"אולי זרים לא רגילים לשתות בכוס תרמית": איך הגיבו בסין להאשמות בישראל

גופי התקשורת בסין שכפופים לצנזורה לא פרסמו את החשדות הישראלים הראשוניים בריגול, אלא רק את ההכחשה של השגרירות הסינית • מבין הגולשים הסינים היו מי שכעסו ואחרים טענו שהכל נובע מבורות של זרים

כוס תרמית / צילום: Shutterstock
כוס תרמית / צילום: Shutterstock

החשד לרכיב ריגול שהוטמן בכוסות תרמיות, שהגיעו כמתנה לפסח משגרירות סין למשרדי הממשלה הישראלים, תפס היום (ג') לא מעט כותרות בארץ, בטרם פרסם השב"כ הודעה כי מדובר ברכיב תמים לשמירת הוואקום והטמפרטורה בכוסות. אלא שבסין דווקא זכו האשמות הישראליות למעט מאוד התייחסות בתקשורת המקומית, לפחות עד עכשיו.

הסיבה המרכזית לכך היא מערכת הצנזורה הסינית. בסין נושאים פוליטיים וגם מדיניים רגישים, כמו האשמות בריגול, אינם עניין שכל גוף תקשורת יכול להתעסק בו באופן עצמאי, אלא רק אמצעי תקשורת ממשלתיים מורשים אמורים לדווח עליו. אמצעי התקשורת המורשים אמורים להיזהר מפרסום "שמועות", מה שאומר שהם יחכו לדיווח רשמי ממשלתי כלשהו למידע לפני שיכתבו עליו בביטחון.

בפרשת הכוס התרמית אף גוף תקשורת סיני לא פרסם ידיעה על החשדות הישראלים הראשוניים שדווחו בארץ בשעות הבוקר זמן ישראל (או צהריים בסין). דיווחים ראשונים על הפרשה התפרסמו בגופי תקשורת סינים שונים כמו אתר "הגלובל טיימס" או "טנסנט חדשות" רק בשעות הערב זמן סין, כאשר השגרירות הסינית פרסמה הכחשה וטענה כי מטרת הדיווחים בתקשורת הישראלית היא להכפיש את תדמית סין, לפגוע ביחסי ישראל-סין ולהטעות את הציבור. גם אז הדיווחים הסינים על הפרשה, לפחות עד כה, היו כולם יבשים וציטטו כמעט מילה במילה את הודעת ההכחשה של שגרירות סין ודרישתה מאמצעי התקשורת הישראלים להסיר את הדיווחים הכוזבים.

במידה רבה החסימה של הצנזורה הסינית סייעה לישראל לא להפוך בינתיים למושא להתקפה משמעותית ברשתות החברתיות הסיניות. הגולשים ברשתות כמו סינה וויבו, התחליף הסיני לטוויטר, נחשבים ללאומניים מאוד ומגיבים בדרך כלל בקנאות למתקפות על סין מחו"ל, מה שחייב אינספור מותגים זרים ואפילו ממשלות לפרסם התנצלויות על פגיעה ברגשות הסינים. אלא שהפרסום הדל והמאוחר על הפרשה הוביל לנפח קטן יחסית שהיא קיבלה ברשתות החברתיות.

"לא ראו את זה בעבר"

מה בכל זאת הגולשים הסינים שנחשפו למידע חשבו על ההאשמה הסינית? כצפוי, היו מי שכעסו והאשימו שוב את המערב (וישראל בתוכו) כמי ששוב מתנכלים לסין. האם שוב ארה"ב וציר נאטו עומדים מאחורי הדיווחים נגד סין? תהו חלק מהגולשים הסינים.

גולשים סינים אחרים ייחסו את כל העניין להבדלים תרבותיים. "זה נורמלי שזרים שאינם שותים מים חמים ואינם מכירים כוסות תרמיות. אף שגם תה וגם קפה הם משקאות חמים, שותים אותם מיד אחרי ההכנה", כתב גולש סיני אחד. המנהג הסיני לשתות מים חמים מתוך כוס תרמית, שמעוגן בעקרונות הרפואה המקומית, הוא אכן תעלומה עבור זרים שמגיעים למדינה.

איך בנויה כוס תרמית / צילום: הרשת החברתית הסינית סינה וויבו
 איך בנויה כוס תרמית / צילום: הרשת החברתית הסינית סינה וויבו

"הם לא ראו את זה בעבר, כוסות תרמיות זרות אינן זולות", כתב גולש אחר. אחד הגולשים הסינים צירף אפילו תמונה של כוס תרמית, אולי לטובת הזרים הבורים.