חברת הסייבר של יוצאי 8200 שהתרסקה היום ב-35% והקשר ליועץ הצללים של שוק ההון

מניית האב התרסקה בבורסה במחזור ענק, לאחר שדיווחה שמשרד הביטחון פסל זכייה של החברה הבת שלה, קיופוינט, במכרז • האב היא אחת החברות שעמדו במרכז תחקיר גלובס מיום חמישי האחרון בנוגע לחזרתו של אלי רייפמן לשוק ההון

אייל משה, מנכ''ל האב סקיוריטי / צילום: רובי לייבוביץ'
אייל משה, מנכ''ל האב סקיוריטי / צילום: רובי לייבוביץ'

התנודתיות הגבוהה במסחר במניות האב אבטחת מידע  נמשכת, והפעם בכיוון דרום. מניית האב צללה בשעות הבוקר של יום ראשון בכ-40% במחזור ענק, לאחר שהחברה דיווחה כי משרד הביטחון פסל זכייה של החברה הבת שלה, קיופוינט טכנולוגיות, במכרז. החברה הדגישה כי הפסילה וביטול המכרז "עשויים להשפיע על תוצאות החברה בשנת 2022".

בהמשך פרסמה האב הודעת הבהרה, שבה נטען בין היתר כי ביטול המכרז הינו טכני וכי בכוונת קיופוינט להגיש הצעה במכרז החדש, במידה שיפורסם. בחברה הסבירו זאת בכך שהמכרז אינו קשור למוצרי אבטחת הסייבר של חברת האב, וכי היקפו הוא כ-800 אלף שקל בלבד, כך שלמעשה לא תהיה לביטולו השפעה מהותית על הכנסותיה השנה. בעקבות ההבהרה התמתנה מעט הירידה במניה, כאשר בנעילה היא צנחה ב-35%.

האב מספקת פתרונות סייבר במסגרת מחשוב ענן או שרתים, וכן פתרון הגנת סייבר מוקטן ל-IOT ("האינטרנט של הדברים"). החברה מוזגה ב-2021 לחברת ALD הנסחרת בבורסה בת"א.

האב סקיוריטי היא אחת החברות שניצבו במרכזו של תחקיר גלובס מיום חמישי האחרון, שבו נחשפו קשריו הסמויים של יזם ההייטק והפיננסייר אלי רייפמן, שריצה בעבר עונש מאסר והוכרז כפושט רגל, לבין מספר חברות טכנולוגיה הפעילות בשוק ההון. התחקיר חשף את מעורבותו של רייפמן גם בעסקת המיזוג שבין האב לבין ALD (חברה שהקים וניהל דודו של רייפמן), ואת כוונתו להוביל אותה אל הנאסד"ק בשווי שרחוק מאוד משוויה הנוכחי.

המיזוג המתוכנן ל-SPAC - בפי 8 משווי השוק הנוכחי שלה

הירידה החדה במניה בתחילת השבוע מגיעה בהמשך לדיווח דרמטי משבוע שעבר שלפיו האב סקיוריטי עתידה להתמזג לחברת SPAC הנסחרת בוול סטריט. חברות SPAC הן חברות ללא פעילות שמגייסות כסף מהציבור במטרה לרכוש חברה קיימת תוך זמן מוגבל. עבור חברות פרטיות זוהי דרך חלופית להגיע לשוק הציבורי, ובמקרה של האב, שכבר נסחרת בת"א, המיזוג יאפשר לה להגיע למסחר בוול סטריט, ובהמשך בכוונתה למחוק את מניותיה ממסחר בת"א.

אם המהלך יושלם בהצלחה, החברה אמורה להתמזג ל-SPAC האמריקאי Mount Rainer לפי שווי של 1.28 מיליארד דולר לפני הכסף (4.1 מיליארד שקל) - פי 8 משווי השוק הנוכחי שלה (לאחר הירידות ביום א') העומד על כ-534 מיליון שקל.

לפי דיווח החברה, בקופת חברת ה-SPAC יש 172 מיליון דולר שמיועדים להאב (סכום שיכול לקטון במקרה שמשקיעים יעדיפו לפדות את ההשקעה ולא להשתתף במיזוג), ובנוסף היא מבצעת הנפקת PIPE בסך 50 מיליון דולר למשקיעים מוסדיים מישראל.

עם זאת, המשקיעים המקומיים מטילים כנראה ספק גדול בהצלחת המיזוג, שכן ביום ההודעה עלתה מניית האב בתל אביב ב-13% בלבד, ביום חמישי כבר רשמה ירידה של 11%, ועם הירידה של יום ראשון משלימה המניה קריסה של עשרות אחוזים.

"טוב למשקיעים שנעביר את המסחר לשוק יותר מתאים"

מנכ"ל האב, אייל משה, אמר בשיחה עם גלובס בשבוע שעבר כי "הצמיחה העצומה שלנו בשנים האחרונות מעידה על כך שהשוק והלקוחות שלנו מאמינים בחזון החברה, בהנהגתה ובמיוחד בפלטפורמה הייחודית שלה".

בתשובה לשאלה בנוגע לפער העצום בין שווי החברה בת"א לשוויה המוערך לצורך המיזוג ל-SPAC, אמר משה כי "לפי נתוני השוואה של חברות דומות בארה"ב, באותו תחום פעילות ועם הכנסות וקצבי צמיחה דומים, הרי שבממוצע הנמוך הן נסחרות לפי מכפילים של 14 על ההכנסות, ואנחנו נסחרים בת"א במכפיל של 3. אנחנו חושבים שנייצג טוב יותר את המשקיעים אם נעביר את המסחר לשוק שיותר מתאים לסוג הפעילות".

משה נשאל אם בחברה לא חששו מהתקררות שוק ה-SPAC, ואמר כי "הסתכלנו על עולם הספאקים מקרוב, ומהניתוח שלנו נראה שיש חברות מאוד טובות שמוזגו, אבל נכנסו עם מכפילים מאוד גבוהים.

"בסוף השוק מתאזן למכפילים סבירים; אנחנו נכנסים עם מכפיל הכנסות קטן מ-10. הכלי של SPAC זה כלי פיננסי טוב, ואנחנו רוצים להשתמש בו", סיכם.