סינון רעשים וסאונד איכותי: איך תבחרו את האוזניות החדשות שלכם?

המדריך לרכישת אוזניות חדשות: כל הדברים שאתם צריכים לדעת כדי לרכוש אוזניות שיתאימו לכם בצורה הטובה ביותר

אוזניות Jabra Elite 7 Pro Gold / צילום: ביקונקט
אוזניות Jabra Elite 7 Pro Gold / צילום: ביקונקט

להבדיל מהרבה מוצרים אחרים, בעת רכישת אוזניות אנחנו נתקלים בחוסר ודאות לגבי המוצר. כשרוצים לרכוש סמארטפון חדש, נוכל ללכת לעמדת התצוגה ואף לשחק אתו מעט וכך להבין אם הוא לטעמנו או שלא. במקרה של אוזניות, בדגש על אלו שנכנסות ממש לתוך האוזן, בגלל ענייני היגיינה ובריאות, אי-אפשר לתת למי שרוצה להתנסות ולבדוק איך זה נכנס לתוך האוזן ולהאזין למוזיקה. כך שהרבה פעמים מסתמכים על המפרט היבש או על ביקורות עיתונאיות או על היכרות מחברים כדי לבחור את האוזניות החדשות.

יש הרבה סוגים של אוזניות, והרבה מבחר בכל קטגוריה - כך שחשוב לעצור ולחשוב על האלמנטים שאתם יכולים לראות בכל מוצר ולהחליט כבר מראש לאיזה טווח מוצרים אתם מכוונים את עצמכם.

לצד זאת, עליכם לאפיין את השימוש שלכם עוד לפני שאתם בוחנים איזה אוזניות לרכוש. אם אתם מתאמנים וצריכים אוזניות לריצה, חשוב לשים לב שהן מוגנות מפני זיעה ומים. אם אתם מאזינים לאודיו בשימוש ממושך של שעות, חשוב שזה יהיה מוצר שנוח לכם.

לפי רונן ברקוביץ', מנכ"ל ובעלים ביקונקט, המייבאת, משווקת ומפיצה מוצרי אלקטרוניקה בישראל, אפשר לאפיין 3 קבוצות שימוש באוזניות השונות: אנשים שהדגש שלהם הוא איכות הסאונד הטובה ביותר, אנשים שעושים פעילות ספורטיבית, אנשים שצריכים מוצר לנסיעות ולדרכים ובעיקר לשיחות בטלפון.

למען הסדר הטוב, בכתבה נחלק את האופציות לשלוש קטגוריות מרכזיות, ונעמוד על כל הדברים שאתם צריכים לדעת כדי לרכוש אוזניות שיתאימו לכם בצורה הטובה ביותר. כמובן - כולל טווח מחירים ומחיר ממוצע.

האוזניות שנכנסות לתוך האוזן, In-Ear

בקצרה - פעם הכרנו במיוחד את האוזניות החוטיות - משמע מהאוזניים יש כבל המחבר למכשיר ממנו אתם שומעים את המוזיקה. אז היה את החיבור בסמארטפונים, ועם הזמן רוב החברות נטשו את החיבור המדובר. כיום יש יותר אוזניות TWS, שזה ראשי-תיבות של True Wireless, שזה למעשה שתי אוזניות שלא מחוברות ביניהן בעזרת כבל. לצידן יש גם אוזניות Wireless שהן מחוברות ביניהן בכבל. על-פי ההערות של ברקוביץ', כיום 85% מהשוק כיום אלו אוזניות ה-TWS.

אז איך יודעים מה צריך לבחור? כמו כל דבר, גם כאן תאפיינו את השימוש שלכם. אבל גם כאן, יש כל מיני דברים שתוכלו לראות ולשפר כך את הבחירה שלכם. כדי להגדיר עד כמה איכות הסאונד היא טובה - אפשר להסתכל על גודל הדרייבר. הגודל נמדד לפי הקוטר שלו. ברקוביץ' מסביר כי "ככל שהדרייבר גדול יותר, כך שומעים יותר טוב, ויוכל יפיק יותר צליל טוב יותר. טווח הדרייברים הוא בין 6-12 מילימטר, ואלו שחשוב להם איכות סאונד משמעותית, כדאי לבחור דרייבר גדול יותר". באוזניות יכול להיות מצב שבו יש יותר מדרייבר אחד.

ברקוביץ' אומר שאפשר לראות זאת במפרט, והוא ממליץ לעבור על ביקורות שונות של המכשירים כדי לראות מה חשבו על זה. "בגלל שאי-אפשר לנסות את זה בעצמכם, כדאי לראות מה חשבו אנשים מנוסים שמכירים את התחום", הוא אומר.

לאוזניות In-Ear יש את החלק שנכנס כאמור לתוך האוזן. וזה יכול להיות בעזרת סיליקון, וזה מה שהכי מקובל. הסיליקון מגיע לרוב בגדלים שונים ואפשר להתאים את הסיליקון שנכנס לאוזן על-פי גודלה. לצד זאת, יש אוזניות בלי סיליקון בכלל ורק מושחלות לתוך אפרכסת האוזן, Ear-Buds (בדומה לאיירפודס של אפל). "חוץ מסיליקון או פלסטיק, יש חומר שלישי וזה בחלק מהאוזניות. יש חומר מיוחד שמתרחב בתוך האוזן, והוא מתאים את עצמים לאוזן", מתאר ברקוביץ'. גם כאן זה לפי נוחות ומה שאתם רגילים.

אנחנו נבחר בסיליקון לדוגמה כדי לחזק את האחיזה של האוזנייה בתוך האוזן כדי שהן לא ייפלו מהאוזניים. זה יעזור כמובן למי שעושה ספורט, ועבור אותם אנשים כדאי גם לבדוק את תקן ה-IP של האוזניות - משמע לראות אם האוזניות עמידות בפני נוזלים.

אחד הפיצ'רים החשובים באוזניות זה סינון רעשים אקטיבי. מדובר ב-ANC, ראשי-תיבות של Active Noise Control, ובתוך זה NC, שזה Noise Cancellation. למעשה מדובר בפיצ'ר שמבודד את רעשי הרקע כדי שיהיה אפשר לשמוע את הסאונד בצורה נקייה יותר.

יש רמות שונות של סינון רעשים באוזניות השונות, ורוב האוזניות החדשות מגיעות עם סינון רעשים אקטיבי מובנה ואיכותי. לכל האוזניות הללו יש גם מיקרופונים, וכיום יש אוזניות עד 6 מיקרופונים. המיקרופונים האלו עוזרים גם לסנן את הרעשים כשאתם מדברים - כך שישמעו אתכם ולא את הסביבה שלכם. גם כאן יש עדיפות לכמה שיותר מיקרופונים.

לגבי סוללה, לרוב האוזניות האלו מגיעות עם קייס שהוא מטעין את האוזניות. אז לפני רכישה של אוזניות. ראו כמה שעות כתוב, וזה הסך הכולל: לדוגמה רשום "עד 40 שעות", אז זה יתחלק לרוב לכ-7-8 שעות רק האוזניות, והקייס יוכל להשלים לשעות החסרות.

דבר נוסף - לרוב יש לאוזניות אפליקציות שמאפשרות לשלוט על כל מיני תכונות: בין אם זה לשלוט על המוזיקה ועל המדדים השונים, בין אם זה לראות את מצב הסוללה ועד להפעיל פיצ'רים כמו סינון הרעשים.

כדי לקבל אוזניות TWS עם הטכנולוגיות המתקדמות, לרוב המוצרים יתחילו מאזור ה-300 שקל ויכולים לטפס אל מעל ה-1,000. יש כמובן יותר זולות לפי ברקוביץ', אבל זה הסטנדרט למוצר איכותי במחיר התחלתי.

האוזניות שעל האוזן, On-Ear והאוזניות שמסביב לאוזן, Over-Ear

כשמן, כך הן - On-Ear אלו האוזניות שהספוג שלהם הוא על האוזן, ו-Over-Ear אלו האוזניות שהספוג מסביב לאוזן. לרוב אנשים ירכשו את האוזניות האלו בשביל המוזיקה או בשביל עבודה יותר אינטנסיבית. אלו אוזניות יקרות יותר והמוזיקה באיכות גבוהה יותר. השימושים השונים כאן יהיו לסביבות עובדה רועשות, נסיעות ארוכות כמו טיסות או עבודה באולפני הקלטה ועריכות סאונד רציניות.

להבדיל מאוזניות ה-,In-Ear כאן אפשר לנסות את האוזניות עליכם רגע לפני הרכישה, וכך אפשר לזהות אם הן נוחות לכם. וכאן הנוחות קריטית במיוחד. האוזניות מהקטגוריות האלו נועדו לעבודה לזמנים ממושכים, ובמחירים כמו של האוזניות האלו אי-אפשר לטעות.

ראשית, ברקוביץ' מסביר שכדאי לבדוק את הספוגים השונים. "יש סוגים שונים של הספוג שמונח על האוזן, יש עם פלסטיק, ויש עם עור. כמובן שעדיף את העור, כי זה הרבה יותר נוח, ואפשר להיות איתם לזמן רב יותר, וזה כן חשוב. חשוב כמובן להגיד שזה יעלה יותר", הוא מבהיר.

גם כאן, בדומה ל-In-Ear, ככל שהדרייבר יותר גדול - כך עדיף. ב-Over-Ear הדרייבר לרוב באזור ה-50 מילימטר, ב-On-Ear זה בין 32-40 מילימטר. לצד איכות הסאונד, יש גם סינון רעשים אקטיבי. בין ה-On-Ear לבין ה-Over-Ear, האחרון מכסה את כל האוזן, וכך סינון הרעשים יהיה הרבה יותר אפקטיבי.

הסוללה בשתי הקטגוריות האלו נעות בין 8 לבין 42 שעות, כך שאם אתם הרבה בנסיעות או בטיסות, שווה לרכוש אוזניות עם טווח שעות רחב. לפי ברקוביץ', שתי הקטגוריות האלו יתחילו מ-600-700 שקל כמחיר התחלתי למוצרים הטובים.

ומה לגבי האוזניות הזולות באמת?

ברקוביץ' כמובן מזכיר כי חוץ מכל מה שפורט עד כה, אפשר למצוא אוזניות סיניות פחות איכותיות במחירים נמוכים בטווחי המחירים של 70-100 שקל ב-In-Ear ומחירים של 200-300 שקל ב-On-Ear או Over-Ear, אבל אלו אוזניות שלא יחזיקו מעמד הרבה זמן, ולא בטוח ששווה לכם להשקיע בהן.