התמכרנו לכסף זול, העלאת הריבית זו הזדמנות להיגמל

קשה לשים לב שבעצם העלאת הריבית היא בשורה מצוינת, שמתחילה לאט לאט להוציא אותנו ממצב שגבה מאיתנו מחירים לא קטנים בעשור האחרון • כל כך הרבה שנים התרגלנו לריבית האפסית, עד שכמעט שכחנו שאנו במצב חריג, לא בריא, שמטשטש את המציאות העגומה ויוצר תופעות לוואי קשות מאוד

בניין בנק ישראל בירושלים / צילום: אורית דיל
בניין בנק ישראל בירושלים / צילום: אורית דיל

העלייה בריבית כבר כאן, הבנקים מתמחרים אותה, גם שוקי המניות והאג"ח, וכעת גם נגיד בנק ישראל הכריז על העלאת ריבית ל־0.35%. אנו עדים לתופעות הקשות שמביאה איתה ההעלאה ובעיקרן ירידות בשוקי המניות ועליות בריביות על המשכנתאות, וקשה לשים לב שבעצם העלאת הריבית היא בשורה מצוינת שמתחילה לאט לאט להוציא אותנו ממצב שגבה מאיתנו מחירים לא קטנים בעשור האחרון.

הורדה והעלאה של הריבית הן כלי מאקרו כלכלי שמצוי בידי הבנקים המרכזיים, ומטרתו הענקת תמריצים שונים כדי להשפיע על הכלכלה. ככל שהריבית גבוהה יותר, יש יותר תמריץ לחסוך כסף, וככל שהיא נמוכה יותר, יש יותר תמריץ להוציא כסף, כלומר לצרוך וכך להניע את גלגלי הכלכלה. בשנת 2008 למשל, בעת המשבר הפיננסי, הריבית ירדה. כסף זול גם מאפשר לחברות לגייס חוב בזול ולהמשיך בפעילות העסקית, כך שקשיי מימון או קשיים במחזור חובות לא יובילו לגל של פשיטות רגל. הורדות הריבית של 2008 מלוות אותנו עד היום, 14 שנה לאחר המשבר שבמהלכן הן השפיעו על הכלכלה, ולא תמיד לטובה.

כשהריבית אפסית, הכסף זול. ולכסף זול, כמו לכל סם, יש אפקט מטשטש וממכר: קל יותר לקחת חובות, ההחזרים פחות מורגשים, וכך אפשר לשחרר טיפה את המשמעת התקציבית ולהעמיס: הלוואות צרכניות, משכנתאות, מכל הבא ליד. לכאורה, מדיניות הבנק המרכזי צלחה, שכן הצריכה הפרטית אכן הייתה מהגורמים שהובילו פה את הצמיחה בשנים האחרונות, אך היא הובילה גם את הצמיחה בחובות. כסף זול משמעותו גם שקרנות הפנסיה שלנו נותנות הלוואות יותר זולות לחברות, לעיתים למרות ביצועים כלכליים בעייתים, לעיתים זה מתמרץ צמיחה לא מבוקרת, ואחת התוצאות היא הירידה המתמשכת באטרקטיביות האפיק האג"חי.

כסף זול מייתר את מכשירי החיסכון הסולידיים, כמו שראינו שקרה לרוב מכשירי החיסכון בבנקים. הוא מחייב לקחת סיכון הולך וגדל על מנת להשיג תשואה, או מוביל להשקעות אחרות כמו נדל"ן, כאן, ביחד עם הכסף הזול למימון ההשקעה שמתבטא בריבית נמוכה על המשכנתה, הוא מוביל לעליות במחירי הנדל"ן.

כל כך הרבה שנים התרגלנו לריבית האפסית, עד שכמעט שכחנו שאנו במצב חריג, לא בריא, שמטשטש את המציאות העגומה ויוצר תופעות לוואי קשות מאוד. היציאה ממנו תלווה בתופעות גמילה כואבות, אבל גם הן, לא בהכרח כאלו: אם הריבית על ההלוואה הצרכנית תעלה, אולי פחות אנשים יחשבו להתפנק באשראי מתגלגל שאין להם דרך להחזיר.