורסם במגזין הרוסי של האיגוד הכלכלי החדש. 

קלף אחד שלא ברור מה שוויו הוא סין. כבר כיום מדובר במדינה שהיא שותפת מסחר גדולה של רוסיה, ובייג'ינג עשויה להחליף את ארה"ב ואירופה כספקית של מוצרים רבים. אבל המשמעות של זה עלולה להיות סיכון של יחסי המסחר המתוחים גם כך עם המערב. בנוסף, סין לא מייצרת חלק מהשבבים ומוצרי טכנולוגיה אחרים שרוסיה זקוקה להם. 

כשהסנקציות מכאיבות, עשו מנהיגי רוסיה מאמצים גדולים לטפח את ההסתמכות העצמית ואפילו שיבחו את הכלכלה הסובייטית. "ברית המועצות באמת חיה תחת סנקציות, ופיתחה והשיגה הצלחה עצומה", אמר פוטין מוקדם יותר החודש.

אחרים לא מסכימים. "הכלכלה הרוסית תהיה הרבה יותר פרימיטיבית כעת", אמר קלוגה.