מקרון מזהיר מהפסד בבחירות לנשיאות: תראו מה קרה בהצבעה על הברקזיט

בנאום הבחירות המשמעותי הראשון שלו, אמר נשיא צרפת כי סיכוי הזכייה של נציגת הימין מארין לה פן גדולים מתמונת המצב כפי שהיא משתקפת בסקרים ובהערכות המומחים בכלי התקשורת

עמנואל מקרון / צילום: Associated Press, Ludovic Marin
עמנואל מקרון / צילום: Associated Press, Ludovic Marin

בנאום הבחירות המשמעותי הראשון שלו שהתקיים אתמול (שבת), הזהיר נשיא צרפת עמנואל מקרון את תומכיו מניצחון אפשרי של הימין במדינה, אם יתייחסו לבחירות שיתקיימו בעוד כשבוע באדישות ובחוסר עניין. הוא אמר כי סיכוי הזכייה של נציגת הימין מארין לה פן גדולים מתמונת המצב כפי שהיא משתקפת בסקרים ובהערכות המומחים בכלי התקשורת.

עשרה ימים גורליים בצרפת: האם הנשיא מקרון ייבחר שוב? 

"אל תאמינו לפרשנים או לסקרים שאומרים שזה (ניצחון של לה-פן, א"א) בלתי-אפשרי, או בלתי מתקבל על הדעת. אל תאמינו למי שאומרים שהבחירות הללו כבר הוכרעו, ושהכל יהיה בסדר... תסתכלו על ה'ברקזיט' ועל הרבה מערכות בחירות שבהן התוצאה הבלתי-סבירה היא דווקא זו שהתרחשה" מקרון הוסיף כי "הסכנה הקיצונית כיום היא אפילו גדולה יותר מזו שהיתה לפני כמה חודשים, לפני כמה שנים".

האזהרות של מקרון מגיעות על רקע התחזקות מסוימת של לה-פן בסקרים, וצמצום הפער מול מקרון, שנחשב עד כה למועמד המוביל בבטחה. בסיבוב הראשון שיתקיים ביום ראשון, 10 באפריל, מעניקים הסקרים למקרון 28% תמיכה לעומת 20% למועמדת "האיחוד הלאומי", ששברה למרכז בשנים האחרונות וניסתה להציג חזית מתונה יותר בניסיונה השלישי להתמודד על הנשיאות. אם שני המועמדים אכן יעפילו לסיבוב הבחירות המכריע ב-24 באפריל, כפי שצפוי, ייתכן שהמרוץ יהיה צמוד בהרבה מזה שנרשם לפני חמש שנים, אז ניצח מקרון בהפרש מוחץ של 32%. סקר אחרון העניק לנשיא המכהן ניצחון דחוק של 53% מול 47% ללה-פן בסיבוב השני.

בישורת האחרונה של הקמפיין כעת מתרכזים יריביו של מקרון - לה-פן מימין וז'אן לוק מלנשון משמאל - בסוגיית האינפלציה הגוברת במדינה. כמו בישראל, הסוגיה מעוררת רגשות עזים. שניהם מבטיחים להעלות את שכר המינימום ולהפחית את מחירי הדלק הגבוהים. "לצרפתים מגיע יותר מ... ירידה מתמשכת בכוח הקנייה שלהם מדי שנה", אמרה לה-פן בראיון ששודר באחרונה. היא הציעה להוריד את המע"מ על כל מוצרי הדלק, כולל בנזין ודיזל, בניסיון להפחית את המחירים ששברו שיאים בחודשים האחרונים. היא גם הבטיחה לבוחרים הצרפתים כי הרפורמות שתיישם יעניקו עוד 150-200 אירו לכל חודש, ואמרה כי תממן את התוכנית בעזרת מלחמה בהון השחור ובעזרת הגבלות על הגירה לא-חוקית.