על רקע הזינוק במחירי האנרגיה: בריטניה מפחיתה את המס על הדלק

בצל הזינוק במחירי האנרגיה נתוני האינפלציה בבריטניה עלו מעבר לצפוי לשיא של 30 שנה • שר האוצר הבריטי חותך את תחזית הצמיחה • מוקדם יותר השבוע הבנק הבריטי העלה ריבית בפעם השלישית ברציפות

לונדון / צילום: אורי פורת
לונדון / צילום: אורי פורת

בריטניה תסבסד את הדלק לצרכנים באופן מידי על מנת למזער את הנטל שנגרם כתוצאה מהזינוק במחירי האנרגיה. אחרי שאלו דחפו את האינפלציה בבריטניה לשיא של 30 שנה, שר האוצר הבריטי, רישי סונדק, מצטרף לעמיתיו בצרפת, שבדיה ופינלנד שכבר סבסדו חלק מהעליות במחירי האנרגיה שנבעו כתוצאה מהמלחמה באוקראינה.

המס על הדלק יופחת ב-5 פני לליטר (22 אגורות) למשך 12 חודשים החל מהיום ועד מרץ 2023, כשהמהלך צפוי להוזיל את עלות מילוי מיכל 55 ליטר ב-3.30 פאונד . עם זאת, מדובר בטיפה בים כאשר העלות הממוצעת של ליטר בנזין עלתה ב-18 פני לליטר.

מוקדם היום פורסם כי קצב האינפלציה בבריטניה הגיעה ל-6.2% בפברואר - קצב עליות המחירים הגבוה ביותר מאז מרץ 1992, ומעל לציפיות הכלכלנים לעלייה בשיעור של 6%. רק פברואר לבדו עלו המחירים ב-0.8% - העלייה החודשית הגדולה ביותר מאז 2009.

השבוע הבנק המרכזי בבריטניה העלה, כצפוי, את גובה הריבית ל-0.75%. הבנק המרכזי בבריטניה היה הראשון במערב להעלות את הריבית אחרי הקורונה במטרה לרסן את האינפלציה, וזו העלאה שלישית של גובה הריבית ברציפות. הבנק הבריטי מעריך כי המלחמה באוקראינה תלחץ את האינפלציה כלפי מעלה ל-8%.

בזמן שבשוק חוששים כי העלאות הריבית באופן מהיר יאטו את הצמיחה, סונדק חתך היום את תחזית הצמיחה לשנת 2022 ל-3.8% לעומת התחזית הקודמת לצמיחה של 6%. גם הפד האמריקאי חתך את התחזית לצמיחה מ-4% ל-2.8% במעמד הודעת הריבית בשבוע שעבר, שם היו"ר ג'רום פאואל הביע השבוע נחישות להילחם באינפלציה בארה"ב שהגיע ל-7.9% בפברואר.