לא רכש דולרים: יתרות המט"ח של בנק ישראל קטנו ל-206 מיליארד דולר במרץ

זאת בהמשך לכוונת בנק ישראל לצמצם את ההתערבות המוניטרית ואחרי שהשקל נחלש מתחילת השנה מול סל המטבעות

שטרות דולרים / צילום: עינת לברון
שטרות דולרים / צילום: עינת לברון

בנק ישראל פרסם היום את יתרות המט"ח לחודש מרץ מהם עולה כי הבנק כלל לא התערב בשוק המט"ח ולא רכש דולרים על מנת למתן את התחזקות השקל.

בנק ישראל לא התערב בשוק המט"ח בהמשך לכוונתו לצמצם את ההרחבות המוניטריות, וביום שני הקרוב בנק ישראל צפוי לפרסם את הודעת הריבית ותהיה זו הפתעה עם הנגיד אמיר ירון לא יעלה ריבית.

יתרות מטבע החוץ בבנק ישראל ירדו ב-910 מיליון דולר והסתכמו בסוף מרץ בסך 206.1 מיליארד דולר. רמת היתרות מהווה 42.8% ביחס לתוצר המקומי הגולמי. הקיטון בהיקף היתרות מוסבר על ידי שערוך יתרות מט"ח בסך של כ-1.6 מיליארד דולר והעברות הממשלה לחו"ל בסך של כ- 122 מיליון דולר. הקיטון קוזז בחלקו על ידי העברות המגזר הפרטי בסך של כ-813 מיליון דולר.

מודי שפריר, אסטרטג ראשי, שווקים פיננסיים, בבנק הפועלים, אמר כי "על רקע התאוששות שוקי המניות בעולם בחודש מרץ, השקל אמנם התחזק בחודש מרץ בכ- 2.2% כנגד סל המטבעות (לאחר הפיחות בינואר ובפברואר), אך ב"י בחר שלא לרכוש מט"ח משתי סיבות. האחת, בנק ישראל נמצא בתהליך של צמצום ההרחבות המוניטאריות ורכישת מט"ח כמוה כהרחבה מוניטארית. השניה, למרות הייסוף במרץ, השקל עדיין נחלש מתחילת בשנה בכ- 1.5% כנגד סל המטבעות".