אקירוב לא מחכה לברקת: מבקש למנות שני דירקטורים מטעמו בכלל ביטוח

אלרוב מבקשת למנות את דוד גרנות ואהרון פוגל לדירקטוריון כדי לחזק את השפעתה בכלל, על רקע הקושי בקבלת היתר לשיטה בחברה • לפני מספר חודשים טירפדו הגופים המוסדיים המחזיקים בכלל את מינוי גרנות, שכיהן בעבר כדירקטור באלרוב

אלפרד אקירוב / צילום: תמר מצפי
אלפרד אקירוב / צילום: תמר מצפי

הסאגה סביב ניסיון ההשתלטות של אלרוב נדל"ן על כלל ביטוח נמשכת. בזמן שרשות שוק ההון, בראשות משה ברקת, איננה ממהרת להעניק לאלרוב ולבעליה, אלפרד אקירוב, את ההיתר המבוקש, מנסה האחרון להגדיל את השפעתו בדירקטוריון כלל. אלרוב מדווחת כי פנתה לדירקטוריון כלל בבקשה לכנס אסיפה מיוחדת למינוי שני דירקטורים: דוד גרנות ואהרון פוגל.

עבור אלרוב מדובר בניסיון נוסף להכניס את גרנות לדירקטוריון כלל, והוא מגיע על רקע העיכוב מצד רשות שוק ההון במתן היתר השליטה בחברת הביטוח. זאת למרות שחלפו מספר חודשים מאז הוגשה בקשת ההיתר על-ידי אלרוב, המחזיקה כיום ב-15% ממניות כלל הנסחרת בשווי של 5.8 מיליארד שקל, ומעונינת להכפיל את החזקתה.

בסוף דצמבר דחו בעלי המניות בכלל, רובם גופים מוסדיים, את מועמדותו של גרנות לדירקטוריון, ובחרו במקומו את שמואל שורץ (אלרוב הצביעה נגד מינויו של שורץ). גרנות כיהן בעבר כדירקטור באלרוב, והוא מקורב לאקירוב. הניסיון הנוכחי של אקירוב לצרף לדירקטוריון עוד שני מועמדים מטעמו אמור לחזק את ההשפעה שיש לו כבר היום, כאשר יו"ר כלל החזקות (השולטת בכלל ביטוח) הינו חיים סאמט, שהיה בעברו מועמד מטעם אלרוב לדירקטוריון ונחשב אף הוא למקורב לאקירוב.

גם לדירקטורית המכהנת, השופטת בדימוס ורדה אלשיך, היכרות עם אקירוב - כפי שציין בעבר השופט בדימוס יורם דנציגר, שמונה ע"י הממונה על שוק ההון לבדוק את התנהלות חריגה של חלק מבעלי המניות של כלל ביטוח (ובהם אקירוב) בשנת 2020.

 מבחינת אלרוב, המועמדים מטעמה לדירקטוריון הם אנשי מקצוע מנוסים בעולם הפיננסי, שיכולים לעבוד בשיתוף פעולה עם הדירקטוריון הקיים והנהלת כלל בראשות המנכ"ל יורם נוה. גרנות שימש בעבר כמנכ"ל הבנקים דיסקונט, הבינלאומי ואגוד. פוגל שימש עד לספטמבר האחרון כיו"ר קבוצת הביטוח איילון ובעברו כיהן גם כיו"ר קבוצת הביטוח מגדל.


אלרוב איננה "תאגיד ריאלי משמעותי"

אלרוב פועלת כאמור לקבלת היתר שליטה בכלל ביטוח, למרות האיתותים האחרונים מצד רשות שוק ההון לפיהם ספק אם היתר שכזה יינתן, בעיקר סביב מגבלות הנוגעות לחוק הריכוזיות.

נכון להיום אין בחוק הריכוזיות התייחסות להחזקה של חברה ריאלית שאינה גוף משמעותי בגוף פיננסי משמעותי, הגדרה אליה משתייכת כלל ביטוח. אלרוב, למרות גודלה, לא מוגדרת כתאגיד ריאלי משמעותי, כיוון שעיקר פעילותה בתחום הנדל"ן המניב מתבצעת באירופה, ולפיכך גם מרבית החוב שלה הוא כלפי בנקים בחו"ל. אך ברקת רוצה כי גם חוב זה ייחשב בעת בחינת עמידתה במגבלת הריכוזיות. הוא אף פנה לוועדת הריכוזיות לתיקון החוק בהתאם.

מכשול נוסף וגדול יותר, נוגע לצורך של אלרוב לקפל שכבה בכלל ביטוח כדי להתמודד עם האיסור על מבנה פרמידיאלי. נכון להיום, אם הרכישה תתבצע באמצעות אלרוב, תיווצר פירמידה של שלוש חברות שכבה - אלרוב, מתחתיה כלל החזקות הבורסאית המחזיקה בכלל ביטוח שאינה חברת שכבה, אך מחזיקה בכללביט מימון, שהיא חברה מדווחת המנפיקה אג"ח ומהווה חברת שכבה שלישית, בעוד שחוק הריכוזיות מתיר רק שתי חברות כאלה.

בהקשר זה הודיע לפני כשלושה שבועות ברקת לאלרוב כי הוא דוחה את המתווים שהציעה החברה לפתרון הבעיה. נציגי אלרוב נפגשו עם הממונה וצוותו, ובתום הפגישה מסרה רשות שוק ההון התייחסות משפטית, שלפיה המתווה שניסו לקדם באלרוב - שבמסגרתו היא תוכל לרכוש מניות כלל שיאפשרו לה להגדיל את החזקותיה מעבר ל-15% ממניות חברת הביטוח ולהפקידן בידי נאמן עד לקבלת השליטה בחברת הביטוח - אינו אפשרי עד למתן היתר שליטה.


אקירוב בוחן רכישת מניות כלל באופן פרטי

במקביל, אישר ברקת בשבוע שעבר לבעלי חברת הנדל"ן דונה, שלום ונטלה שי, להגדיל את החזקות החברה בכלל ביטוח ל-10%. דונה מחזיקה כיום ב-5% כמעט ממניות כלל שאותן רכשה עוד בשנת 2020 בתמורה לכ-101 מיליון שקל, ומאז הניבו לה רווח על הנייר של כ-160 מיליון שקל. 

מדובר על היתר לרכישת מניות כלל, כאשר אלרוב מנועה מכך בינתיים. אקירוב כבר הודיע כי הוא בוחן אפשרות לרכישת מניות כלל באופן פרטי ולא דרך אלרוב, אופציה שלפי שעה אין התייחסות אליה בחוק הריכוזיות ואם היא תהפוך לממשית, לא מן הנמנע כי משרד המשפטים, האחראי על חוק הריכוזיות, יצטרך לתת על כך את הדעת.