הטרנד הלוהט של חדרי הכושר בארה"ב: אימוני מנוחה

באים לחדר כושר כדי להרים משקולות ולשרוף קלוריות? אתם לא בעניינים • מאז הקורונה, שיעורי מדיטציה ומתיחות משתלטים על מערכת השעות, וחללי מנוחה עם כורסאות עיסוי נפתחים בעבור המתאמנים העייפים • "תמיד חשבתי שאימון מחייב להזיע, אבל אז גיליתי שאפשר לעשות ספורט כמעט בלי לזוז"

הטרנד הלוהט של חדרי הכושר: אימוני מנוחה / צילום: Shutterstock
הטרנד הלוהט של חדרי הכושר: אימוני מנוחה / צילום: Shutterstock

מחפשים את האיזון: על מוסף החג של G

אחרי שנתיים של מגפה, נראה שאנשים לא בשלים לחזור למירוץ ומחפשים אחר נקודת האיזון החדשה בין החיים לעבודה ובין הרוח לחומר, מחפשים סדר בכאוס של העולם שאחרי הקורונה. נקודת איזון מטבעה היא דבר חמקמק ואישי, המשתנה בין אדם לאדם ומתקופה לתקופה. ובכל זאת אפשר לומר שרוב האנשים כיום תרים אחר נקודה שיש בה יותר שלווה ופחות לחץ. במוסף החג הזה ניסינו להציג כמה התופעות, המחקרים והאנשים שפועלים כדי להמציא מחדש את נקודת האיזון הזו. אם מחברים את כולם יחד מגלים שאולי הפתרון הוא די פשוט. לרצות פחות, או כמו שאומרים בפסח: דיינו.

אחרי יותר משנתיים של מגפה, נדמה שרב האנשים כבר מותשים ומרוקנים מאנרגיה. כעת מסתבר שזה בא לידי ביטוי גם בחדרי הכושר: יותר ויותר אנשים מחפשים משהו חדש באימונים שלהם - הם רוצים מנוחה אמיתית וטובה.

חדרי הכושר מעידים על ביקוש גובר לשיעורים כמו יוגה ומדיטציה ומרחיבים בהתאם את סל האימונים הרכים. רבים מהם גם פתחו לאחרונה חללי מנוחה ייעודיים המצוידים בכורסאות עיסוי וכל מיני מכשירים חשמליים למסאז' עצמי.

אחד מאותם מתאמנים שהצטרפו לטרנד הוא ראס פרנק (50), עובד ברשות התעבורה שמספר שהאימון בערב מזכיר לו את שעת המנוחה שהייתה לו בגן חובה. הוא שוכב על מזרון וכריות בחדר המואר באופן מעומעם ועוקב אחר הוראות המדריך המדגים מתיחות קלות בזמן שמתנגנת מוזיקה רגועה. אותו שיעור יוגה ארוך קיבל את השם ההולם Surrender - כניעה, והוא מלא עד אפס מקום מאז שחדר הכושר שלו ביוסטון נ פתח מחדש לאחר המגפה.

וזה ממש לא מקרה יחידני: רשת לייף טיים (Life Time) המפעילה את המכון הזה הכפילה את מספר שיעורי Surrender בסניפים שלה בהשוואה ל־2019. "תמיד חשבתי שאימון מחייב להזיע", אומר פרנק. "אבל מסתבר שיש יתרונות לתרגילים שאין בהם כמעט תזוזה".

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

לסיים ספינינג בתרגילי נשימה

אם עד לא מזמן חדרי הכושר ניסו למשוך את הקהל בהבטחות למראה חטוב, מסתבר שחודשים של סטרס ושהייה בטרנינג שינו את סדר העדיפויות של המתאמנים. סקר שערכה אפליקציית הבריאות Mindbody בקרב 16 אלף אמריקאים מעיד על היקף השינוי: 43% מהמשתתפים דיווחו שהם מתאמנים כדי להרגיש טוב יותר, ולא פחות מ-59% ציינו שהם עושים ספורט כדי להפחית את המתח.

ההיצע הרחב של שיעורים קלילים יותר מאפשר גם לאנשים שלא נמצאים בכושר להיכנס לעניינים. "נגמר הקטע הזה של להוציא מעצמך הכל בחדר הכושר", אומר מארק סנטה מריה, מנהל תחום כושר קבוצתי ברשת המכונים קרנץ' כושר (במקור: Crunch Signature). "אנשים כבר לא מתייחסים להתעמלות בגישה של No Pain No Gain".

להתפנק בין האימונים

סנטה מריה מספר שכבר לפני 15 שנה הציעו במכון שלו שיעורי מדיטציה, אבל הם לא משכו עניין רב. "הגיעו בקושי 10 אנשים לשיעור ותמיד היה מישהו שנוחר מאחורה", הוא נזכר. כעת, המדיטציה עושה קאמבק לצד אימונים נוספים הממוקדים בנשימה ומתיחות. "אנחנו מרגישים שכיום אנשים יותר מעוניינים לאמץ אימון הוליסטי", הוא מוסיף. גם באימונים רגילים המדריכים נדרשו לשנות את הטון ולהשתמש באוצר מילים עדין ורך: יותר שיעורים מתחילים בחיזוק חיובי ונגמרים במדיטציה ותרגילי נשימה.

בדצמבר האחרון הוסיפו בקרנץ' גם חללי "מנוחה והתאוששות" בשישה סניפים שלהם. החללים כוללים כורסאות ומכשירי עיסוי משוכללים, והרשת מתכננת להוסיף מרחבים כאלה במהלך 2022 במיקומים נוספים.

מיטות הידרו-מסאז'. יותר ויותר חדרי כושר מתהדרים בהן למנוחת המתאמנים / צילום: יח''צ חו''ל
 מיטות הידרו-מסאז'. יותר ויותר חדרי כושר מתהדרים בהן למנוחת המתאמנים / צילום: יח''צ חו''ל

גם בחדרי הכושר של לייף טיים יש כעת מרחבי שיקום: ב־22 מתוך 150 הסניפים שלהם בארה"ב ובקנדה תוכלו למצוא מכשירי עיסוי עצמאיים לצד מיטות הידרו-מסאז'. החללים האלה קיימים החל מ־2018, אבל לפי לייף טיים, השימוש בהם גדל פי ארבע מתחילת השנה. ברשת מתכננים לבנות מתחמים כאלה בכל מועדוני הכושר החדשים.

הפופולריות של שיעורי הפילאטיס והיוגה מנצחת אפילו את אימוני היט (HIIT), שמאופיינים בתנועה אינטנסיבית במטרה לשרוף שומן, והפכו לטרנד לוהט בעולם הכושר. "אלו אותם לקוחות", אומר טום מנלה, בכיר ברשת לייף טיים, "רק שהם חזרו מהמגפה קצת אחרת, פחות ממוקדים בלהרזות לקראת הבריכה בקיץ".

בחזרה לפרנק, שהולך לשיעור Surrender של לייף טיים ביוסטון. הוא עדיין עושה ספינינג ומרים משקולות בבוקר, אבל מספר שההפסקה שכפתה עליו המגפה גרמה לו להשתוקק לקצת מנוחה. "במשך שנים התמקדתי באימונים אינטנסיביים", הוא מספר, "ומעולם לא הקדשתי זמן להתאוששות". עד שגילה ששיעור היוגה המנומנם "מבטיח שנת לילה שלווה".

להקשיב לגוף

גם רשת חדרי הכושר 24 Hour Fitness, הגדילה את כמות אימוני המנוחה ב־33% מאז קיץ 2021. בהמשך השנה, הסניפים שלהם בקליפורניה וקולורדו צפויים להשיק חללי מנוחה בשיתוף רשת מרכזי הבריאות iCRYO. במקום מיץ ירוק וסאונה, המתאמנים יוכלו לטפל בשרירים המתוחים בחדרי קריו־תרפיה (סאונת קור) ולקבל זריקות ויטמינים ותוספי תזונה.

ג'יילאן מגהד (35) עורכת דין מסן דייגו, חזרה ל־24 Hour Fitness בינואר לאחר הפסקה של חצי שנה. לדבריה, השיעורים החדשים שמשלבים אירובי, כוח ומדיטציה, מאפשרים לה לחזור לאט לאט לכושר. "איבדתי את כל השרירים שלי והתקשיתי להרים משקולות של 5 קילו", היא מספרת, "אבל המדריך הזכיר לי להקשיב לגוף. הוא היה כל כך מעודד ותומך". כעת היא מתאמנת עם משקולות של 15 קילו. היא לא רק חזקה יותר אלא הרבה פחות מתוחה אחרי האימון - עד כדי כך שהיא לפעמים מספיקה שני שיעורים ביום.