הסינים אוגרים מזון בגלל חששות קורונה שצפים משנגחאי

תושבים ברחבי המדינה המתכוננים לאפשרות שיוטלו סגרים כמו בשנגחאי אוגרים מזון עם התפשטות האומיקרון

שנגחאי, בשבוע שעבר / צילום: Shutterstock, Graeme Kennedy
שנגחאי, בשבוע שעבר / צילום: Shutterstock, Graeme Kennedy

בזמן ששנגחאי נאבקת בהתפרצות הקורונה הגרועה ביותר בסין מזה כשנתיים, אנשים בשאר המדינה אוגרים מצרכים בהכנה לאפשרות שסגרים דומים יוטלו בחלקים אחרים של סין.

בבייג'ינג, שם כמה מרבעי המגורים נסגרו בשבועות האחרונות לאחר שהתגלו מקרים חדשים, שוב נגמר נייר הטואלט בחלק ממדפי הסופרמרקט בעיר. באופן דומה אזלו בימים האחרונים המזון המשומר בפחיות, אטריות אינסטנט ואורז.

בסוז'ו, מרכז תעשייתי הנמצא מרחק נהיגה כשעתיים מערבה משנגחאי, התושבים נהרו לסופרמרקטים כדי למלא את סלי המצרכים באטריות אינסטנט ומזון אחר ביום שלישי בבוקר, כמה שעות אחרי שפקידים מקומיים הודיעו על בדיקות קורונה לכל תושבי רובע באחד החלקים של העיר.

בעיר נרשמת עלייה של כמות מקרי הקורונה מאז סוף מרץ, וביום שלישי אמרו פקידים בכירים בעיר שרשמו 31 מקרים נכון ל־3 בצהריים, רובם כנראה קשורים להתפרצות בשנגחאי. "האם כל תושבי העיר אוגרים מזון?" שאל תושב סוז'ו אחד באינטרנט אחרי שניסה לעשות קניות ללא הצלחה ביום שלישי.

כשהתפרצויות מקומיות של זן אומיקרון המדבק מתגלות במקומות שונים במדינה, התושבים נוהרים לסופרמרקטים לאגור מצרכים יומיומיים, מחשש שייכלאו בבתים בסגר מחמיר כמו זה שנאכף בשנגחאי. המדיניות הסינית למגר הדבקות בצורה אגרסיבית כבר הובילה לחלוקת המזון למנות קצובות ולמחסור בציוד רפואי בשנגחאי, וכן לתסכול רב בקרב 23 מיליון התושבים של העיר.

התושבים אוגרים כדורי בשר, טונה ומזון לחיות מחמד

ברשת ווייבו הסינית, הדומה לווטסאפ, משתמשים העבירו ביניהם רשימות מצרכים שמומלץ לאגור לזמן סגר, כולל כדורי בשר קפואים, טונה בשימורים, משחת שיניים ומזון לחיות מחמד. אחרים שיתפו עצות על שתילת ירקות בבית והקפאת טופו על מנת לשמור אותו טרי זמן ארוך יותר.

ז'או יושי, תושבת בייג'ינג בת 32, אמרה שהחלה לצבור אוכל לחיות בתחילת שבוע שעבר, כשהמצב בשנגחאי היה אפילו גרוע יותר. אחר כך, עברה לאגירת באנים, כופתאות ואורז מוקפאים.

לא עבר זמן רב וז'או מצאה עצמה סוקרת רשימות ברשתות החברתיות של המלצות באיזה מוצרים להצטייד לקראת סגר, ובעקבות הקריאה יצאה גם לקנות עוד נייר טואלט, שמפו, קינואה, אורז שחור ודוחן.

"אלה רק פעולות מניעה", אמרה ז'או, והוסיפה ששלוש חברות הגרות לא רחוק ממנה לאחרונה נתקעו בסגרים מקומיים בתוך בייג'ינג.

ביום שלישי, התעוררה ז'או מסיוט בו חלמה שאין לה מספיק אוכל. היא הזמינה קנקן עם פילטר למים בשעה שלוש בבוקר, לפני שנרדמה שוב, כך אמרה.

בשנגחאי, המרכז של ההתפרצות הגדולה ביותר של קורונה במדינה מאז תחילת 2020, הרשויות העירוניות אמרו ביום שלישי שרשמו כ־23 אלף מקרים חדשים של קורונה יום קודם לכן.

זה היה היום הראשון בפרק זמן של יותר משבוע וחצי בו מספר הנדבקים המדווחים ביום נמוך מהיום שלפניו, מה שרמז על כך שהמגפה הגיעה לשיאה לאחר יותר משבועיים של סגרים מחמירים ברחבי העיר.

פקידים בכירים אמרו גם שיתחילו לעשות באופן ניסיוני הקלה בסגרים בחלקים מסוימים של העיר אם לא יתגלו הדבקות חדשות, אבל ישנה רשימה של יותר מ־7,000 שכונות מגורים שעדיין נמצאות בסגר מלא.

בתי הספר עברו ללמידה מרחוק בגלל 11 מקרי הדבקה חדשים  

בנפרד מכך ביום שלישי, מחלקת המדינה של ארה"ב הורתה לכל צוות הקונסוליה האמריקאית שאינם בתפקידי חירום ובני משפחותיהם לעזוב את שנגחאי, החלטה שאמרו במשרד שקיבלו לאחר הערכה של רמת ההתפרצות בעיר.

ז'או ליג'יאן, דובר של משרד החוץ הסיני, אמר ביום שלישי שסין "מאוד לא מרוצה ומתנגדת בחריפות לפוליטיזציה שארה"ב עושה לגבי פינוי התושבים".

בגואנגז'ו, עיר תעשייתית עשירה בדרום סין, צולם סרטון המראה אישה עומדת במטבח שלה כשהיא מוקפת קופסאות קלקר של תרד, כרוב וחלקי בשר חזיר טריים.

בסרטון, שזכה ליותר מ־250 אלף צפיות, האישה נראית נוזפת בביתה המלגלגת על הקניות שלה, ומצטטת פסוק מ"אמנות המלחמה", טקסט סיני עתיק: "צריך להיות מוכן לגמרי לפני שנכנסים למלחמה".

בעיר שיש בה 18 מיליון אנשים נאסר על אכילה במסעדות, נסגרו כל בתי הקולנוע ובתי ספר עברו ללמידה מרחוק ביום שני, אחרי שבסוף יום שבת התגלו 11 מקרים חדשים.

ביום שני, הקבינט הסיני, מועצת המדינה, קרא לממשלות מקומיות לוודא משלוח חלק ורציף של תרופות ומוצרי יסוד אחרים, למרות הצעדים הקשים הדרושים להשתלטות על הנגיף. מועצת המדינה הדגישה גם את הצורך לוודא שלא תהיה הפסקה בזרימת החשמל, חומרי גלם ותשומות ייצור אחרות למפעלים, כך נכתב בפוסט של הקבינט בחשבון רשמי ב־WeChat, רשת חברתית סינית.

ברחבי המדינה, הרשויות המקומיות עושות הכנות בתקווה להימנע מחלק מהתקלות שקרו בשנגחאי.

בגואנגז'ו אמרו שישנו את הייעוד של מרכז הכנסים והתערוכות בעיר, המפורסם בעיקר בגלל יריד קנטון, תערוכת מסחר שנתית הנערכת בו, ויקימו במקום בית חולים זמני שיכול לספוג עלייה גדולה בכמות מטופלי הקורונה.

הממשלה המרכזית ביקשה מכל המחוזות לבנות שניים או שלושה בתי חולים שדה שישמשו כמתקנים רפואיים זמניים למטופלי קורונה, כך אמר פקיד בכיר בגונאגז'ו ביום ראשון.

הרשויות בסוז'ו אמרו שגם הן בונות בית חולים שדה במרכז כנסים שיכול לאכלס כ־800 מיטות, וכן מקלחות וחדרי מנוחה. אין תוכניות להטיל סגר על סוז'ו, הרשויות אמרו, אם כי מגבלות מחמירות ייאכפו בשכונות שבהן יימצאו הדבקות בקורונה.

עם זאת, הודעת ההרגעה לא הספיקה, וגולשים ברשתות חברתיות הגיבו בתלונות על כך שמערכת חלוקת החבילות בעיר גם ככה סובלת מהפרעות. אחרים אמרו שבין אם יש או אין סגר, המדפים בסופרמרקטים כבר ריקים.

- קיאנווי ז'אנג, ליזה לין ויוקו קובוטה השתתפו בהכנת הכתבה.