הבנק העולמי: כלכלת אוקראינה תקרוס ב-45% בגלל המלחמה

לפי הערכות הבנק, כ-20% מתושבי המדינה יוגדרו כעניים, כלומר מי שחיים על הכנסות של פחות מ-5.5 דולר ביום • הבנק העולמי מכמת את הפגיעה הישירה בכלכלה הרוסית ב-11.2% בלבד, אפילו עם הסנקציות הכלכליות העולמיות הקיימות

תושב בבניין דירות שנהרס בהפגזה בבורודיאנקה, אוקראינה / צילום: Associated Press, Vadim Ghirda
תושב בבניין דירות שנהרס בהפגזה בבורודיאנקה, אוקראינה / צילום: Associated Press, Vadim Ghirda

הבנק העולמי מעריך כי הכלכלה האוקראינית תקרוס ב-45% בהשוואה לשנה שעברה, כתוצאה מהמלחמה שבה פתחה רוסיה נגד המדינה לפני כחודש וחצי. במקום צמיחה חזויה של 4%, כפי ששרטטו מומחי הבנק לפני המלחמה, הם חוזים כעת פגיעה אנושה בכלכלה במדינה, עוני רב והשלכות קשות לטווח ארוך כתוצאה מבריחת מיליוני תושבים מבתיהם, שיתוק התעשייה וההרס הנרחב שזורעים הכוחות הרוסים במדינה.

התחזית של הבנק העולמי עגומה יותר מזו שהתפרסמה לפני כחודש, ונובעת מהתמשכות המלחמה ומההשפעות שלה בשטח. הרוסים מפציצים באופן שיטתי חלקים מהתעשייה האוקראינית, כמו גם ערים ובנייני מגורים, וחוסמים את נמלי הים של המדינה בים השחור, הקריטיים ליצוא. יצוא דגנים, חלק משמעותי מהתמ"ג האוקראיני, "הפך לבלתי אפשרי בחלקים גדולים של המדינה בגלל נזקים חמורים לתשתיות", כתבו מומחי הבנק.

התוצאות של הפגיעה הזו יהיו עוני מיידי, ולפי הערכות הבנק, כ-20% מתושבי המדינה יוגדרו כעניים, כלומר מי שחיים על הכנסות של פחות מ-5.5 דולר ביום. לפני המלחמה עמד שיעור העניים על כ-2% בלבד. עם זאת, יש לציין כי מדינות האיחוד האירופי, ארה"ב, ושורה של ארגונים ותורמים בינלאומיים הבטיחו כבר להזרים מיליארדים לאוקראינה בניסיון לתמוך בה בשל המלחמה נגד רוסיה.

ההערכות של הבנק העולמי מבוססות על כך שהמלחמה תימשך רק "כמה חודשים נוספים". במקרה של התארכות נוספת, מדברים כלכלני הבנק על פגיעה של 75% בתמ"ג האוקראיני. הבנק גם מעריך כי למלחמה תהיה השפעה שלילית על כל מרכז אירופה ואסיה וכי היא "מוחקת את כל ההתאוששות שנרשמה אחרי מגפת הקורונה". לגבי רוסיה, הבנק העולמי מכמת את הפגיעה הישירה בכלכלה הרוסית ב-11.2% בלבד, אפילו עם הסנקציות הכלכליות העולמיות הקיימות.